Fornøyde og slitne stjerner

Juleselskapets musikal Peter Pan spiller for fulle hus i Fredrikshalds teater om dagen. I front står dyktige Fredrik Asvard Olsen og Lineve Skjelin som Peter Pan og Wendy. KanDusi tok en prat med stjernene i musikalen:

Tre Peter Pan-forestillinger har det blitt nå. Premieren gikk aldeles strålende, og lørdag og søndag var det så og si fulle hus i teateret. Jeg skal møte hovedrolleinnehavere Fredrik Asvard Olsen og Lineve Skjelin for en liten prat etter søndagens forestilling, og sniker meg inn bak lydmannen rett før teppet går ned. Alle skuespillerne entrer scenen for å takke for seg, og det blir ekstra jubel og applaus i salen når Lineve og Fredrik kommer løpende ut for å ta i mot applausen de så inderlig fortjener. Jeg har jo sett forestillingen. De er helt formidable på scenen.

Jeg setter meg på en av scenetrappene for å vente på stjernene i forestillingen, de skal bare drikke litt vann og hente seg inn. Snart er de ute på scenen igjen. De virker ganske medtatte.

Er dere helt pumpa nå?

-Ja, sier Fredrik stille, vi er slitne. Og hese. Og forkjøla. Men vi er veldig fornøyde også. Det går jo kjempebra.

-Premieren gikk utrolig bra, sier Lineve, og det har gått veldig fint i går og i dag også.

Akkurat som Fredrik er Lineve også sliten og litt forkjøla, men merkelig nok er hun ganske oppspilt allikevel. Suksessen gir henne tydeligvis mye energi. Men når vi begynner å snakke om energi vil Lineve helst snakke om Fredrik.

-Han er helt utrolig, sier Lineve, han er alltid så energisk. Han har en energi du skal lete lenge etter. Han er alltid blid også! Det er akkurat som han aldri har en dårlig dag, det er nesten litt irriterende! Man møter få personer som Fredrik i livet. Jeg får masse energi av å stå på scenen med ham.

Fredrik er energisk på scenen. Foto: Ellen Midtfjeld.

Jeg ser på Fredrik. Han smiler matt, hoster litt. Energilageret ser ut til å være tomt akkurat nå.

-Jeg brukte opp den siste energien på scenen i kveld, bekrefter Fredrik og ler lavt, det er bra vi har noen dagers pause nå.

Lineve synes det er vanskelig å se for seg noen andre i rollen som Peter Pan.

-Fredrik er den fødte Peter Pan, sier hun, man skulle nesten tro rollen var skreddersydd for ham!

Den fødte Peter Pan ser brydd ned i gulvet. Fredrik har nok fått mange komplimenter de siste dagene, men han er jo en ganske beskjeden fyr.

Dere er så gode på samspill. Hvordan får dere til det?

-Vi går på Villekulla i Sarpsborg sammen, forteller Fredrik, så vi tar ofte toget sammen. Da har vi gått gjennom replikkene til Peter Pan. Og så har vi sunget litt. På toget.

-Vi har sunget kanskje litt matbutikken også? skyter Lineve inn. For full hals?

Fredrik ler. Latteren går over til en hostekule.

-Ikke for full hals da!

-Halv hals? prøver Lineve.

Fredrik nikker bekreftende. Halv hals er nok en mer passende beskrivelse.

-Fredik har gjort meg mye mindre flau, sier Lineve, han har sørga for at jeg nesten ikke blir flau mer. Han bare gir alt hele tiden, og blåser i hva folk tenker. Det synes jeg er kult.

Det er viktig å kjenne hverandre litt for å samspille godt på scenen, mener Fredrik. Ikke minst når noe uventet skjer. Og det gjorde det jo, på premieren. Den ene kulissveggen holdt faktisk på å dette ned. Men Fredrik hadde en kjapp kommentar på tunga.

-Jeg sa til Wendy: Det er ikke rart dere er rike, dere har jo tydeligvis spart penger på arkitekten, forteller Fredrik.

Lineve ler.

-Det var bra, ler hun, det er bare Fredrik som kommer med en så bra kommentar så kjapt. Det beste var at han var i karakter når han sa det. Alltid i karakter på scenen liksom.

Lineve og Fredrik spiller flott mot hverandre i Peter Pan.

Merker dere at dere har publikum med dere når dere er på scenen?

-Ja, sier Fredrik.

Lineve nikker.

-Man er jo ganske nærme publikum, sier Lineve, vi får ganske tett kontakt med dem. Det er lett å se og høre om ting funker eller ikke.

-Ja, her i teateret får vi faktisk direkte øyekontakt med publikum, sier Fredrik.

-Og den mestringsfølelsen man får da, sier Lineve, når ting går bra – den unner jeg alle mennesker. Den er veldig bra for selvbildet. Det er helt fantastisk å stå på denne scenen her og synge og få være med på noe så fint.

Peter Pan er Fredriks første Juleselskapet-forestilling.

-Jeg føler at jeg har blitt tatt veldig godt i mot, sier Fredrik, enda jeg ikke kjente så mange her fra før. Det er litt rart å ikke ha vært med her før, og så skulle komme inn og plutselig ha hovedrollen. Men jeg var jo på audition da! Jeg liker godt å være med i Juleselskapet. Det er noe helt spesielt med å spille med voksne på scenen, det her er ikke barneteater, det her er på et annet nivå.

For Lineve blir 2019 det niende året på rad med Juleselskapet. Hun var med som danser i mange år, men de siste årene har hun også fått synge og spille skuespill. Det setter hun pris på. Rollene i selskapet har blandet seg, nå er man ikke kun danser eller kun skuespiller lenger. Man kan være begge deler.

Er det et stort ansvar å ha hovedrollene?

Fredrik nikker. Det har medført masse øving å bli en helstøpt Peter Pan. Det har ikke vært mange frihelgene i høst, eller tid til kompiser. Begge ser frem til å henge med venner igjen og ha litt fritid et par dager.

-Man føler jo et stort ansvar, sier Fredrik. Og man blir helt tappa etter forestilling. Det er den største utfordringen. Men vi har så flinke og bra folk rundt oss. Det hjelper.

-Ja, sier Lineve. Jeg har stresset ganske mye med det her i høst. Men jeg vet at det detter på plass når vi kommer i teateret, og vi har gode folk rundt oss. Jeg går på Montessori-skolen og har verdens beste rektor, jeg får fri når jeg trenger det. Han støtter meg veldig på det jeg gjør, og synes det er bra at jeg går all in. Men det er fantastisk å få være med i Juleselskapet. Når vi er ferdige kommer det til å bli veldig trist.

Heldigvis skal de flinke hovedrolleinnehaverne få seg et par dagers pause nå. Men på onsdag braker det løs igjen.

Kaptein Krok (Ketil Ravneng) og røverne hans tar Wendy og Peter til fange. Foto: Ellen Midtfjeld.

Regissøren og produsenten

Regissør og altmuligmann Geir Andersen. og produsent og altmuligkvinne Catharina Heide Amundsen kan stolt slå seg på brystet og si dette har vi fått til. Peter Pan har blitt en stor suksess.

Åssen går det?

-Det går gørbra, sier Geir. Det har vært helt strålende. Billettsalget går så det suser, og folk jobber utrolig godt. Disse ungene her er eksepsjonelt flinke, de jobber så bra!

-Vi har fått stående applaus hver kveld, sier Catharina, så det må jo bety at folk liker det! Og jeg er enig med Geir. Juleselskapet har alltid hatt flinke barn, men i år er det faktisk helt grensesprengende.

-Ja, det er kneppa opp enda et hakk, tilføyer Geir, enda vi nok ikke trodde det var mulig å gjøre det etter Oliver og det andre vi har gjort de siste årene. Vi har faktisk debutanter på scenen i år, noen av de minste på scenen har aldri vært med før, og allikevel er det klokkeklare stemmer og utrolige prestasjoner.

Geir synes Juleselskapet-barna er av et helt spesielt slag. Beskjeder trenger bare å gis en gang, og ungene er gode på å vente i kulissene.

-De vet alltid hvor de skal være, sier Catharina, og de vet når de skal være stille og når de skal passe seg.

Geir Andersen og Catharina Heide Amundsen.

De er slitne nå, alle sammen. Både barn og voksne.

-Det blir godt å få en liten pause nå, sier Geir, det har vært hektisk halvannen uke. Spesielt for disse unge skuespillerne her, som jobber beinhardt.

Skuespillerne jobber beinhardt ja. Men det gjør jammen Geir også. Geir er først og fremst regissør, som jo er stor jobb i seg selv. Men i tillegg er han scenograf. Det er han som har tegnet og laget kulissene, og det er han som har trikset og mikset så barna kan fly på scenen i Fredrikshalds teater.

-Jeg lå noen dager oppe på det støvete loftet her og krøp, ler Geir, merkelig nok er ikke barokkteater laga for å fly i. Det mangler en del på teknikken her. Men ved hjelp av kraftige vaiere, et par trinser og noen klatreseler fikk vi det til.

Barna flyr ved hjelp av klatreseler og vaiere.

-Men det er klart, fortsetter Geir, at når jeg må være backstage og holde på med disse tekniske tinga så får jeg jo ikke sittet i salen og sett på helheten så mye som jeg burde. Det er jo det regissøren vanligvis gjør. Men igjen: Disse flinke barna tar i mot beskjeder og gjør som jeg sier. Hvis jeg sier «du må ta et skritt til siden i den sangen der» så gjør de jo det.

Men hvordan klarer du å se at skuespillerne må ta et skritt til siden hvis du står backstage og drar i en wire?

-Hehe, jeg kikker ned fra luker og ut mellom kulisser og prøver å følge med da.

Produsent Catharina Heide Amundsen nikker muntert.

-Plutselig stikker hodet til Geir frem fra et eller annet uventet sted med en beskjed, ler hun. Men jeg tror han også har øyne i nakken.

Catharina har også brukt all sin tilgjengelige tid på Juleselskapet de siste ukene. Men både Geir og Catharina er kjappe med å rose hele Juleselskapet for å dra lasset sammen.

-Vi har fått hjelp av noen foreldre som har vært med og bygge kulisser for eksempel, sier Geir. Foreldrene har stilt opp masse i år, det er vi utrolig takknemlige for! Uten dem går det ikke. De har skaffet sponsorer, de har filmet, de har kommet med løsninger. De gjør så mye! Det er så mange elementer som skal på plass. Det er jo ikke bare kostymer og scenografi og skuespill som skal på plass, alt rundt en sånn produksjon krever enormt med arbeid.

Catharina står på scenen som både indianer og pirat i tillegg til å være produsent for Peter Pan. Her sammen med pirat Gro Janet Haug Mo, som spiller pirat i tillegg til å være sangansvarlig i stykket.

Som produsent er det Catharinas jobb å knytte det hele sammen, plukke opp løse tråder og holde i helheten rundt produksjonen. Søknader skal skrives, program skal trykkes, billetter skal selges og det skal kommuniseres på kryss og tvers både internt og eksternt. Catharina og Juleselskapsleder Veronica Mittet begynte allerede i januar å jobbe med søknader om midler. Geir er klar på at produsenten er et verdifullt tannhjul i Juleselskaps-maskineriet.

-Catharina er til utrolig stor hjelp, sier Geir, hva skulle jeg gjort uten henne? Jeg trenger ikke å tenke på mailer og søknader og PR, hun tenker på alt sånt. Jeg kan rope sånn over scenen; husk på å sende en mail til den eller den, men da har hun mest sannsynlig allerede gjort det.

Neste forestilling med Peter Pan er altså onsdag 4. desember. Forestillingen spilles også lørdag 7. desember  og søndag 8. desember. Billetter finner du her.

Les om selve forestillingen her:

En glitrende generalprøve

Kommentarer

kommentarer