Etter tre år med studier på Complete Vocal Institute i København er Dag Brandth nå godt i gang med sin nye virksomhet som CVT-coach.
I tre år pendlet Dag Brandth til Danmark for å fullføre sin utdannelse ved Complete Vocal Institute i København sentrum.
– Det var en intens tid, forteller Dag. Jeg er faktisk stolt over at jeg fullførte en krevende utdannelse med hyppige reiser til Danmark, kombinert med jobb her hjemme. Nå kjenner jeg på privilegiet i å bla over til et nytt kapittel i livet, og kunne ta i bruk en ny yrkestittel som er CVT-coach.
CVT står for Complete Vocal Technique.
– Det høres jo for de fleste kryptisk ut, sier Dag. Men det er faktisk veldig konkret. CVT baserer seg på det som rent fysisk skjer når vi mennesker produserer lyd. I et laboratorium plantet midt i det danske instituttet jobber grunnlegger og rektor Cathrine Sadolin kontinuerlig sammen med sitt legeteam, fordypet i forskning på anatomien rundt stemmebruk og teknikk.
– I laboratoriet jobbes det blant annet med sangere og talere som får mikrokameraer ført opp gjennom nesen og ned i halsen til strupehodet, forteller Dag. Det visuelle hjelpemiddelet dette gir oss, gjør at vi kan se hva som fysisk skjer med stemmebånd og strupehodet for øvrig når vi lager forskjellige lyder og bruker diverse effekter. Derfor kan en CVT-coach ikke bare forsterke og forbedre, men også lett kartlegge feil bruk av teknikk som ofte fører til at mange ofte er hese og synes det er slitsomt å heve stemmen.
For Dag har utdannelsen ikke bare gitt ham ny kunnskap og en lærertittel, han har utviklet seg som sanger også.
– For meg har det gitt levende resultater, jeg har utvidet mitt register betraktelig og behersker nå alle sjangere innen sang. Jeg har gått i lære hos noen sangpedagoger i min fortid og det har vært mye vranglære, det skjønner jeg nå. Som vokalist settes man lett i bås og det er ganske skummelt og trist begrensende. Stemmebåndene er utrolig fasinerende instrument med fryktelig mange muligheter.
– Min jobb består i å gi sangere og talere de verktøyene de trenger for å nå sine mål, forteller Dag, og ikke minst gjennomføre det på en helsemessig forsvarlig måte. Dette krever riktig teknikk og bruk av den. Med dette på plass åpner det seg en ny verden for folk. Jeg kan gjøre hva jeg vil med stemmen nå, det er bare å sette inn ulike “gir”. Der jeg før var nervøs for visse partier i en låt før jeg gikk på scenen, vet jeg nå at jeg får det til. Jeg har jo lært meg hvordan jeg skal gjøre det.
– Noe av det festligste vi gjør på instituttet er å drepe myter.
Gi oss et eksempel på en myte!
– Et av mange eksempler er jo at man bør eller må stå når man skal synge. På instituttet lå vi i fosterstilling og sang opera. Vi sto på hodet og sang. Vi blindtestet det også, og kom alltid frem til det samme: stemmebåndene altereres ikke ved hvordan du sitter, ligger eller står.
Nå har Dag åpnet egen CVT-virksomhet. Han tilbyr gruppeundervisning av ulike slag, samt at han tar i mot elever til privattimer.
– Jeg har allerede en del elever, forteller Dag. Alt fra unge lovende sangere med en sangstjerne i magen, og andre som helt enkelt ønsker å utvikle stemmen sin. Det er utrolig morsomt å følge utviklingen deres. Jeg kartlegger raskt hvis sangere og talere gjør tekniske feil. Det jeg gjør som pedagog er at jeg reprogrammerer muskelminnet, fjerner uvaner og erstatter disse med nye, og helsemessig forsvarlige vaner. Jeg sitter med verktøykassa, så er det opp til elevene hva de vil gjøre med verktøyene de får.
Dag har opprettet en nettside for virksomheten sin! Den finner du her.
I tillegg til privattimer i sang tilbyr Dag enkelttimer i tale.
– Parkinson-pasienter for eksempel, mister noen ganger “metallet” i stemmen tidlig i sykdomsforløpet. Det kan det være mulig å hente frem igjen. Jeg gjorde faktisk et ekstra dykk i dette temaet på instituttet. Men det er viktig å poengtere at jeg ikke korrigerer talefeil, jeg er altså ingen logoped.
Dag bedriver også stemmetrening til yrkesgrupper som lærere, politikere og programledere.
– Dette handler jo mye om teknikk, volum og kolorering for eksempel. Noen ønsker en mørkere og kraftigere tone i sin “snakkestemme”. Når man – som lærere for eksempel – trenger en sunn og sterk stemme hele dagen, er det viktig å ha stemmeteknikken i orden. Det hjelper i hvert fall masse.
I tillegg tilbyr Dag workshop/masterclass-pakker til grupper, som går over en helg. Han har også seminaropplegg for hele kor. I tillegg har han vokalstøtte til artister som trenger nødhjelp før en konsertserie eller før en premiere.
– Jeg kan tilby vokal nødhjelp og komme på kort varsel for å bistå folk som står i en knipe.
Dag kan også fungere som en vokalcoach for artister som skal legge vokal på studioproduksjoner.
– Mange etablerte vokalister har med vokalcoach i studio under innspilling, forteller Dag. Det handler om å ivareta sangeren i en viktig situasjon. Dette skulle jeg gjerne hatt selv, spesielt da jeg var ung og uerfaren i studio. Da kunne jeg prestert mye bedre.
Dag kan også bistår artister med formidling.
– Det er mange sangere som har en fantastisk lyd – men som ikke helt evner å formidle tekst. Det er jo en viktig del av jobben. Det å få forme en artist og hjelpe til med hele pakka er utrolig moro.
De som kjenner Dag godt vet at han har leid seg en leilighet i England.
– Jeg rakk akkurat å innrede leiligheten før koronaen kom, forteller Dag, og siden har jeg ikke fått vært der. Jeg kommer til å ta i mot sangelever og tilby mine kurs der i ferier og helger. Fremtiden blir å reise frem og tilbake, og ta oppdrag hjemme i Norge og i England.
Dag føler at han yrkesmessig har kommet hjem.
– Jeg som aldri har fullført videregående eller noen annen utdannelse, føler at jeg virkelig har fått det til nå. Nå har jeg kommet hjem. Dette er en lidenskap uten sidestykke, og jeg blomstrer i det! Det er utrolig givende å hjelpe folk videre, og gi dem nøkkelen til en bedre og større stemme.
Betyr dette at du legger din egen sangkarriere på hylla?
– Aldri. Artisten i meg lever og ånder i beste velgående, her skal alltid synges. Så klart!
Du finner virksomheten til Dag på Facebook også!
Forsidefoto: Vibeke Havenstrøm.
Kommentarer