Vanndag på Espira Oreid barnehage!

I dag markerte barna ved Espira Oreid barnehage World Science Day med å dedikere en hel dag til å forske på og leke med vann!

Tirsdag sto i vannets navn på Espira Oreid barnehage! På alle avdelingene har barna fått leke med og forske på vann.

– Et av satsingsområdene til Espiras barnehager er jo realfag, forteller daglig leder på Espira Oreid Tilla Lund Minge. Vi synes det er viktig og spennende å jobbe med realfagene. Vi markerer alltid World Science Day, og i år var temaet vann!

Tilla har tatt turen rundt i barnehagen med kameraet og knipset bilder av alt barna har holdt på med i dag, av koronahensyn er det jo ikke videre lurt å invitere journalister inn i barnehagen!

På småbarnsavdelingen Bastionen skulle barna få lov til å finne ut mer om is og vann.

– Vi hadde fryst vann i ulike beholdere, forteller Tilla, og inni var det både glitter og kongler og figurer og ulike konditorfarger. Barna kjente på og smakte på både is og vann etter hvert som det smelta. De var kliss våte! En av dem hadde funnet ut at det å dytte ermet på forskerfrakken sin ned i vannet gjør at man kan suge vannet ut av ermet etterpå. Det er jo nettopp dette som er å forske. Forskning høres så flott og fancy ut når du sier ordet, men det er mange måter å finne ut av ting på. Alle kan være forskere.

Kjenne på og smake på is som smelter! Herlig, ikke sant?

Småbarna på Overberget avdeling prøvde seg på å putte bomull oppi vann, og ikke minst fikk de testa ut et vannholdigheten på et produkt de er godt vant med; nemlig bleier!

– Vi helte vann oppi bleia, sier Tilla, og barna ble veldig forundra da vannet ble borte! Borte, sa de i kor! Vi spurte om de ville ta den på hodet, men det ville de ikke, hehe. Men når de voksne la bleia oppå hodet syntes de det var utrolig morsomt. Det er viktig å ikke glemme de yngste oppi alt dette, de synes også forskning er veldig gøy!

Hvor mye vann kan en bleie ta inn? Daniel heller på vann. Og hvor mye bomull er det plass til i et glass med vann?

For de litt større barna på avdelingene Stortårnet og Gyldenløve var det vann, lys og farge som sto på agendaen. En innegruppe hadde satt en beholder med vann oppå et lysbrett.

– Det ble helt magisk, forteller Tilla, spesielt når vi helte oppi konditorfarge i tillegg! Ella var helt sikker på at det luktet blåbær av den blå konditorfargen, og da syntes plutselig alle de andre barna at det luktet blåbær også. Det blir smittsomt! Her hadde vi også vann i brødposer, og forsøkte å stikke spisse blyanter gjennom posene uten at de skulle lekke. Det ble naturligvis mest morsomt når det ikke gikk! Men vi fikk det jo til også, og det forundrer jo til og med de voksne. Det er så fint når barn og voksne kan undre seg sammen, det er viktig. Vi ser magien med oppdagelse vi også, selv om vi er voksne.

Tenk så gøy å slå av lyset og se farget vann oppå et lysbrett! Det blir magiske mønstre når man blander fargene.

Utegruppa hadde blandet olje og vann med konditorfarge, en aktivitet som sikkert egner seg best utendørs!

– Barna ble veldig fascinert av at vannet og oljen ikke ville blande seg, uansett hvor mye man ristet og snudde på flaska. Den lyse fargen er uansett øverst! Leah-Emilie lurte på om det var fordi fargen var lys, men kan det være derfor? Eller er det en annen grunn?

Leah-Emilie undret seg på om oljen alltid lå øverst i flaska fordi den var lys i fargen!

Førskolegruppa Skolespira fikk forske på hva som synker og hva som flyter.

– Hvorfor synker den lille magneten, mens både treklossen og perlen flyter? Også her hadde vi oppi ulike konditorfarger for å se hvordan vannet endret seg. Marius syntes vannet så ut som Daidalos-slim, men når han tok på det kjentes det jo ikke ut som slim.

Er det Daidalos-slim?
Hvorfor flyter treklossen?

Henrik eksperimenterte med reagensrør, så barna fikk lære seg litt om vann og volum.

– Han fylte reagensrør med ulik form og fasong med vann, og spurte barna om hvilket det var mest vann i. Men det er ikke så lett å se hvor mye vann de rommer! Barna ble ikke helt enige i hvilke reagensrør som rommet mest vann. Når han skulle helle det ene over i det andre ble mange overrasket.

Henrik heller vann i reagensrør. «Nei det går ikke» roper barna når de ser reagensrøret er i ferd med å fylles.

Barna syntes det var gøy å bruke en dag på å forske på vann.

– Phillip og Markus syntes det var moro å forske på vann, men de «kunne alt fra før», ler Tilla.

Tilla og de andre voksne på Espira Oreid synes også det er moro med forskning.

– Det var en kjempemorsom dag, forteller Tilla. Vi gjør jo mye av dette i hverdagen vår også, men når alle holder på med samme tema får vi en felleskapsfølelse rundt dagen i tillegg.

Lek med vann er gøy!

Alle foto: Tilla Lund Minge.

Kommentarer

kommentarer