Talent og tilstedeværelse i teateret

Det har blitt en herlig tradisjon nå, at Opera Østfold inviterer de flinke elevene fra musikklinja på Greåker videregående til Halden for å vise hva de kan med en gratis lunsjkonsert i Fredrikshalds Teater. For det fjerde året på rad har lærere og elever fra faget Musikkteaterfordypning satt sammen et timeslangt program, til stor glede for oppmøtte publikummere. Denne gangen ble det både musikal- og operainnslag, elevene bød på alt fra Mozart til Gilberg og Sullivan og Sondheim. For en forestilling!

«Three little maids from school are we» med Nora Rønning, Emilie Reiersen Kolshus og Mia Navestad Haugland, et innslag fra operetten Mikado (Gilbert og Sullivan).

Man begynner jo å bygge seg opp et visst forventningsnivå nå, etter tre år med besøk av Greåker-elever. Det blir jo alltid bra! Heldigvis innfrir elevene også i år, både når det kommer til innlevelse, tilstedeværelse og egenskaper.

Emil Haakenstad: til stede. Meget til stede.

Det hele blåses i gang med Come away fellow sailors fra operaen Dido og Aenas, med den dyktige Martin i front. For en energi og formidling på scenen! Det er både vakkert å lytte til, og morsomt å se på. Som vanlig kan elevene fra musikklinja på Greåker dette med å formidle med overbevisning. Publikum viser helhjertet sin begeistring fra første nummer, de klapper og hoier og reflekterer dermed min opplevelse som et speil. Dette er kjempegøy!

Vi går fra Purcell til Gilbert og Sullivan, via Mozart og Puccini. Blant disse elevene finnes både skuespillere og fremtidige operatalenter, jeg blir ikke det spor overrasket om jeg ser noen av disse flinke ungdommene på store scener i fremtiden.

Nora Rønning synger så vakkert så vakkert til sin babbino i Puccinis «O mio babbino caro».

Gutta får oss til å le med på Å, min Dorabella, fra Mozarts Cosi van tutte, de vil ikke være med på at deres jenter er like utro som…. visse andre. Slik gjør de alle, men ånei, ikke min kjæreste, langt derifra!

Martin Nybøle-Jelsness, Emil Haakenstad og Sverre Saugstad Bendiksen.

Le gjør vi også når Mia ikke vil gifte seg, og når hun skal være soldat med bøtte på hodet. Mia har i sannhet et komisk talent!

Mia vil ikke gifte seg i dag, bryllupet er rett og slett avblåst! «Not getting married today» (Sondheim).
Mia er morsom soldat i Mozarts «En soldat er no’ til alle mann».

Martin besitter også et ubestridelig komisk talent, det beviser han en gang for alle i Ein mädchen oder Weibchen. Martin kan nemlig ikke bare synge flott, han har gummiansikt også, med minst tusen lattervekkende ansiktsuttrykk.

Hele salen skratter når Martin frir til Nora.

Så erklærer jentene at det får være nok med hjerte og smerte, og dermed forlater vi Mozarts verden og entrer Irving Berlins. Det er en fryd å se når hele gjengen inntar scenen og veksler på å tre frem og synge. Jentene mener de kan bedre en gutta, og vice versa, når elevene fremfører Anything you can do fra Annie, get your gun.

Emilie og Emil krangler om hvem som kan gjøre ting best.
Sverre og Mia er uenige om hvem som best har på seg en genser.

Både koreografi, formidling og sangteknikk sitter som et skudd. Og alt formidles slik som seg hør og bør i et barokkteater – uten mikrofoner. Man må rett og slett stole på sin egen røst.

Det eminente orkesteret! Ellen Marie Carlsen på piano, Jan Ragnar Storheim på cellog og Tom Simensen på fløyte. Bak ses fjorårselev Selma Holmquist, som steppet inn på kort varsel for å støtte ensemblet på sang.

Takk for nok en fin, musikalsk stund i teateret! Jeg håper dere kommer tilbake neste år igjen!

 

Regi: Hege Christin Holmquist

Musikalsk innstudering: Ellen Marie Carlsen

 


 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer