Stor barokkfest i teateret

Fredriksten Operafestival, Fredrikshalds Teater, fredag kveld

Ann Hallenberg og Eirik Grøtvedt

Barokkanerne

Dirigent: Mariangiola Martello

Konsertmester/fiolinsolist: Lina Tur Bonet

Ann Hallenberg har stor suksess med sine konserter over hele Europa, og er en publikumsfavoritt. Da hun holdt konsert under operafestivalen i Halden for to år siden stor jubelen i taket, og i år startet ovasjonene før hun hadde fått begynt å synge. Ann Hallenberg innfrir forventningene, i vakker og energisk samklang med Barokkanerne.

Ann Hallenberg i Fredrikshalds Teater.

 

Fredagens konsert var i sin helhet viet Händel, med sanger fra flere av operaene og orkesterverk. Det er et modig program med et krevende repertoar, og lagt opp med alle stemningsleier.

Barokkanerne startet med satser fra Concerto Grosso i G dur, fremført med stor energi, presisjon og flyt. De har et utrolig samspill og lydhørhet. Mariangiola Mertello dirigerer ledig fra sin plass ved cembaloen, og har hele orkesteret i sin hule hånd.

Barokkanerne!

 

Ann Hallenberg har en utrolig stemmeprakt og fikk fra første nummer Sento brillar nel sen (Il Pastor Fido) vist sin innlevelse, format og stemmebeherskelse.  Hun har suveren vokalkontroll og sjonglerer fra det ene uttrykk til det andre, enten det er vemod, romantikk, muntert eller dramatisk.

 

Vieni, o figlio (Ottone) ble praktfullt fremført, vemodig og betagende, og presisjonen i utrykket er påfallende, det er aldri for mye eller for lite.

Orkesteret blomstret i Passacaille (Rodrigo) med tett tekstur og samspill. De er et vakkert skue i bevegelse og flow, som et sammensveiset legeme. Ann Hallenbergs gjest, den begavede unge tenoren Eirik Grøtvedt, sang Waft her Angels  mildt, mykt og med naturlig stemmeprakt. Duetten Son nata a lagrimar (Giulio Cesare) ble fremført med så elegant samklang og innlevelse fra begge at tiden stoppet.

Eirik Grøtvedt.

Crude furie (Serse) har en helt annet temperatur og dramatikk og i disse følelsesmessige sprangene viser også Hallenberg sin stemmeberskelse i denne krevende arien med store sprang og lange koloraturpartier.

Konserten ble avsluttet med Sinfonia og Where shall I fly (Hercules) en helstøpt avslutning for både orkester og sanger. Så brøt begeistringen ut i full blomst fra et takknemlig publikum og Hallenberg var ikke snauere enn at hun ga to ekstranumre, deriblant Umbra mai fu.

Hallenbergs musikalske generøsitet omfavnet publikum, som kastet seg ut i stående, begeistret applaus.

Alle foto: Stein Johnsen/Contentvideo.

Se programmet for Fredriksten Operafestival her!


 

 

 

Kommentarer

kommentarer