Sanne synger Piaf med Blåseensemblet

Det Norske Blåseensemble er i full gang med å spille konserter igjen! I disse dager spiller de inn den digitale konsertserien Halden Sessions i et nybygd studio i Brygga kultursal. Totalt skal de spille inn elleve konserter som skal strømmes på nettet hver onsdag. Denne uka var det barokkmusikk på programmet, og neste uke blir det Edith Piaf med Sanne Kvitnes.

Når jeg sniker meg stille inn døren til kultursalen torsdag ettermiddag høres trekkspillmusikk inne bak kulisseteppene. Inne i salen er det rigget til innspilling i helproffe rammer, kultursalen har blitt tryllet om til TV-studio! Musikerne er i ferd med å forlate scenen, det er lunsjtid og en times pause før de skal tilbake i studio og spille inn det de har øvet på. Sanne Kvitnes skal få hvile stemmen litt, men først skal hun snakke med meg.

Sanne har sunget Piaf med Blåseensemblet før. I fjor var hun og ensemblet på Bakke for å synge og spille Edith Piaf.

-Den gangen spilte vi for en lukket gruppe, forteller Sanne, så dette er den første gangen vi gjør dette for offentligheten.

Sanne og Blåseensemblet har gjort sangutvalget i samarbeid, men vi finner flere av Sannes favoritter blant de fem Piaf-låtene i denne minikonserten.

Som for eksempel…?

-La vie en Rose. Og Milord.

Sanne synger Piaf på norsk. Med unntak av La vie en Rose er det norske oversettelser av Piaf som skal fremføres. Flere av oversettelsene stammer fra teaterforestillingen om Piaf på Det norske teatret.

-Jeg har funnet frem til de norske oversettelsene jeg synes er gode. Flere av disse tekstene er egentlig skrevet på nynorsk, men jeg har østlandifisert dem noe. Det blir jo litt unaturlig for meg å synge på nynorsk.

Hvordan er det å synge med Blåseensemblet i ryggen?

-Det er kjempegøy, de er så utrolig flinke! Det var litt nervepirrende i starten, de er jo mye mer notebevandret enn meg. Jeg kommer fra en tekstverden, og når musikkverden og tekstverden møtes må det stemme. Folk tenker at disse alltid glir naturlig sammen, men dette må jobbes nøye frem. Vi må lytte til hverandre, og finne et felles uttrykk som vi vil formidle sammen. Men nå føler jeg at har vi møttes, nå begynner det virkelig å sitte.

Så går Sanne syngende av scenen. En liten pause nå, så skal hun tilbake foran musikerne, da trykkes det på record, og musikk og sang festes til film.

Det er travle dager for både musikere og administrasjon i Blåsensemblet om dagen. Samtidig med innspillingene i kultursalens «store studio» er en sekstett fra Blåseensemblet ute og spiller på sykehjem. I tillegg øves det flittig i et møterom på Thon. Det skal spilles in én Halden Session-konsert hver uke, og dermed må neste ukes innspillingsprosjekt være ferdig innøvd allerede denne uka.

Neste ukes innspilling blir Peter og Ulven. Den kjente fiolinisten Sara Övinge (helt til venstre i bildet) er spillende leder i det lille ensemblet som øver parallelt med at det spilles inn konsert inne i kultursalen.

Det blir lange dager også for Markedssjef Christer Elnes og kommunikasjon- og markedskoordinator Gun-Helen Johansen. Christer er svært fornøyd med å være i gang med konserter igjen, etter lang tids lockdown.

-Vi begynte å tenke på hvordan vi kunne spille sammen så og si samme dag som alt stengte, sier Christer. Men da var det jo ikke mulig å treffes i det hele tatt. Heldigvis har det løsnet litt etter litt. Før påske hadde vi hele dette konseptet på plass, med tolv konserter som vi skal vise nå frem mot sommeren.

Blåseensemblet skal innom mange stilarter i konsertserien. Onsdag var det altså barokkmusikk, men det skal bli både barnekonserter, jazz, opera og pop fra ulike blåse-konstellasjoner i ensemblet. Og ikke minst skal Fredriksten-sekstetten spille inn en heltradisjonell 17. mai-konsert!

Christer Elnes og Gun-Helen Johansen i Brygga TV-studio.

Hva som skjer utover høsten er ennå usikkert. Kanskje kan man ha hele ensemblet inn på én scene, hvem vet. Blåseensemblet er uansett glade for å være i studio og spille.

-Musikerne synes det er kjempegøy at vi har kommet i gang igjen, sier Christer. Det ble jo en måned hjemme for dem før vi kom i gang igjen, fire uker med vakuum. Alle musikerne øvde naturligvis hjemme i hele perioden, men nå er de veldig glade for å få lov til å sitte og spille i samme rom igjen.

Det hele foregår under strenge smittevernsforhold naturligvis. Folk går i buer rundt hverandre i salen, og det står Antibac-dispensere over alt. Lydmann og teknisk produsent Sven Olsen kommer ruslende. Han viser meg hvordan han har rigget seg til med sitt eget lydstudio back stage, med full oversikt over alle kameravinkler. Sven har lagt ned mange timer for å få lydopplegget på plass.

Slik ser det ut når Sanne Kvitnes filmes med Blåseensemblet. Foto: Det Norske Blåseensemble.

Både scenografi og lysdesign i innspillingsstudioet er utarbeidet av proffer. Her er det ingen ting som overlates til tilfeldighetene. Scenografien er laget og designet av Hilde Aaseth, og den har igjen blitt lyssatt av Jørn Wangensteen.

-Blåseensemblet skal ha kvalitet i alle ledd, sier Christer, disse konseretene skal både se bra ut og høres bra ut.

Onsdag kveld ble den aller første konserten i Halden Sessions sendt ut på eteren.

-Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, forteller Christer, det har vært mange positive meldinger i etterkant.

Slik så det ferdige resultatet ut etter den aller første Halden Sessions-innspillingen. Her ser du Halden Sessions – Barokk. (Vivaldi, Telemann, Bach). PS: Vil du se konserten med enda bedre bilde og lyd kan du klikke deg inn på konsertsiden dnbeplay.no 

Vi går ut av studioet og inn i Blåseensemblets kontorkorridor. Der har Christer rigget til et provisorisk kontrollrom i møterommet.

I kontrollrommet sitter Christer og leser høyt fra partituret. Alle må vite når Sanne skal synge og ikke, sånn at riktig bilde kommer i skjermen under sending.

Produksjonssjef Heidi Raude stikker hodet innom kontrollrommet. Hun synes også det er godt å være i gang med konsertvirksomhet igjen.

-Jeg er utrolig fornøyd, sier Heidi, vi har fått tilbakemeldinger fra folk fra hele verden som setter pris på sendingene våre. Vi får jo også  muligheten til å nå ut til mange som vi ikke har fått spilt for før, det er jo veldig flott. Vår primærvirksomhet vil alltid være å spille for publikum, men det å lage digitale konserter kommer nok til å bli en større del av vår virksomhet også etter at vi kommer tilbake til normalen igjen.

På den nyopprettede konsertsiden dnbeplay.no vil Blåseensemblet legge ut alle sine konserter. Her kan dere se konsertene også etter de offisielle sendetidene, og her får du også lyd og bilde i optimal kvalitet.

Konsertene strømmes også via Det Norske Blåseensembles Facebookside!

Bildet av Sanne øverst er tatt av Gun-Helen Johansen.

 

Del artikkelen:

Kommentarer

kommentarer