Reisebrev fra Vammala

I et samarbeid med Foreningen norden arrangerte Halden Videregående skole en elevutveksling til vår vennskapsby Vammala i Finland i oktober. Vi fikk 3 fine dager der borte, og vi gleder oss til de finske elevene kommer å besøker oss i april.

Vi som dro var Emmy Elise Holter-Tollefsen, Dennis Dahle Karlsen, Celine Sva Gøperød. Alle elevene er representanter fra elevrådet.

Miljøveileder Ann Helèn Nøhr Samuelsen var reiseleder.

Mandag 04.11 dro en spent gjeng til vennskapsbyen Vammala Sastamala. Vi reiste 03.30 og etter en flytur, tre togbytter og lettere panikk for å ikke rekke toget, kom vi oss trygt fram. På togstasjonen møtte vi vertsfamiliene våre, sammen med vår kontaktperson Jütta. Vi dro da hjem til hver vår familie og fikk møte det finske hverdagslivet med en gang. Kvelden gikk for det meste til å bli kjent med familiene våre, før vi stupte i seng for å være klare for en ny, innholdsrik dag.

Tirsdag 05.11.
Etter å ha blitt vartet opp med finsk frokost, møttes vi på skolen klokken 08.00. Skolen vi besøkte heter Vammala Lukio, som er en skole med 350 elever og 30 lærere. Vi fikk en omvisning på skolen, og fikk da også vite at skolen tilbyr kun studiespesialiserende utdanningsprogram. Det er egne yrkesfaglige skoler.

Emmy, Celine og Dennis fulgte ordinær timeplan fram til lunsj. Lunsjen er gratis, og det var varm mat, med kjøtt/fisk og et vegetartilbud.

Etter lunsj tok vi buss til den større byen Tampere, hvor elevene dro på utdanningsmesse. Vi var med, og vi stilte spørsmål på standene. Vi kan sammenlikne det «Kunnskap i sentrum», men her var det hovedfokus på teknologi. I samme bygg var det også Mummimuseum, som vi fikk glede av å besøke sammen med de finske ungdommene.

Vi fikk en omvisning i byen Tampere, som er en by med rundt 200 000 innbyggere. Vi tok tog tilbake, og dro på cafe for å bli bedre kjent med ungdommene og knytte bånd, før til de skal komme til oss.

Onsdag 06.11
Denne dagen hadde vi en del undervisning, og vi hadde en presentasjon om hvordan det norske skolesystemet og vårt elevråd fungerer. Vi hadde også ett møte med elevrådet hvor vi kunne stille alle spørsmål vi hadde til dem. Vi fikk masse kunnskap om det finske skolesystemet, elevrådet der, og den finske kulturen. Vi fikk lære om den psykiske helsa der, og hvor stort press elevene har i en hverdag. Vi så mange likheter med egen skolehverdag, men også mange ulikheter. For eksempel på denne skolen hadde elevene få og korte pauser, men stort sett kortere skoledag. De kan også selv velge hvilke fag de vil ha, men om de har valgt dette faget, så er det obligatorisk å møte. Etter skolen var ferdig rakk vi å ta en tur rundt i Vammala sentrum.

På kvelden ble vi invitert av elevrådet til en badstukveld i en strandhytte. Her hadde elevene en presentasjon om ungdomsrådet der. De serverte tradisjonell, finsk mat. Etter maten var det lagt opp til at vi kunne ta badstue, badestamp og som de vikingene vi er, så hoppa vi i innsjøen for et forfriskende bad i en av Finlands tusen innsjøer.

Vi trodde at det var en myte at de tar badstue hele tiden, dette visste seg å være helt sant, de fleste tar badstue rundt to ganger i uka, og alle har badstue hjemme. Flere av foreldrene til elevene ble også født i badstuer.

Torsdag 07.11

Denne dagen sto vi tidlig opp, og tok farvel med våre finske venner, som vi gleder oss til å se igjen til våren.