Fredriksten operafestival
Liederaften
Haldens Klub
Johannes Weisser, sang / Lina Braaten, klaver
Johannes Weisser er en fremragende sanger og formidler. Han samler all sin erfaring som operasanger, fra konserter og oratorier og tolker av lieder til et eget dypt personlig uttrykk. Liederkraften! I samspill med den eminente pianisten Lina Braaten ble dette en utsøkt og uforglemmelig konsert. Inderlig, vital, tragisk, men også oppløftende.
Den røde tråden i sangene er døden. Menneskets sårbarhet, vår felles skjebne. Konserten startet med Vier ernste gesänge av Johannes Brahms.
Som ung komponerte Johannes Brahms Ein deutsches Requiem, med tekster fra bibelen. På slutten av livet skrev han Vier ernste Gesänge, også med bibelske tekster. Hans kjære Clara Schumann hadde fått slag og var døende, og ved hennes dødsleie skrev han de første sangene.
Johannes Weisser fremførte sangene inderlig, varmt og i fantastisk samspill med Lina Braaten. Weisser bærer tonene nennsomt frem, med stor følsomhet og innlevelse. I det tredje verset bryter han brått det innadvendte med ekspressivt temperament. Han tar oss hele tiden med på reisen. Vi sitter som tente lys.
Schuberts Litanei ble båret frem som et glassegg, skjørt og vakkert, med dyp konsentrasjon og inderlighet.
Litanei var en gave til den unge Therese Grob, som noen hevder var Schuberts første store kjærlighet. I dag er det en yndet salme ved begravelser og – på alle sjelers dag.
Den neste sangen, Urlicht, er hentet fra Das knaben wunderhorn som Mahler komponerte for baryton og piano 1887-1890. Sangene er basert på tyske folkedikt og eventyr.
Fremførelsen landet rett i hjertet, tonene ble fulgt helt hjem.
Den siste store kraftprestasjon var Kindertotenlieder av Gustav Mahler til tekst av Friedrich Rückert.
Mahler vokste opp med barnedødelighet. Åtte av hans søsken døde som barn, og selv mistet han sin egen datter, Maria.
Kindertotenlieder ble en uforglemmelig opplevelse. For meg var det som å høre den på nytt. Weisser tar i bruk hele registeret, fra soloppgang til barnas tur ut i verden for aldri å komme hjem. Alle foreldres mareritt ble formidlet med varme, intensitet og innlevelse. De krevende sangpartiene blir mesterlig fremført av sangeren og med lekende, lett og lydhørt klaverspill. En sangerinne sa en gang til meg at tonen skal følges helt inn i himmelen. Det skjedde i kveld.
Foto: Opera Østfold
Kommentarer