Ny rektor i en rar tid

Mandag 2. mars startet Magdalena Sendrowicz i jobben som kulturskolerektor for Halden kulturskole. Ti dager senere stengte Norge. 

Koronatiden er en underlig tid å starte i en helt ny jobb på. Ingen ting har vært som vanlig denne våren, og en kulturskole uten elever er naturligvis et snodig konsept. Jeg tar en tur innom kulturskolen en dag for å bli litt bedre kjent med den nye rektoren ved Halden kulturskole. Magdalena sitter på kontoret sitt i første etasje, for åpen dør. Fra den store salen lyder vakre pianotriller. Kulturskolen våkner sakte men sikkert til liv igjen etter en lang koronadvale.

-Vi åpner så smått for undervisning innenfor de rammene vi får av kommunelegen, forteller Magdalena. Da vi fikk beskjed om å stenge ned i mars startet vi med nettundervisning med det samme. Det har fungert ganske fint. Men vi er veldig glade for at vi får lov til å begynne å ta i mot elever her på kulturskolen igjen nå.

Magdalena er ingen nykommer inn i kulturskolen vår, hun har nemlig undervist i tverrfløyte ved Halden kulturskole i flere år. Men hun har drevet med musikk siden hun var liten.

-Jeg begynte å spille fløyte da jeg var ni, forteller Magdalena, jeg startet på kulturskolen i Sarpsborg da jeg var elleve. Siden spilte jeg også fløyte i Ha-Bo-Na-korpset i mange år, og jeg var også dirigent der etterpå.

Musikk ble også veien videre for Magdalena. Musikklinja på Greåker ble det naturlige valget etter ungdomsskolen, der hadde hun tverrfløyte som hovedinstrument og piano som bi-instrument. Siden gikk veien videre til universitetet, der det ble en master i musikkvitenskap. I dag handler hverdagen til Magdalena stort sett om musikk. I tillegg til å være nyslått rektor og fløytelærer ved Halden kulturskole underviser hun i fløyte og saksofon ved Rakkestad kulturskole. Hun er også dirigent for Rakkestad skolekorps! Men hun gleder seg til å ta fatt på det administrative som den nye rektorstillingen innebærer.

-Jeg synes det er veldig gøy å spille og ha elever, men jeg synes det er morsomt å jobbe med det administrative innen musikk også. Så dette blir spennende. Og så må jeg si at vi har så mange dyktige og engasjerte lærere her!

Magdalena har gjort seg noen tanker om både hva hun ønsker å videreutvikle og ivareta på kulturskolen.

-Jeg kommer til å jobbe videre med å utnytte potensialet i de tilbudene vi har, men jeg vil gjerne utvikle nye tilbud også – innenfor de økonomiske rammene vi har her i kommunen. Vi har fått et nytt fag som heter digital musikkproduksjon, det er veldig spennende. Da er elevene i Athletic Sound og jobber med å spille inn og bearbeide musikk. Det blir morsomt å se hvordan dette blir på sikt, dette faget rakk vi bare så vidt å begynne med før koronaen kom. Anne Navestad gjorde en kjempejobb i sin tid som rektor, hun er veldig flink. Hun tok inn en del strukturer her som har gjort stor forskjell for kulturskolen. Det blir det lettere å ta over en stilling som det her når mye av forarbeidet er gjort.

Nå i koronatiden har Magdalena også måttet ty til digitale plattformer for å få undervist i fløyte.

-Vi har brukt Messenger, der har elevene spilt for meg live. Det har gått fint for de små, men for de eldre elevene funket det ikke fullt så bra. Lydkvaliteten på Messenger er ikke god nok til at jeg får hørt alle detaljene. Det har vi løst vi ved at elevene spiller inn sine stykker og sender til meg i forkant av timene sine, sånn at jeg kan lytte til dem og komme med tilbakemeldinger.

Gleder du deg til å komme tilbake til normalen etter korona?

-Veldig! De lærerne og elevene som har fått lov til å komme tilbake til undervisning her på skolen er overlykkelige, det er god stemning. Og alle er veldig flinke til å følge smittevernreglene vi har her nå.

Kommentarer

kommentarer