New Noise opp av asken

Plateselskapet New Noise Records har ligget i dvale i snart førti år. Nå puster Tom Skjeklesæther, Freddy Mathisen og 23 andre musikkentusiaster liv i det lokale plateselskapet for å gi ut haldenmusikk på vinyl.

Det begynte i 1979. Det var egentlig ikke meninga å lage et plateselskap, Tom Skjeklesæther ville bare ha ut en Front Page-singel i en tidsalder der nåløyet for å bli utgitt som musiker var mikroskopisk og punk ikke var stuerent. Singelen markerte startskuddet for Haldens første plateselskap; New Noise Records. Førti år senere relanseres New Noise, men denne gangen i helt ny drakt.

Jeg treffer Tom og Freddy på Bryggerhuset for å høre mer om New Noise Records anno 1979. Tom forteller.

Monster/Kick Them med Front Page var den første punk-singelen som ble utgitt i Norge, forteller Tom, og det passa bra at den kom på et lite, uavhengig plateselskap som New Noise. Punk var fundert på gjør det sjøl-prinsippet på den tida. Platebransjen frem til punken kom var en veldig institusjonalisert virksomhet, det var de store selskapene som bestemte hva som kom på plate. Med punken kom plutselig oppfatningen at dette kan vi jo gjøre sjøl. Det ble en greie å starte egne, små plateselskap.

Det folk ikke visste var at vinylfabrikkene gjerne pressa plater for hvem som helst, så lenge de kunne betale for seg. Det hadde bare ikke slått musikere flest at det gikk an å ta saken i egne hender. Men Tom hadde tenkt tanken.

Front Page-singelen ble spilt inn i Claes Neebs studio i Halden.

-Det var ofte innspillingsstudioet som var flaskehalsen, forteller Tom, plateselskapene hadde kontroll over studioene. Du slapp ikke gjennom det nåløyet hvis ikke plateselskapet mente det var salgbart.

New Noise pressa tusen singler med låta Monster/Kick Them. Tom gikk fra butikk til butikk med en bunke singler under armen.

-Singlene forsvant fort. Idiotisk nok la jeg ikke til side hundre singler på loftet. I dag går nok et mint-eksemplar av den plata for rundt to tusen.

Haldenrocken blir født

Vi befinner oss altså på slutten av søttitallet, og Haldenrocken har tatt sine første, lovende skritt. Young Lords med Henning Kvitnes i front er på vei til å slå gjennom, med Tom som manager. Bandet ga ut den første plata si på Sonet i januar 1980; Same Shit – New Wrapping. Men samarbeidet med Sonet varte ikke lenge.

-Vi ble uenige med plateselskapet. Sonet mente at hvis du hadde en plate som solgte så trengte du ikke gi ut ny musikk. Men Henning er en låtskriver, han laga jo ny musikk hele tiden. Det var ikke aktuelt for ham å vente med å gi ut flere plater.

Young Lords var Henning Kvitnes, Jostein “Julle” Andersen, Kalle Storm Andersen, Arne Sæther og Pål Aasheim.

Young Lords og Tom beslutta å avvikle bandet og starte et nytt for å komme seg ut av kontrakten. Sånn ble Saturday Cowboys født. New Noise var på dette tidspunktet et noe ustrukturert og uplanlagt prosjekt, et handshake-basert samarbeid mellom band og manager.

-New Noise etablerte seg raskt som et uavhengig plateselskap, forteller Tom, det var modulert på et engelsk plateselskap som het Stiff Records. Stiff Records ga ut den første punk-singelen i England. Henning og jeg fulgte dem så og si fra dag til dag, vi kjøpte alle platene og var hekta på den greia.

Parallelt med at Young Lords forlot Sonet spilte bandet inn singel med Lars Kilevold og ga den ut med New Noise. Livet er for kjipt ble en gigahit, singlen ble liggende på VG-lista i over ett år og solgte nærmere tjue tusen eksemplarer. Men i stedet for å spille inn resten av albumet med Tom, Young Lords og New Noise gikk Kilevold til EMI med albumprosjektet som fulgte suksess-singelen. Det ble et trøkk i trynet for nyfødte New Noise.

Polygram og Springsteen

New Noise rulla likevel videre. Det var manager Tom som tok seg av det praktiske rundt plateutgivelsene. De andre spilte jo i band, og hadde nok med det. Hos storebror Polygram forsto noen i ledelsen at Tom & Co visste hva de drev med.

-Vi traff en av sjefene på Polygram; Mats Nilsson. Han mente at vi var inne på noe stort, og var fan av det vi drev med. Han støtta oss økonomisk videre.

Det ble enda flere New Noise-plater. Gutta ble enige om å lage en samleplate.

-Vi kalte albumet Big Voice of New Noise, forteller Tom. En av låtene som vi virkelig hadde tro på på det albumet var Geir Johansens norske versjon av Bruce Springsteens Factory, i en sånn slækk reggae-stil som Young Lords var jævlig gode på.

Men i siste sekund trakk Springsteen ut pluggen, de fikk ikke lov til å gi ut Johansen-versjonen av låta hans allikevel. Da var albumet allerede i trykken.

-Coveret var ferdig, forteller Freddy. Men det ble ikke laga noe nytt cover, Tom bare kryssa over låta Factory med en svart tusj.

-I sann punk-spirit, ler Tom.

Baksiden på Big Voice of New Noise. Sjekk tusjkrysset til Tom. Foto: Discogs.

I 1982 var det slutt for New Noise Records. Etter fem album, sju singler og én EP med New Noise flytta Tom til Oslo. Der skulle han drive rockeklubb og jobbe som journalist, det ble ikke så mye tid til plateselskap. Momentumet hadde passert for New Noise, og plateselskapet ble avvikla.

New Noise anno 2019

Når New Noise nå reiser seg og blåser av seg asken er det i helt ny drakt. Denne gangen blir plateselskapet en konstellasjon av 25 musikkelskende entusiaster som vil gi ut lokal musikk på vinyl. Da rockekokk Freddy flytta til Oslo og ble kjent med Tom på begynnelsen av åttitallet var New Noise i avviklingsfasen. Når New Noise nå skal relanseres er Freddy med i fronten av prosjektet sammen med Tom.

– Vi har snakka om det her i mange år, sier Freddy, det er moro at vi endelig gjør alvor av det.

New Noise skal gi ut fire singler i året. To historiske singler, og to med nylaga haldenmusikk. På vinyl selvfølgelig, i 250 eksemplarer, trykka på Spinroad Vinyl Factory i Gøteborg.

-Det er ikke noe butikk i det her, sier Freddy, det her skal være en morsom greie. Planen er å presentere ny spennende musikk fra Halden, men samtidig ha et blikk tilbake og presentere historiske ting. Det finnes musikk i skuffer og skap rundt i Halden som aldri har blitt utgitt. Men New Noise skal foreløpig ikke stå for innspillinga av singlene. Vi lisensierer låtene for å gi ut 250 eksemplarer, that’s it per i dag.

En haldenlegende utgis på ny

Den første singelen er av den historiske typen. Lokale The Last Detail, med Kalle Storm Andersen i front, ga ut plata Passing Windows i 1998. Låta Black and White Town skulle bli et kutt på bandets oppfølgerplate, men av ulike grunner ble albumet aldri utgitt.

-Vi har tatt de to beste låtene fra det albumet, forteller Tom, og mastret dem og putta dem på denne singelen. På førstesida finner du altså Black and White Town. Baksiden heter First Day after Dead, og det er ikke tilfeldig at vi valgte akkurat den låta. Vi trodde at vi skulle miste Kalle til kreften flere ganger, han har faktisk fått dødsdommen to ganger. Det er både følelsesmessig og historisk stort å gi ut denne singelen nå. For meg er Kalle personifiseringen av haldenrocken. Han er rett og slett en nøkkelfigur i haldenrockens historie og det perfekte springbrettet til å relansere New Noise.

For Tom representerer Kalle Storm Andersen det beste haldenrocken har å by på.

-Den Last Detail-plata som ble utgitt på nittitallet er den beste haldenrockplata som er gitt ut. Klokkerent. Det er syrerock, mørke greier. Med nådeløse og harde tekster.

Hva kommer på neste singel?

Freddy og Tom kikker på hverandre. Det er ny haldenmusikk som står på programmet for neste skive, men hvilket band det blir vil de ikke si noe om. Ennå.

If it ain’t New Noise, it’s just noise

Den første singelen er ferdig trykka. Nå gjenstår bare lanseringsfesten for New Noises gjenoppstandelse. Den blir selvfølgelig avholdt på Siste Reis. Datoen er lørdag 22. juni, og tidspunktet er 14.

-Den siste singelen vi ga ut i 1982 var NNS 7, forteller Tom. Når vi nå tar opp tråden igjen blir denne singelen NNS 8. På lanseringa kommer vi til å spille plata og selge singler. Av 250 singler som trykkes opp vil anslagsvis 150 bli tilgjengelig for ordinært salg.

Stiff Records var modell for New Noise i sin tid, og fortsetter å være det for New Noise i dag.

– Stiff Records hadde mange bra slogans som de trykte på platecovre, t-skjorter og kopper og alt mulig, forteller Tom. Det mest hårete sloganet de opererte med var If it ain’t a stiff, it ain’t worth a fuck. 

Selvfølgelig skal også New Noise ha sine egne slogans. Det første blir If it ain’t New Noise, it’s just noise. Kommer på t-skjorter i din umiddelbare nærhet snart.

-Det er først og fremst hobby det her, sier Tom. Men vi mener også at New Noise har lokalkulturell betydning i to aspekter: Det ene er jo at vi hedrer historisk materiale ved å re-utgi bra lokal musikk på vinyl, og det andre er at vi skal finne og gi ut ny og spennende musikk med nye, lokale navn. Vi ser for oss at nye up and coming artister i Halden sikter seg mot en utgivelse hos oss. At det kan være en motivasjon for dem.

Som et kvalitetsstempel?

-Nettopp.

Tom og Freddy oppfordrer musikere og band til å ta kontakt hvis de sitter på noe de mener er bra nok til en New Noise-singel.

– New Noise kan bli en døråpner for nye artister, sier Freddy. Vi promoterer jo musikken deres.

-New Noise-utgivelsene blir et slags statement, sier Tom. Det er bygd på punk-etoset det her, på do it yourself-prinsippet. Vinyl har gjort comeback for alvor, det fysiske produktet er tilbake i fokus. Vi vil gi folk noe fysisk, som de kan holde i hånda. I dagens strømme-verden blir sånt sjeldnere og sjeldnere.

Den aller første New Noise-singelen slippes altså på lørdag 22. juni, på Siste Reis klokka 14.

Del artikkelen:

Kommentarer

kommentarer