Kulturbyen Halden

Egentlig var det som her nest følger opprinnelig tenkt som en søknad om støtte til en musikal, med søknadsfrist 15. september i forhold til utdeling av kulturmidler.

Heldigvis besinnet jeg meg, siden det bare hadde vært bortkastet tid å søke støtte til en musikal som a) primært er på engelsk, b) har en handling som er lagt milevis fra Halden og C) er rettet mot et voksent publikum (har en haug med barnemusikaler bak meg, så voldsomt dårlig samvittighet har jeg ikke for gjøre en Bonny & Clyde / Romeo & Juliet pastisj.)

Så dette er langt på vei som et åpent brev til Halden kommune å regne, selv om det betyr at jeg kommer til å få juling. Tåler det. Og gleder meg til eventuelt tilsvar.

Siden sekretariatet mitt (som for ordens skyld tjener 1 krone og 45 øre i timen, som går til veldedighet) har sagt at jeg skal legge de engelske genene mine bak meg og være litt krass i pennen, så skal jeg forsøke å etterkomme det.

Tar derfor på meg Harwey Two Face ansiktet og vender begge kinn til. Fortsatt med klart overvekt på det gode, skal vite. For Halden er virkelig en kulturby, men det er først og fremst takket være alle de flinke og dedikerte folkene som drifter kulturen, og ikke nødvendigvis de folkevalgte og administrasjonen.

Spiller egentlig ingen rolle hvem som styrer. Kunne sett tegningen allerede under ‘Verdens Amatør Teater Festival’ i ’92 som så artig ble slanket ned til ‘Verdens Amatør Festival’ på diverse merch-ting.

Er, selv uten diplomstatus i økonomi, veldig kjent med at Halden ikke akkurat har saldo i sin favør.

Men dersom det skal flagges i retning av at det er en kulturby, så er det fint å slenge av gåre litt bistand til de som faktisk står for Kulturen.

Hadde et berettiget håp om at deler av de millionene kommunen betalte til multimilliardkonsernet som fikk låne Fredriksten Festning til kommersielt bruk (Allsang på grensen), skulle tilfalle de som drifter den lokale kulturen på daglig basis, da dette eventyret var over, men Julenissen var tydeligvis ikke på vårt lag denne gang, heller.

I fall noen skulle være interessert så hadde kapitalistene i TV2 regimet en omsetning på fem milliarder i 2019 og et driftsresultat på 330 millioner (hvor av da en drøy prosent + gratis bruk av en festning kom fra Halden Kommune).

Undertegnede vet det meste om marginene i kulturregimet. Jeg har hatt glede av å ha hatt spill på Chat Noir og de fleste av Østlandets kulturhus innen pandemien bremset det meste. Skulle jeg tatt hyre for dette etter Dramatikerforbundets retningslinjer, så ville neppe disse forestillingene ha vært spilt for mange titalls publikummere. Så trange er marginalene.

Har altså ingen problemer med at de resterende flaggskipene, som jeg både respekterer og nyter glede av å kjenne folk i, får bidrag til drift av byens midler. Altså DNBE og Operaen. Men det er en kjensgjerning at det daglig er kulturaktiviteter som går på egeninnsats, og ofte i minus, som langt på vei drifter den lokale kulturen.

HA har (i det miste hadde) en kulturkalender hvor Tom Skjeklesæther lister opp rundt regnet 40+ arrangementer pr måned.

Hvis man regner 20 publikummere i snitt (tallet er garantert høyere, Tom estimerer et snitt på langt over 40), så vil kjapp hoderegning tilsi at det er 600 i måneden (tallet er fortsatt garantert høyere), og hvis man ganger det med 24, som er tidssyklusen til Operaen på Festningen som spilles i tre dager annethvert år og koster millioner, så er det noe fundamentalt galt her…

Absolutt ikke noe fundamentalt galt med Østfold Opera. Digger Pål Scott Hagen og laget. Det er bare en liten skjevhet i regnskapet.

Skal tillate meg å komme med et par blør i forhold til annen støtte, før jeg vender det gode kinnet til og skryter av folk.

‘Annen støtte’ var litt misvisende tekst. For Næringslivet er vel ikke alltid med på notene her. Heldigvis finnes det unntak. Diverse bankstiftelser drifter jo mye av kulturen, AOF var min bestevenn i ungdommen, og det finnes deler av næringslivet som kjenner sin besøkelsestid; Jensen & Scheele er en gjenganger for venner av meg, og selv har jeg gleden av å kjenne nøkkelpersoner som Arild Klingstrøm, John Espen Flyvholm, Magne Rekstad og andre som, til tross for talegaver, har kjempeproblemer med å sette tre relativt enkle bokstaver sammen og få ordet ‘Nei’. Umulig å ikke nevne Siwert Hjalmarsson og hans TV-boden som i sin tid sponset idrett og kultur i Halden med fire ganger så mye som den neste på lista, som den gang var Domus, og langt mer enn all offentlig støtte. Dette er eksempler; det finnes andre, også.

Nevnte herrer og deres bedrifter står i sterk kontrast til det som vi vanligvis kaller ‘Hjørnestensbedrifter’. Altså de som svømmer i penger.

Får neppe julekort av Norske Skog Saugbrugs i år, men må fortelle en liten anekdote:

Hadde et pussig møte med markedsføringssjefen på Kaken en gang på 90 tallet. ‘Pussig’ i den forstand at jeg, i tillegg til en god kopp kaffe og fem hundre kroner til en halvsides annonse i programmet til ‘Smugler i Mosen, fikk meg en god latter siden de nettopp hadde hatt seks helsidesannonser i Aftenposten i forbindelse med oppstarten av en ny papirmaskin. Hvor av den ene handlet om kulturbyen Halden.

Har jobbet såpass mye i media at jeg vet hva en sistesideannonse i Aftenposten kostet i ’95.

Ikke alle som lever som de lærer.

Takket høflig nei til bidraget og gav bort den halvsiden (altså i teaterprogrammet, ikke Aftenposten) til Tolletaten i stedet, siden stykket handlet om smugling.

Borregaard er en veldig kontrast til dette, men det skal jeg komme tilbake til…

Apropos ‘gi bort’: Har vært velsignet med seksten tusen kroner på ca 20 oppsetninger her i byen og takket høflig nei til alle. Ikke minst de ti tusen jeg fikk for noe som fortsatt står å lese i offentlige papirer som et drama om ‘en oter, et par startkabler og en halv flaske Kalinka’.

Siden min advokat på livstid, den eminente Herr Otterstad, har pensjonert seg, så velger jeg å ikke gå i detalj på hva oter, startkabler og vodka kunne ha bidratt til for Fredrikshalds kulturliv, og ikke minst hva strafferammen er for slikt

Beklager digresjonen. Back to basic.Har altså ikke så mye tro på den økonomiske folkevalgte velsignelsen, her. Det finnes dog et unntak, og det er viktig.

Vi, langt på vei Vannvogna og meg, har fått en preproduksjonsslant for å begå et stykke om Radio Halden. For spesielt interesserte skal jeg skrive mer om dette ved en annen korsvei, men jeg kan røpe at det finnes en generasjon av flinke folk der ute som har mye å takke Radio Halden for. Og faktisk; med mye av dette faktum, deler av det Halden har skaffet seg et kulturelt ry for.

Rundt milleniumsskiftet var for eksempel kantinen på Marienlyst (NRK) befolket av haldensere med Radio Halden skolen som utdanning. De andre som nøt sin lunsj der i Majorstuetraktene dro gjerne til Halden på ferie eller studiereise.

Så. Nå kommer gladsiden til. Mye å glede seg over, også, naturligvis, og det handler mye om enkeltpersoner.

Med mindre jeg skal skrive mer enn Knausgård har gjort de siste årene, så skal jeg nevne noen spesifikke navn, og jeg føler meg sikker på at de fleste andre vet at jeg skatter de. For de er mange…

For Kulturbyen Halden handler mest om de som er der og stiller opp for hverandre, vet at what goes around comes around. Og jeg er den første til å tilstå at jeg er lykkelig lottad der.

Kultursjef, Knut Olav, Eva i Kulturrådet, Frank i Halden Visescene… Neppe verdens beste kår, men dere takler det. Med bravur.

Siden jeg skrev en skrytekronikk av byens musikere i HA for en måned siden, så hopper jeg rett over til noen som gjerne opererer i det små, men som langt på vei driver Halden på kulturelt vis.

Helt umulig å ikke nevne den eminente Espen Holtan og hans kumpaner på det etterlengtede og veldig operative Kulturhuset, Tetyana og Emil på det jeg kaller hjemmebane – Vannvogna,  Aladdin Scene med the Johansens (brilliant scene), og en haug med andre. …Ingen tvil om at Halden lever.

Føles naturlig å nevne Martin, Ole-Martin og resten av Bryggafolket, også.

Martin Gundersen var på alerten da jeg lanserte en støttekonsert for Ukraina i mars 2022, og med hans hjelp var brorparten av kulturhalden på plass på rekordtid. Sier mye om hva folket i byen byr på.

Fin tradisjon gjennom Folk i Halden, madamene Borg og Johansens Moriakonsert på Vogna, Thorkilds ‘Jul i Halden’ og….The list goes on.

Og så ha vi Geir Andersen, selvfølgelig. Rakk ikke engang å fortelle om musikalen ‘Goodnight Faithful’ før han spurte hva jeg trengte av lys og sceneelementer. …Gleder meg til siste forestilling av hans, Morten Mildes og en haug med venners ‘Verdiløse Menn’ søndag 17.ende på Brygga.

Kunne ha nevnt flere hundre navn, her, men jeg skal besinne  meg .To av de er lykkeligvis priset under Halden-gallaen for kulturell innsats. I sterk konkurranse to av de flinkeste folka jeg kjenner. Aasmund Kaldestad fikk en kulturpris i fjor, Terje Støldal en året før. Begge er fine eksempler på folk som ånder for kulturen.

Terje, min bandsjef, har tjent 200 kroner på et musikalsk samliv som har strukket seg over halvannet descenium sammen med meg, og de spenna gav han til Hand2Hand. Sier veldig mye om mannen, og veldig mye om folka som virker her i byen. Skulle gjerne ha ramset opp de alle….

Vel; kortversjonen her altså,

Noen ganger lurer jeg på hvor mange kulturfolk det finnes i Halden. Sikkert fler enn politikere.

Lovet å komme tilbake til Borregaard i Sarpsborg, og jeg liker å stå ved mine ord. Satt en gang i et panel under en debatt sammen med bl. a. Dag Arthur Aasbø – den gang markedsdirektør i Borregaard – og diskuterte verdien av kultur.

Liker ikke å vedgå det, men han svarte på mitt innlegg som omhandlet viktigheten av kultur i samfunnet med ordlyden ‘Ambulansetjenesten er også viktig – vi kan ikke sponse den hele tiden, også’ …Not my finest hour, for han hadde et poeng.

Desto bedre dagen etter da han sendte meg en mail som skrev at Borregaard hadde sponset teatergruppen min (De Skinnhellige) med et øvingslokale.

Vil tro at det kostet en slant… Og en betydelig better hour

Forventer en slant fra Sarpsborg i forhold til oppsetningen av ‘Goodnight Faithful’, også, siden det offentlige i den tusen og åtte år gamle byen som en hellig konge vimset innom i 1016 er litt bedre på slikt enn i Kulturbyen Halden.

Det skal uansett være premiere(r) i Halden. Dels på Kulturhuset i konsertform, og dels på Vannvogna i musikalform…Paradoksalt nok siden det meste av castet og crewet er fra Glommaregionen og Nationalteateret.

…Håper at det sier litt om hvor høyt jeg skatter Kulturbyen Halden.

Beste hilsener

David Benedict Parton

I fall noen skulle være i tvil:

Jeg er fortsatt Haldenpatriot, men jeg sokner til Glenghuset, også, og det er himmelvide forskjeller på hvordan byene i Østfold skatter kultur, i hvert fall fra offentlig hold.

Velkommen til musikalen ‘Goodnight Faithful’ pluss et spill om Radio Halden til året. Produksjoner som først og fremst blir spilt fordi vi er velsignet med så mange dedikerte og flinke folk her hos oss.

 

 


 

 

Kommentarer

kommentarer