Improvisasjon på høyt nivå på Hjortsberg

Halv ti tirsdag morgen ruslet spente elever inn i aulaen på Hjortsberg skole. Den neste snaue timen var de med på en forestilling med Det Norske Blåseensemble der alt kunne skje!

Improvisasjonsforestillingen ”Alt kan skje” er et samarbeid mellom Østfold kulturutvikling, Det Norske Blåseensemble og Det Andre Teateret.
– Musikere fra Det Norske Blåseensemble og skuespillere fra Det Andre Teatret går på scenen uten noter og manus! Hvilken vei musikken og historiene tar er helt avhengig av hva som skjer mellom musikere, skuespillerne og publikum underveis. Hver eneste forestilling er helt unik, forteller Vigdis Wisur som er kommunikasjonsrådgiver i DNBE.
Det er totalt ni grunnskoler i Halden som får besøk og forestillingen vises dermed for 2500 elever.

Det var improvisasjon på høyt nivå som elever og lærere fikk se og være med på tirsdag formiddag. Skuespillerne fra Det Andre Teatret, Ingvild Haugstad og Olli Wermskog, var lekne, rutinerte og ekstremt gode på å involvere publikum.
De ønsket elevene velkommen og spurte om noen av dem kunne forklare hva impro er.
– Man har ingen plan for det som skal skje, kom det kjapt fra salen.

For å komme i gang utfordret Ingvild Olli til å lage en lyd. Ut fra lyden begynte musikerne å spille.
– All lyd kan bli til musikk. Noen ganger kjempebra musikk, andre ganger veldig interessant, forklarte han. Så utfordret han en av elevene til å komme med et ord.
– Hei!

De neste minuttene lagde Ingvild og Olli en lang historie der de sa annethvert ord. Musikerne spilte i bakgrunnen. Ordet hei ble gjentatt og dannet hele basen for historien. Det var ingen tvil om at elevene lot seg imponere.

Gjennom hele forestillingen ble elevene utfordret til å komme med forslag til ord og lyder som skuespillerne og musikerne improviserte historier og handlinger rundt.
Så da spørsmålet om det var to av elevene som kunne tenke seg å komme opp og hjelpe til med en historie kom, rakte nesten samtlige elever en hånd i været. Aksel og Ameli ble plukket ut og oppgaven deres var å fylle inn ordene som Ingvild og Olli manglet underveis i historien.
Historien tok utgangspunkt i at de skulle være dyrepassere. Det ble en lang, morsom og innviklet fortelling om el-leoparden som skal mates, en tur med romskip, hatten som ikke passet, om knappen som gjør at alle dør, hyggelige komplimenter og et overraskende frieri.
Høyt tempo, mange ord, mye handling og imponerende kjapp respons fra elevene!

Etter en heseblesende drøy halvtime var det tid for avslutningsnummeret.
– Kan vi få et ord fra salen som beskriver en følelse?
Det første forslaget de fikk var sårt, så de spurte pent om å få et ord som beskrev en hyggelig følelse.
– Glad!
Det neste ordet de spurte om er noe som er fint.
– Nisse!
Så spurte de om de kunne få en aktivitet eller noe som beskrev noe man kan gjøre.
– Hockey!

Med utgangspunkt i glad, nisse og hockey spilte musikerne i Det Norske Blåseensemble et stykke og elevene virket særdeles fornøyd med en annerledes skoletime med mye latter og moro.
En av lærerne var såpass fornøyd at hun tok ordet helt til slutt og takket for forestillingen.
– Den metoden dere brukte med å lage historier med annethvert ord er absolutt noe vi kan ta med oss inn i undervisningen og bruke mer av!

Kommentarer

kommentarer