– Handelsstanden må komme med forslag til tiltak

Politikerne sa nei til å innføre en times gratis parkering i sentrum i mandagens hovedutvalgsmøte. Men hvorfor ble det ikke utredet en mellomting mellom en times gratis parkering i hele sentrum og noen plasser med gratis parkering?

Da politikerne i desember vedtok Halden kommunes budsjett for 2017 la de inn en bestilling til Rådmannen om utredning av gratis parkering.

Som et ledd i å øke aktiviteten i sentrum ønsker Høyre og Senterpartiet å utrede kostnadene ved å innføre én times gratis parkering i Sentrum. Dette for å se på om det er mulig å sørge for inndekning av dette på annet vis slik at hele byen blir enda mer tilgjengelig.

Utredningen som ble forelagt politikerne i Hovedutvalg for plan, teknisk, landbruk og miljø tok kun for seg kostnadene ved å innføre en times gratis parkering. Den sa ingenting om konsekvensene for næringslivet i byen, økt aktivitet og attraktivitet eller mulighetene for en mellomløsning.
Jonas Kruse Kjølstad, prosjektingeniør i Halden kommune, forklarer det med at de først ville utrede kostnadene av en times gratis parkering.
– Det ble forespurt om en utredning av kostnadene ved en eventuell innføring av 1-times gratis parkering. Det er å forvente at resultatet av denne første utredningen vil være grunnlag for å en eventuell videre utredning, sier han. På spørsmålet om en ordning med p-skive er vurdert svarer han at det ikke er det.
– I Halden tilbys to alternativer for å registrere parkering: Enten ved billett fra automat, eller ved mobilløsning gjennom EasyPark. P-skive har med dagens parkeringsregulering ingen merverdi.

Leder for utvalget, Terje Lie (Høyre), forteller at posisjonen er opptatt av å stimulere til utvikling i sentrum og spesielt er det ønskelig med mer aktivitet på nordsiden. Han tror at den nylige vedtatte sentrumsplanen vil medvirke til dette.
På spørsmål om hvorfor de ikke har vurdert soner for gratis parkering, p-skive eller andre tiltak for å øke attraktiviteten i sentrum spiller han ballen tilbake til næringslivet.
– Når det gjelder bruk av parkeringsbestemmelser som et positivt bidrag, vil det være viktig for oss at avvik fra de generelle bestemmelsene ikke bidrar til forskjellsbehandling mellom bedriftene. Derfor ønsker vi at en samlet handelsstand på nord- og sydsiden, kommer med forslag på tiltak som eventuelt kan styrke forutsetningene både på nord- og sydsiden, sier han.
– Eventuelle forslag vil bli forelagt administrasjonen for gjennomgang med henblikk på å vurdere de økonomiske og praktiske konsekvensene, før vi vedtar eventuelle endringer.

Jo Køhn, eier av Køhn Libris og styremedlem i Handel i Halden, blir oppgitt over diskusjonen om parkeringsbestemmelser.
– Vi har i mange år gitt innspill til kommunen med forslag til løsninger. Vi har foreslått soner for gratis parkering, p-skive, skråparkering i gågata ved Busterudparken og mer. Vi har vært med på møter der dette har blitt diskutert og vi har deltatt i prosessen med sentrumsplan. Men det hjelper ingenting når vi ikke blir hørt. Og så må politikerne forstå at vi som driver i sentrum ikke har tid til å jobbe med politiske prosesser hele tiden, sier han.
I 2014 foreslo foreningen å innføre 30 minutters gratis parkering i Teatergata, Repslagergata, Bikkjetorget og i Borgergata. Også den gangen mente Rådmannen det ble for dyrt og politikerne kom heller ikke med noen andre tiltak.
– Hvis politikerne virkelig ønsker å bidra til næringsutvikling i sentrum så må de begynne å gjøre konkrete vedtak og ikke bare utsette for å utrede enda mer.

Kommentarer

kommentarer