Dextra Musica satser på Halden

Denne uken kunne endelig Anders Bjørnsen i Dextra Musica, slippe nyheten om at de støtter Det Norske Blåseensembles Sanntidssatsning med en halv million.
Foto: Christer Elnes

Sparebankstiftelsen DNB
Dextra Musica AS er et datterselskap av Sparebankstiftelsen DNB. Tradisjonelt er de forbundet med kjøp av strykeinstrumenter av høy kvalitet, til utlån til spesielt talentfulle utøvere. Siden 2002 har Sparebankstiftelsen DNB delt ut over 3 milliarder til allmennyttige formål og Dextra har kjøpt inn 80 strykeinstrumenter. I sin nye strategi utvider de satsningen med støtte til spesielle utviklingsprosjekter innen klassisk musikk. I tillegg til Det Norske Blåseensemble har tre andre innovative ensembler blitt valgt ut, Det Norske Kammerorkester, Oslo Camerata og Ensemble Allegria.

«Vi utløser gode krefter»
– Det Norske Blåseensemble står for et banebrytende arbeid innen den klassiske musikken. Improvisasjon basert på referanser fra klassisk musikk er nytt og spennende! For oss er det en viktig satsning det å få være med på å gi orkesteret mulighet til å fortsette det innovative arbeidet med å fornye det klassiske musikkuttrykket. Vi gleder oss til å følge det fremtidsrettede ensemblet videre, forteller Anders Bjørnsen, avdelingsdirektør for kunst og kultur.

Geir Rebbestad (t.v) og Anders Bjørnsen - Foto Christer A. Elnes

Foto: Christer Elnes

Utlandet ser mot Halden
Geir Rebbestad, direktør i Det Norske Blåseensemble gleder seg over avtalen med Dextra Musica.
– Vi har hatt en tydelig plan med vår Sanntidssatsning i fire år, og begynner nå å se resultater av arbeidet. Det kurator Geir Lysne og våre musikere får til blir lagt merke til langt utenfor Norges grenser. Vi får invitasjoner fra anerkjente festivaler utenlands, noe som forteller at flere og flere legger merke til det vi holder på med.Store utdanningsinstitusjoner ute i Europa samarbeider om å tilby en utdanning innen klassisk improvisasjon, og vi omtales som et referanseensemble i denne sammenhengen.
Alte Oper
Blåseensemblet har nylig avsluttet en fjorten dagers workshop med forberedelser til høstens sanntidsproduksjoner. Høstens høydepunkt er konserten i Alte Oper i Frankfurt, der orkesteret sammen med den prisvinnende tyske pianisten Michael Wollny spiller en konsert med utgangspunkt i Debussys mesterverk Prélude à l’après-midi d’un faune («Faunens ettermiddag»). Orkesteret improviserer frem en unik konsert i sanntid, og det på en måte som aldri tidligere har vært gjort, og heller aldri vil bli gjort igjen. Ingenting er nedskrevet og alt blir skapt og improvisert der og da, uten avtaler om hvem som starter, slutter eller hvilken retning musikken tar underveis.

Det å bli invitert til å spille i Alte Oper med 2400 sitteplasser er en stor anerkjennelse for orkesteret. Som en forsmak til denne konserten gjøres en lignende produksjon under Ultimafestivalen i Oslo.

Wollny blir også med ensemblet til Hamburg senere på høsten, der suksessen fra Leipzig i 2015 med improvisasjon til stumfilmen Nosferatu har ført til en invitasjon fra NDR (Norddeutsches Rundfunk) om å gjøre to konserter med dette i Hamburg.

For musikerne ligger det mye jobb bak sanntidssatsningen, og sammen med Geir Lysne har de satt seg på skolebenken igjen med klassisk improvisasjon som tema. Målet for musikerne er å fylle opp en verktøykasse av kunnskap og muligheter, der lydbildet preges av deres klassiske skolering og dens idealer for frasering, klang, orkestrering, stilhistoriske referanser og ikke minst ensemblespill.

Orkesterets musikere Roger Fjeldet, Stian Aareskjold og Britt Larsen øver på klassisk improvisasjon. Foto Christer A. Elnes

Foto: Christer Elnes
 

Pressemelding fra Det Norske Blåseensemble.

Del artikkelen:

Kommentarer

kommentarer