Wagner på storslagen scene

I juni neste år får vi se Wagners romantiske opera «Den flyvende hollender» på Fredriksten festning – på den mest omfattende scenen som noen sinne er bygget i Opera Østfolds historie. Dette blir storslagent! Og på lørdag er billettene i salg.

En grandios opera tar form! I dag presenterte Opera Østfold den kommende operaoppsetningen Den flyvende hollender i all sin prakt i Kommandantboligen på Fredriksten festning. Dette blir storartet!

Pål Scott Hagen er glad. Endelig kan han invitere til pressekonferanse igjen, endelig får han presentert Den flyvende hollender, som egentlig skulle settes opp på festningen i juni. I stedet fikk vi Operafestival i en hel uke til ende, og hvilken glede det var! Men neste år skal vi altså endelig få se Den flyvende hollender for fulle seil på Place d’Armes.

Sjef for Opera Østfold; Pål Scott Hagen.

– Nå er vi endelig i gang igjen, sier Pål, nå begynner det å dra seg på. Dette blir en spektakulær opplevelse. Du opplever ikke Wagner på denne måten noe annet sted enn her hos oss på festningen. Vi gleder oss!

Produksjonssjef i Opera Østfold, Fredrik Akselberg, presenterer solister og det kunstneriske teamet.

Fredrik Akselberg presenterer solistene i Den flyvende hollender.
Opera Østfold gleder seg over at den dyktige Kosma Ranuer skal fylle hovedrollen som Den flyvende hollender. Foto Emelie Kroon.

Den anerkjente regissøren Ivar Tindberg, som også hadde regi på Tryllefløyten i 2017, har ventet i to år på å få sette i gang arbeidet med Den flyvende hollender på Fredriksten. Heldigvis fikk han utfolde seg innenfor det wagnerske univers i juni i fjor under Operafestivalen, med en minivariant av hollenderen på ekserserhuset; Ruffen og Den flyvende Hollender. Den var vakker!

Ruffen og den Flyvende Hollender på Ekserserhuset under Operafestivalen i juni. Foto: Ellen Midtfjeld.

Ivar er i fyr og flamme, han gleder seg til å komme i gang, og forteller engasjert om scenen, Wagner og hollenderen.

Alle har vel hørt legenden om den flyvende hollender? Om skipskapteinen som utfordrer djevelen? Sammen med sitt mannskap blir han dømt til å seile på de syv hav til evig tid, på et skip som varsler død og ulykke der det dukker opp. Selv har kapteinen kun ett ønske: å få dø. Men hans eneste vei ut av sin evige seilas er å få en kvinnes kjærlighet. Hvert syvende år får han gå i land, og da forsøker han å finne kjærligheten.

Ivar Tindberg har regi på Den flyvende hollender.

Ivar kan fortelle at Wagner faktisk ble inspirert til å skrive på en stormfull sjøreise der han måtte søke nødhavn i Tvedestrand.

– Wagner starter med å skrive bølgene om til musikk, forteller Ivar, og så skrev han senere dramatikken inn i en opera som ble til Den flyvende hollender. Og noe bedre sted å sette opp denne operaen enn på Fredriksten festning finnes ikke!

Sentralt i Wagners opera om den flyvende hollender er Senta; jenta som vokser opp i et lite øysamfunn i havgapet. Hun har vokst opp med legenden om hollenderen, og blir besatt av historien som voksen. Ikke en gang kjæresten Erik klarer å fri henne fra besettelsen.

Senta spilles av den svenske operasangerinnen Cornelia Beskow. Foto: Emilie Kroon.

Solistene til Den flyvende hollender er plukket fra øverste hylle. Og i ryggen vil de ha det eminente operakoret fra Göteborgsoperaen! Ivar gleder seg til å gyve løs på regijobben.

– Det som er gøy med operaregi, forteller han,  er at man må gå inn i verket, inn i musikken, og lage bildene slik at folk skjønner hva det handler om. Vi må male med brede penselstrøk.

I operaen utforsker vi Sentas sinn. Hvorfor er hun så besatt av Den flyvende hollender?

– Wagner foregrep Freud, forteller Ivar. Lenge før psykoanalysen kom med Freud, utforsket Wagner det underbevisste, både det som foregår i underbevisstheten hos den enkelte og vår kollektive underbevissthet. Han tar tak i Sentas underbevissthet, og hennes besettelse av hollenderen.

Anette Werenskiold er kostymedesigner i den kommende operaoppsetningen.

Anette Werenskiold forteller om kostymene i Den flyvende hollender.

– Vi er på midten av 1800-tallet når Wagner skriver denne operaen, forteller Anette, med andre ord: seilskutetiden. Her ser vi hovedpersonen, med en av hans væpnere:

Slik ser Anette for seg hollenderen og hans nestkommanderende.
Resten av mannskapet. Mer døde enn levende, og ganske så fælslige.
Senta fra jente til ung voksen.

Scenen blir formidabel! Dette er kun arbeidstegninger, kun skisser, men se her da folkens! De skal bygge et digert skip på Place d’Armes!

En spektakulær scene! Her blir det seil, barduner, skipsdekk, ror, og maritim stemning!

Her skal rundt 120 sangere og statister utfolde seg i Wagners verden i juni! Dette blir spektakulært!

Musikere fra Det Norske Blåseensemble og Wermland Operaorkester skal danne et symfoniorkester som skal akkompagnere sangerne, med dirigent Peter Szilvay i front. Her slås det på de store trommene hele veien.

Onsdag 15. juni er det premiere, og allerede på lørdag er billettene i salg! Det selges billetter på Curtisen under årets julemarked på festningen kommende helg, og så finner du naturligvis billettene på Ticketmaster. Men ikke før på lørdag altså!

Kommentarer

kommentarer