– Vi er 30 000 turistambassadører

Da Anne Vik tidligere i år fikk spørsmål om hun kunne tenke seg å bli styreleder i Halden turist trengte hun litt tid til å vurdere det. Da hun først landet på at hun ønsket å bidra til Haldens utvikling som destinasjon ser hun mange muligheter og gleder seg til å ta fatt på oppgavene. 

Halden turist har omtrent 60 medlemmer som fordeler seg på bedrifter innen overnatting, transport, servering, aktiviteter og arrangementer. De har turistkontor i sentrum og på Svinesundparken, samt sommeråpent turistkontor på Fredriksten. På sommeren drifter turistkontoret gjestehavna og organiserer kulturvandringer. I tillegg kommer mange små og store oppgaver og prosjekter som Julemarkedet, guiding og pakketurer. Det er med andre ord en allsidig bedrift som Anne Vik skal være styreleder for. Allsidighet, arrangementer og ambisjoner er hun ikke fremmed for siden hun til daglig jobber som senterleder for milliardbedriften Østfoldhallene.

Hva er ambisjonene dine for Halden turist?
– Det er litt tidlig å si noe om enda, først skal det nye styret bli godt kjent med hverandre. Vi skal lytte og lære til historien, så skal vi rette blikket fremover og sette en visjon sammen, forklarer hun. På turistkontoret jobber i dag Liv Lindskog som turistsjef, Anne Kjølbo som turistsekretær og Inger Midttun som turistkoordinator. I tillegg kommer sommerhjelper og guider. Trekløveret har mange år med erfaring og kompetanse, og det skal kombineres med tankene og ideene om hva som kan gjøre festningsbyen Halden enda mer attraktiv for tilreisende.
– God synlighet og tilgjengelighet der turistene er og søker informasjon er viktig. Vi må være gode på alle digitale flater. Videre må vi jobbe med å knekke koden som gjør at byen og festningen blir sett på som en helhet, sier Anne.

Et av satsingsområdene til byen Halden kommune og Halden turist er Halden som arrangementsby. Anne gleder seg til å være med og utvikle satsingen videre.
– Det er utrolig mye bra som har skjedd de siste årene. Flere store arrangementer er etablert og man har lært mye og innhentet masse kunnskap. Nå kan vi jobbe med å utvikle dette videre, sier hun.
Arrangementsbyen Halden 
er en vesentlig del av turistkontorets handlingsplan for 2017.
– Målet er større verdiskaping og flere arbeidsplasser i regionen som følge av store arrangementer. Vi har mange store, gode idretts- og kulturarrangementer i Halden som trekker massevis av gjester fra fjern og nær. Disse bidrar til økt belegg på overnattingsstedene og større omsetning i besøksnæringen. Men vi har et stort uutnyttet potensiale vi vil jobbe med, står det i handlingsplanen. Det pekes på turistkontorets rolle med å formidle og koordinere, og tiltak som bruk av arrangementskalkulator, nettverksbygging, kompetanseheving og tilrettelegging av målretta produkter.

Årsrapporten for Halden turist for 2016 forteller at det er færre som bestiller gruppereiser og guidede turer gjennom Halden turist, men fortsatt er det tusenvis av turister som kommer innom turistkontorene i sentrum, på Svinesundparken og på Fredriksten. Mange av dem vil antageligvis ha tips om hva de kan gjøre i Halden. Hva anbefaler Anne haldensere som vil være ”turist i egen by” å gjøre?
– Rødsberget er en perle midt i byen vår, et eldorado for barn og leke på. Jeg har hatt hund i mange år og vært der veldig mye. Jeg er litt forundret over hvor lite folk det er på denne vakre plassen, sier hun og oppfordrer til å ta en av helgens frokoster på Rødsberget når solen står over festningen.
Et annet tips hun gjerne kommer med er Schultzedalen.
– Ta turen fra Hjortsberg og ned gjennom dalen til sentrum. Jeg har plukket årets første hvitveisbukett, det finnes ikke vakrere område nå. Tar man turen motsatt vei er det fin trim!

Det er tydelig en engasjert styreleder som har mange tips hun gjerne vil dele og hun oppfordrer gjerne haldenserne til å utforske byen sin enda mer.
– Og så har vi selvfølgelig Ertemarka, Høyåsmarka, Sørhalden helt ut til Engevika, for ikke å snakke om Hovsfjella, Ystehede og Skriverøya. Vi er heldige i denne fine byen, det er utrolig mange muligheter. Det er derfor vi bor her, og tenk på det – vi er 30 000 turistambassadører!

Del artikkelen:

Kommentarer

kommentarer