Utsatte skolespørsmålene – igjen..

I juni leverte Fridtjof Dahlen (SV) 10 spørsmål til ordføreren om situasjonen i Halden-skolen. Da ble svaret utsatt på grunn av at kommunestyremøtet gikk utover tiden de hadde satt opp. Nå skulle spørsmålene besvares i kommunestyremøtet forrige torsdag, men atter en gang ble det utsatt.

Kommunestyret har møter omtrent hver måned. Før sommeren var det siste møtet i juni og i forrige uke var det tid for høstens første møte.
På sakskartet sto interpellasjonen fra Dahlen og det var knyttet forventninger til svarene som skulle komme på spørsmålene.
Men nok en gang måtte Dahlen innse at svarene ikke kom denne gangen heller. Årsaken er at ordføreren satte en frist på at møtet skulle være ferdig til kl. 22. Da var det to saker som gjensto. Det var en sak om IFE og interpellasjonen. Møtet ble derfor avsluttet og sakene utsatt til neste møte som er midtveis i oktober.

Hvorfor ble ikke interpellasjonen prioritert innen tidsfristen siden den allerede var utsatt en gang allerede, ordfører?
– Det var fordi jeg var helt tydelig på at vi skulle være ferdig til kl. 22. Det var kommunestyrerepresentanter som har holdt det gående fra kl. 05 og som skulle opp like tidlig dagen etter. Noen måtte også rekke toget til Oslo kl. 22.

Vil du gjøre noe med sakslisten til neste møte som gjør at behandlingen av interpellasjonen kommer innen tidsfristen?
– Nei. Interpellasjoner kommer sist. Så hvis kommunestyrets medlemmer vil bli ferdige med sakslisten må de lære seg å fatte seg noe mer i korthet.

Jørn Gundersen-Fredriksen er leder av Halden Kommunale Foreldreutvalg. Han er skuffet over at ikke spørsmålene ble besvart i torsdagens kommunestyremøte.
– Vi savner at ting blir tatt tak i så det hadde vært interessant å se svarene på spørsmålene som er stilt. Hvis man ser på skolesituasjonen i Halden i dag så er man alltid på etterskudd. Vi sender inn spørsmål og advarsler, men blir sjelden hørt, forteller han oppgitt.

Vi gjengir interpellasjonen i sin helhet her:

Barn og ungdom som vokser opp i Halden skal få et best mulig opplæringstilbud. Dette legger grunnlag for både personlig vekst og gjør de unge i stand til å møte morgendagens utfordringer. Et godt skoletilbud med gode resultater er en forutsetning for å lykkes med å heve utdanningsnivået og skape en framtid med muligheter for alle.

Skoletilbudet til elevene i Halden er i ferd med å forringes. Det politiske flertallet som har vedtatt budsjettet for 2016 har fram til i dag ikke ønsket å uttale seg om innholdet i skolen fra høsten 2016. Flertallet får gjennom denne interpellasjonen mulighet til å ta stilling til følgende spørsmål som også stilles til ordføreren i Halden:

1 Hvor mange klasser ved de enkelte skolene skal slås sammen for å spare penger?

2 Skal det alltid settes inn vikarer ved sykdom?

3 Skal lærere pålegges å ha undervisning med doble klasser?

4 Innføres det full innkjøpsstopp av nytt læremateriale fra høsten 2016?

5 Pålegges lærerne kopieringsrestriksjoner for å spare penger?

6 Vil det fra høsten 2016 være slutt på delte klasser i fag som mat & helse og kunst &håndverk?

7 Vil det fra høsten 2016 sjelden være mer enn en voksen i et klasserom, uansett antall elever?

8 Vil elever som har vedtak om spesialundervisning bli organisert i store grupper på tvers av klasser og trinn?

9 Vil assistenter gjøres tilgjengelig på trinnet, og ikke i den enkelte klasse der eleven med vedtak går?

10 Vil det bli enda færre timer til tidlig innsats på småskoletrinnet?

Fridtjof Dahlen (SV)

Kommentarer

kommentarer