Søker Østfoldskoler til forskningsprosjekt

-Vi skal finne ut hvordan konsertbesøk kan bli enda mer meningsfylte i skolens hverdag. Vi ønsker å tilknytte oss minst to barneskoler på Østlandet, sier forskerne Kari Holdhus og Magne Espeland.

De jobber ved Centre of Creativity, Arts and Science in Education (CASE) ved Høgskolen på Vestlandet.
Sammen med Kulturtanken drar de nå i gang forskningsprosjektet DiSko (Skole og konsert – fra formidling til dialog).

Hvorfor?
I dag har skoler, elever og lærere få medvirkningsmuligheter i utforming og gjennomføring av skolekonsertene.
-Nå får vi mulighet til å gå et skritt videre og utforske og utprøve hvordan vi i praksis må arbeide for at konsertbesøkene skal bli enda mer meningsfylte i skolens hverdag, sier Holdhus.
-Et av målene våre er å få til en webpakke som ressurs i arbeidet med relasjonsbygging gjennom og rundt konsertene.
Prosjektet starter opp våren 2017 og avsluttes høsten 2020.

Hvilke skoler leter vi etter?
Kjenner du til en skole som kanskje er litt mer en gjennomsnittet interessert i musikk og skolekonserter? Skolen behøver ikke være stor og heller ikke spesielt “flink”, gjerne en helt vanlig skole. Da vil vi gjerne høre fra deg. Det er spennende å få med Østfoldskoler på et så viktig prosjekt, og vi er stolte over å ha blitt valgt ut av Kulturtanken som potensielle deltagere.
Send gjerne en mail til Johannes Hafnor, leder for Den kulturelle skolesekken i Østfold,johhaf@ostfoldfk.no.

Hva innebærer det for din skole?
Skoler som blir med i DiSko må være villige til å innarbeide prosjektet i skolens utviklingsplan, og gi tilgang for forskerne til samtaler og observasjon av aktiviteter som gjennomføres. Prosjektet kan tilby noe frikjøp av tid til en til to personer på hver skole. Skolens deltakelse i prosjektet er gratis, og kommer i tillegg til det vanlige tilbudet fra DKS. I prosjektet er det også avsatt tid til fellessamlinger for representanter for skolene. Alle utgifter i forbindelse med slike samlinger vil bli dekket.

Artikkelen ble først publisert hos Østfold Kulturutvikling. 

 

Kommentarer

kommentarer