Sloth slipper skive

I dag slipper det blodferske Haldenbandet Sloth sin første fullengder: Evolutionary Design.

Sloth så dagens lys fordi daglig leder på Siste Reis, Jesse Tomlinson, lette etter et supportband til en konsert med danske The Preachers.

– Jesse preka med Mads Parton om det, forteller Andreas Buckholm fra Sloth. Mads ringte til meg, og sa «hei, vi må starte band og spille på Reis neste uke».

Andreas fikk en uke på å lage et sett.

– Så øvde vi inn låtene og spilte som en shoegaze-duo. Shoegaze ble det rett og slett fordi Jesse skrev presseskrivet om oss før jeg begynte å lage sangene. Der sto det «neo industrial irish shoegaze» eller no’ haha. Men shoegaze visste jeg var fett. Så da ble det det.

Andreas skrev låtene den ene uka, så spilte duoen inn EP’en sin den andre uka.

– EP’en kom ut den dagen vi spilte på Reis med de vakre gutta i The Preachers. Den samme kvelden gjorde Idun Wiitawaara lys på Reis, og da vi hang etter konserten sa ho at ho skulle være med på bass.Vi sa «fett, okey».

Uka etter mangla Aladdin Scene også et band, så da ble det konsert der også, denne gangen med Krister Strudahl på gitar.

– Det var fett! Men nå i dag består Sloth av meg på vokal og gitar, Idun på bass og vokal, og Mads på trommer.

Sjangeren er altså shoegaze. Der finner også låtskriver Andreas mye inspirasjon.

– Den sjangeren oppsto vel helt mot slutten av 80-tallet, med band som My Bloody Valentine, også senere med band som Slowdive. Begge er store inspirasjoner til musikken til Sloth. Men også band som The Cure og the The Jesus and Mary Chain har egentlig alltid vært inspirerende. Og mye filmmusikk i sånne indie filmer jeg sitter og glaner på i guess.

Hvordan blir en låt til?

– På forskjellige måter. Jeg er veldig glad i sånn kaffe og kassegitar på lørdag morgen-skriving. Men det kan også være mandag eller tirsdag kveld der jeg bare sitter og køler med noen instrumenter. I akkurat tilfelle med Sloth så har Mads og Idun gitt meg veldig frie tøyler til å bare skrive, så jeg har sittet og skrevet litt i hjemmestudio også. Men jeg sender alltid til dem, så får jeg gjerne notater på hva som kanskje de ville likt bedre av oppbyggingen av låta, skulle den vært lenger, kortere, mer distortion, mindre distortion og så videre.

Noen av temaene i tekstene på den nye plata er bygd opp rundt Andreas’ egne utfordringer.

– Jeg studerer anvendt psykologi, så jeg sitter og skriver mye oppgaver om forskjellige temaer i pensum, og mye i psykologiverden er lett å hente inspirasjon fra. Sjæl så har jeg hatt panikkangst siden jeg var sånn 13-14 år, så det fascinerer meg veldig. Jeg har alltid skrevet en del om det. Men akkurat mens jeg skrev denne skiva, Evolutionary Design, så var jeg deprimert i en litt mindre periode. Så den er ganske full av sånne tanker som dukker opp når man er deprimert, som når du tror det alltid kommer til å være sånn. Tror det kan være greit å understreke at jeg har det helt fint nå, haha, men jeg synes det er veldig viktig å snakke om disse tinga. Og det er ekstremt vanlig, så folk må ikke være redde for å snakke om det.

Fremtiden ser lys ut for Andreas og Sloth.

– Vi har gleda oss masse til plateslipp! Stor takk til Ole Botten som gidder å slippe den.

I slutten av juni gjør Sloth en todagers med Astronomies og Astoria. Først spiller de her på Aladdin scene den 23. juni, så går turen til Oslo og Dunk lørdag 24. juni.

– Etter det drar vi til Umeå i Sverige 8 juli, og så spiller vi på Vannvogna søndag 9. juli. Vi synes det er litt digg med to på rappen så da blir det to haldenkonserter ganske nærme hverandre. Men jaja, det er sommer og sol. Det blir noen private gigger også, også venter vi bare på datoer så blir det et par giggs i Danmark. Så mye skjer, og mer kommer!

Lytt til plata her:

 


 

 

 

Kommentarer

kommentarer