Reisen til Paradis

DNBE feirer det internasjonale Dante-jubileet med en gnistrende konsertforestilling, som fremføres i Kultursalen onsdag kveld.

DET NORSKE BLÅSEENSEMBLE

Sopran Berit Norbakken, skuespiller Anderz Eide, musikalsk leder Stian Aareskjold, regissør Ivar Tindberg.

Artikkelen er basert på fremføring i Bibliotekets aula, Fredrikstad

(Fremføres i Brygga Kultursal onsdag 27. oktober kl. 19.00)

I år er det 700 år siden Dante Alighieri avsluttet sitt viktigste verk, Den guddommelige komedie, som han arbeidet med nesten hele livet fra 1307 til 1321, som også var året han døde. Dette feires med et stort internasjonalt Dante-jubileum. DNBE har i anledningen laget en gnistrende konsertforestilling der musikk, lyrikk og sang både smelter sammen og står i kontrast til hverandre.

Utvalgte musikkstykker og sanger kobles til stedene i Dantes diktning der Beatrice spiller en rolle, hans ungdomskjærlighet, som Dante treffer bare en gang i livet. Hun har allerede vært død i ti år, da han begynte å skrive den allegoriske reisen, men hun har en viktig plass, som hans ledsager og rådgiver.

Konserten starter med forrykende musikk fra operaen L’Orfeo  av Monteverdi. Også det en kjærlighetshistorie, men den handler om Orfeus og Eurydike. Operaen er skrevet tre hundre år etter at Dante fikk sin visjon. Ensemblet er i storform, og musikkvalget sender oss tilbake til en annen tid, koloritt og rytme, energisk og fengende.

Berit Norbakken har en nydelig sopran. Klokkeklar og lysende. Hun fremførte innledningsvis en madrigal av samme komponist i ypperlig samspill med lutten. I løpet av konserten fikk hun også vist en del av sitt store spenn.

Anderz Eide leste lyrikk fra Dantes verk og startet med åpningen, for deretter å lese utdrag fra de forskjellige stadiene. Hans varme stemme gir diktene glød, og han leser på nynorsk i Magnus Ullelands gjendiktning. Diktene akkompagneres av lutt og av og til slagverk, som sender tankene til et hjerte som slår, eller også tiden som går?

Anderz Eide.

Barbara Strozzi var en kvinnelig barokkomponist og sangerinne, med stor produksjon av sanger. I Lagrime mio klang Norbakken klart og distinkt med stor stemme, vakkert støttet av et mindre ensemble, med både kontrabass, cello, lutt og blåsere.

Konserten har stort spenn og med et rytmisk, morsomt og fengende stykke av Diego Fernandez ble kontrastene slående.

Det var flere vakre solopartier, og musikalske dialoger, eksempelvis som i Cristobal de Morales fra Opera Varia. Musikalsk, spillende leder og arrangør Stian Aareskjold har et herlig samspill med ensemblet. Blandingen av lyrikk, sang og musikk, som ikke er skrevet for å bli fremført sammen, var en vellykket kombinasjon. Uttrykkene beriker hverandre og skaper fine kontraster fra lutt og lyrikk til fullt ensemble med stort og stringent trøkk.

Stian Aareskjold.

Mot slutten er Dantes ferd snart til ende. Dante og Beatrice stiger opp mot Paradis. Ringen sluttes og konserten avrundes med musikk fra L’Orfeo av Monteverdi. Nok et høydepunkt på denne innholdsrike konserten, og utrolig sang. Dante og Beatrice møtes på scenen med blomsterkranser i håret, i Ivar Tindbergs regi, som på en gang er både enkel, leken og stram, og gir de to foran på scenen en stilig ramme.

Det må også nevnes at det er laget en ramme rundt konserten. Innledningsvis holder idéhistoriker og oversetter Kristin Gjerpe en informativ innledning om Dante og hans verk. Etter konserten er Kristin Flood til stede i foayeen og svarer på eventuelle spørsmål om sin bok, den første lettleste gjendiktningen av Inferno som er skrevet på norsk.

Billetter til konserten onsdag kveld finner dere her.

Foto: Det Norske Blåseensemble.

Kommentarer

kommentarer