På tokt i Vesterled med Foreningen Norden

Reisebrev skrevet av Torhild Larsen

I alt 32 deltakere var med på denne flotte turen. Halden Taxis buss brakte de fleste av oss trygt til Gardermoen der vi møtte resten av deltakerne. Vi ble tatt imot av vår reiseleder fra Askeladden Reiser, Nils Krister Larsen. Han og Bjørg sørget for at vi fikk en meget vellykket og innholdsrik tur. Første etappe gikk med Norwegian til Edinburgh, en kaotisk flyplass.

Shetland

Logan Airs propellfly tok oss til Sumburgh flyplass i vindstille (iflg. Kapteinen helt eksepsjonelt)! Her krysser veien flystripa og Sumburgh hotel lå like ved, opprinnelig et gods bygd i 1867. I nabolaget hadde vi også den 4500 år gamle boplassen Jarlshof. Her har det bodd mennesker sammenhengende i over 4000 år.

Jarlshof. Foto: Bjørg Jacobsen.

Den dyktige og norsktalende guiden James Nicol sørget for god omvisning her og rundt på øya, hvor vi hadde mange fotostopp på flotte utsiktspunkter. I Scalloway besøkte vi minnesmerket for Shetlandsgjengen og det nye Scalloway museum, som i stor grad er viet virksomheten under 2. verdenskrig.

Minnesmerke i Scalloway. Foto: Torhild Larsen.

Lunsjen inntok vi på hyggelige spisesteder i Lerwick, der vi utforsket sentrum og havneområdet.

Underveis hilste vi på Shetlandsponnier, besøkte vannmølle og gårdsmuseum.

Neste morgen dro vi til den spektakulære sydspissen av øya der Atlanterhavet og Nordsjøen møtes, og som skaper spesielle strømmer i havet. Her er store fuglefjell og Shetlands eldste fyrtårn. Imponerende natur og interessant historie.

Skulle så gjerne ha sett mer av Shetland, men tiden strakk dessverre ikke til.

Her møtes Nordsjøen og Atlanterhavet. Foto: Bjørg Jacobsen.

Orknøyene

Med Logan Airs lille propellfly som hadde plass til 32 Nordenmedlemmer og et Parlamentsmedlem ankom vi Kirkwall.

Tradisjonsrike Orknøy hotel fra det 17. århundre med en hyggelig atmosfære lå sentralt i Kirkwall. På vår tur rundt på øya opplevde vi den forhistoriske bosettingen Skara Brae, Europas best bevarte steinalderlandsby og steinsettingen Brodgar. Det ble også en rundtur i den flotte herregården Skaill House.

Skara Brae på Orknøyene. Foto: Bjørg Jacobsen.

Da styrtregnet kom morgenen etter, søkte vi tilflukt i den mektige St. Magnuskatedralen, en gang bispesete under Erkebiskopen i Nidaros!

Kirken har en meget spesiell historie. Den er i flere stilarter og det tok over 300 år å bygge den. Den er i dag en protestantisk kirke under Church of Scotland. Jarlen Magnus ble drept og mirakler oppsto ved hans gravsted. Han ble helgenerklært og flyttet til Kirkwall der kirken ble bygd til hans ære. Vi var så heldige å få språkforsker Ragnhild Ljosland som guide, Trønder bosatt på Orknøyene. Hun fortalte med innlevelse og engasjement om kirkens historie og arkitektur og dagens aktiviteter.

Vi fortsatte vår ferd til øya Lambholm med det vakre italienske kapellet bygd av italienske krigsfanger under 2. verdenskrig. Fangene var på øya mellom 1942 og 1945 for å hjelpe til med å konstruere the Churchill Barriers på Scapa Flow. På fritiden bygde de kapellet. Interiøret har vakker kunst og dekorasjoner.

Foto: Bjørg Jacobsen.

Skottland

Tirsdag 6. august dro vi fra hotellet kl. 5.00 for å rekke første ferge fra Stromness til Scrabster. I vindstille og tåke ankom vi fastlandet etter en behagelig fergetur med god frokost. Nå ventet en reise gjennom det skotske høyland med dets flotte natur, borger og slott. Vi besøkte whiskydestilleriet Glen Ord der vi fikk omvisning og en detaljert beskrivelse av destillasjonsprosessen, etterfulgt av smaksprøver.

Liv og Eva nyter utsikten på det skotske høylandet. Foto: Bjørg Jacobsen.
Loch Ness. Foto: Bjørg Jacobsen.

Ved Loch Ness hilste vi selvfølgelig på sjøormen. Det ble også besøk på Urquhart Castle med en historie tilbake til 1300-tallet og overstrømmet av turister.

Urquhart Castle. Foto: Bjørg Jacobsen.

Ved Speam Bridge hadde vi stopp ved Commando Memorial, minnesmerke over britiske kommandosoldater fra 2. verdenskrig. De hadde sitt treningsområde her. Her var det en formidabel utsikt, og vi kunne så vidt skimte Ben Nevis i det fjerne.

Vel fremme i Fort William ble vi innkvartert på Muthu hotel. Dagen etter fortsetter vår maratontur gjennom dal og over fjell. Ingen steder har vel lyngen vakrere farger enn i det skotske Høyland. Mobiler og fotoapparater gikk varme. Besøk på Inveraray Castle i Argylldistriktet ble en innholdsrik opplevelse. Slottet er fra 1700-tallet, tilhører hertugen av Argyll som er lederen av Clan Campbell. Vi fikk en omfattende omvisning og beskrivelse av juveler, våpen, kunst og serviser. De fleste tok en vandretur i den vakre parken med et stort utvalg av blomsterarter og tresorter. Her ble juleepisoden i Downton Abbey spilt inn.

Inverary Castle. Foto: Bjørg Jacobsen.

Så kom vi til den velkjente Loch Lomond. Sangtekst var delt ut på forhånd og med Bjørn som forsanger ljomet «the bonnie bonnie banks of Loch Lomond» gjennom bussen.

Edinburgh

Om kvelden ankom vi Edinburgh i torden og styrtregn og ble innkvartert på Hampton by Hilton, et godt hotell med høy standard. Så var det tid for å utforske Edinburgh. Dagen startet med rundtur i buss. Vår guide Kirsti Dinnis tok oss med til de mest kjente severdighetene og utsiktspunktene. Vi fikk også sett litt av byens omegn.

Edinburgh Castle. Foto: Bjørg Jacobsen.

Edinburgh Castle har sin unike historie, vært kongelig residens, festning, militær garnison og fengsel. Stedet var imidlertid overfylt av turister med endeløse køer bl.a. til Kronjuvelene Lunsj inntok vi på egenhånd på byens mange hyggelige puber. Mange valgte nok fish and ships med dertil egnet drikke, mens andre prøvde seg på Haggis.

Military Tattoo

Så opprant kvelden med turens høydepunkt. Værgudene var med oss og spente benket vi oss på det store publikumsarealet med plass til 5000 tilskuere. Her opplevde vi en fantastisk og fargesprakende forestilling med aktører og publikum fra alle verdensdeler. Alle land ble ropt opp, og skal si vi ga lyd fra oss da «the Scandinavian countries» ble nevnt.

Det ble en uforglemmelig opplevelse. Årets tema var kaleidoskop.

Kaleidoskop på Edinburgh Military Tattoo. Foto: Bjørg Jacobsen.

Her velger jeg å sitere fra Tattoos egen hjemmeside: “The symmetries of the military bands matched with the precision of the dancers and marching drill teams creates an effect which is spectacular and constantly changing, just like the view through a kaleidoscope. “

Military Tattoo, Edinburgh Castle. Foto: Bjørg Jacobsen.

Fredag 9. August måtte vi ta farvel med Skottland. Norwegian og Halden taxi brakte oss trygt hjem. Nok en gang takk til Nils Krister, Bjørg og våre lokale guider og sjåfører som alle sørget for at vi fikk en vellykket tur.