Halden Visescene er åpnet!

Torsdag ettermiddag fikk Halden Visescene slå ut i full blomst!

Den nylig oppstartede viseklubben skulle vises fram og få fotfeste. Kaférommet i Kulturhuset fylles opp av ivrige visesangere og likeså ivrige lyttere. Låtskriverprat står det på agendaen, med dertil Åpen Scene.

Frank Skovrand ønsker velkommen til Halden Visescenes aller første arrangement før han gir ordet til Arnt Martin Brynildsen som er kveldens host.

Arnt starter med et sitat av Leonard Cohen: “if I knew where all the good songs come from, I would go there more often” og setter med det rammen for samtalen mellom låtskriverne Siv Langøy, Malin Möller, Daniel Sandvik og seg selv.

For hvordan lager man en god låt egentlig? Hva må til og hvordan går man fram for å finne tekst og melodi? 

Jeg skal røpe konklusjonen med en gang: Det er det ingen fasit på. Hadde det vært det ville ikke kveldes prat blitt så veldig lang. Alle kveldens låtskrivere angriper oppgaven forskjellig. Malin forteller at hun aldri skriver ned noe som helst. Hun sitter med gitaren sin og nynner og laller til melodi og tekst kommer av seg selv. Andre ganger trengs litt inspirasjon og noen ganger ender sangen opp med å ta en helt annen vending enn det hun først hadde tenkt. Vi får høre «Tre små systrar» som er et eksempel på en slik låt.

Daniel på si side er imponert over at Malin ikke skriver ned teksten Han skriver ned alt. Vurderer setninger og ordsammensetninger. «Kanskje litt vel selvkritisk» innrømmer han. Men ordene må være riktig. Og de må komme på riktig sted for at betydningen skal nå fra. Han låner gjerne allerede skrevne ord. Som kontaktannonser. Det hadde aldri slått meg inn i halvsøvnen engang at kontaktannonser fra 50-tallet kan brukes som tekst. Da er det jammen bra vi har visesanger og låtskrivere som Daniel. Underholdene men samtidig, som Arnt er kjapt ute med å kommenter, med en alvorlig undertone, 

Arnt låner også tekster. Han lar seg imponere av de andre tre på scenen som skriver helt eget. For han selv så er det å sette melodi til en allerede skrevet tekst eller dikt det som gjelder. Han får spørsmål om hvordan han går fem for å tekste til å passe som en vise? Det er jo ikke alle tekster som ved første øyekast passer i en melodi.

Arnt drar oss med på en liten nerdete reise til 1800-tallets diktere og komponister, Symbolismen og sammensetning av ord for å få en lyrisk og musikals stemning. Tilbake til 2023 og Kulturhuset så er Arnt god på å se det som ligger gjemt. Rytmikken og melodien som ligger i ordene og bare venter på å bli oppdaget.

Arnt, Malin, Siv og Daniel.

Skal man skrive på engels eller norsk? Eller hvilket språk er best i viser? Er svensk finere enn de andre nordiske språkene i melodiform? Finnes det et enkelt unisont svar på dette? Nei. Innspill fra publikum og diskusjonen som oppstår rundt språk viser tydelig delte meninger og mangfold. Det det er enighet om er å være trygg og ærlig på det en skal formidle 

Ingenting er vel ærligere enn å skrive om selvopplevde hendelser. Dette er basen for Siv sine tester. Hun forteller så naken og vakkert om dagen hun lærte sine første akkorder, om hvordan opplevelsen videre førte til hennes første låt mange år senere. Hun spiller små strofer av «Pappa» mens hun forteller. Hennes første låt.

For Siv kommer ofte melodi og tekst samtidig. Mellom 5 og 7 om morgenen, mens resten av Haldens befolkning trykker på snoozeknappen eller heller innpå dagen dose kaffe, trylles det fra viser hjemme hos Siv. Det er ikke slik at hun må skrive ned låten heller. Når den først har kommet til henne glemmes den ikke. «det føles som melodien og teksten alltid har vært der» forteller hun. 

«Åndelig sus og en velsignelse» er en beskrivelse Arnt brukte på hvordan det føltes når melodi stemte til teksten. For Siv må musikken og stemmingen passe overens med teksten. Det er som et mattestykke som må gå opp. Alle faktorer må bli gjort rede for. Men når resultatet er ferdig og hun kan hører på sangen mange ganer og si at «den er fin», ja da kommer sikkert andre til å syntes det også. 

Det er ikke alle ideer det blir noe av Malin er en kasse med så melodier som bare samler støv. Noen ganger hører hun igjennom dem, men ofte er det vanskelig å ta opp noe gammelt. Om ikke låta skjer med en gang så er det sjelden det blir noe mer enn et tilskudd til restekassa.

De fire på scene kunne sikkert ha delt inspirasjon og kunnskap i flere timer, men tiden denne torsdagen skal deles med flere. Kvelden skal avsluttes med Åpen Scene. Varierte innslag fra lokale og tilreisende visesangere. Historieforteller med sterke egne tekster eller lånte ord ladet med personlig tolking og innlevelse.

Benedict Parton opptrer på åpen scene.

Når jeg sniker meg ut, etter en av Haldens unge lovende sangere har blåst oss fullstendig av banen og blitt lovet Æresmedlemskap i Halden Visescene allerede på første kvelden, er det fortsatt ikke over. Malin er på vei opp til scene for å fortsette kvelden med fortellerkunst. 

Sigvard Ødegaard blåser publikum av banen under åpen scene, og loves æresmedlemskap på flekken. 

Gratulerer med en fantastisk start på Halden Visescene!

(Følg dem på Facebook for informasjon om kommende arrangement.)

Kommentarer

kommentarer