Fra falmet foto til vakker billedkunst

Lørdag åpner Galleri Lille Martine dørene for en ny utstilling med billedkunstner Roar Kjærnstad, som tar utgangspunkt i gamle fotografier og maler frem nye, vakre historier.

Det starter med et gammelt fotografi. Fotografiet kan gjerne være preget av tidens tann, kanskje har noen sølt noe på det? Kanskje er det noe feil med linsa på apparatet det ble tatt med? Poenget er at det helst skal være en bevegelse der, noe spontant og tilfeldig som fanger Roar Kjærnstads interesse. Noe han vil utforske videre med pensel i hånd.

– Jeg søker et uttrykk som har en tilfeldighet og råhet i seg, forteller kunstneren på telefonen fra hjemstedet Stange.

Roar Kjærnstad maler ut fra gamle fotografier.

Fotografiene finner han ofte på Facebook. Kanskje er det en venn av en venn som har delt et bilde som fanger Roars oppmerksomhet. Kunstneren opplever ofte at folk synes det er gøy når han spør om tillatelse til å male videre ut fra et fotografi de har delt.

– De synes det er morsomt å se hva det blir til slutt. Jeg maler jo ikke fotografisk, selv om det fotografiske elementet er bærende i prosessen videre. Jeg tar utgangspunkt i den opprinnelige komposisjonen, men spinner videre ut fra dette og skaper min egen historiefortelling. Jeg dikter videre på noe som har en hel annen historie i utgangspunktet.

Roar har et figurativt uttrykk, han jobber tradisjonelt og er opptatt av å ha en forankring i håndverket. Kunstutdanningen ble gjennomført ved Royal Art Academy i Antwerpen, etter Nansenskolen på Lillehammer. I dag jobber han med grafikk, tegning og maleri, og maler med egg, olje og tempera. I tillegg har han undervist i tegning og maling både her og utenlands.

I dag er Roar en anerkjent kunstner, som tiltrekker seg oppmerksomhet fra landets kunstkritikere, og stiller ut i hele Europa. I fjor fikk han endatil stille ut sine malerier på den høythengende kunstmessa Scope i Miami. Men sånn har det ikke vært hele veien. Kunstneren brukte mange år på å finne sin stemme.

– Den fant jeg lenge etter akademiet. Jeg følte lenge at jeg famlet, og var uselvstendig. Jeg greide ikke å finne den rette kloen. Men jeg har hele tiden vært opptatt av å ha en forankring i tradisjonen, og brukt mye tid på dette. Det tok meg ti, femten år på å finne frem til det formspråket jeg har i dag. Men jeg mener at det tar nettopp så lang tid å lære seg et håndverk godt, og finne sitt formspråk, uansett hva slags håndverk vi snakker om.

Lørdag åpner Roar sin aller første Halden-utstilling. Kunstneren rakk ikke å komme hit til Halden før utstillingen, så det er gallerist Christine Willoch Mathisen og familien som henger opp bildene hans.

– Jeg har tillit til dette galleriet, sier Roar, de er flinke og kjenner disse lokalene godt. Jeg føler meg trygg på å gi dem frie tøyler. Men det blir jo naturligvis spennende å komme til Halden på lørdag og se hvordan det har blitt.

Elisabeth og Stein Willoch Mathisen henger opp Kjærnstads kunst på veggene på Galleri Rød.
Elisabeth og Christine Willoch Mathisen gjør klart til utstilling i galleriet.

Et trettitalls bilder henger nå på galleriets vegger, klare til beskuelse av nettopp deg. Dørene åpner klokka 12, og Kristin Søhoel har fått æren av å holde en liten åpningstale i anledning vernissagen. Som vanlig er utstillingen åpen fra 12 til 16 både lørdag og søndag, og utstillingen vil stå over to helger. Herregårdskafeen er også åpen under utstillingen!

 

 

Kommentarer

kommentarer