Jobber for å bedre pendlernes situasjon

Hvordan bedre situasjonen for de reisende på Østfoldbanens Vestre Linje?
Toppbilde: Fra venstre: Terje Andersen (NSB), Kelly Källström (NSB), Åge-Christoffer Lundby (NSB),
Olav Moe (leder samferdselskomiteen), fylkesordfører Ole Haabeth, fylkesvaraordfører Siv Henriette Jacobsen  og rådgiver Hans Arne Bjerkemyr fra fylkeskommunens samferdselsseksjon har et felles mål:
Bedre togtilbudet for Østfolds reisende. Foto: Østfold fylkeskommune

Det spørsmålet var utgangpunkt for torsdagens dialogmøte mellom Østfold fylkeskommune og NSB.

Møtet var initiert av fylkesordfører Ole Haabeth, som sier følgende om bakgrunnen for møtet.

– Dagens situasjon er utfordrende med mange stappfulle tog, og hvor de reisende ofte må stå store deler av strekningen. Det er bekymringsfullt når vi vet at det ikke blir bedre kapasitet på Østfoldbanen før Follo-banen åpner om 4-5 år, og at det blir et stadig økende behov for togtransport. Da ønsker vi å utfordre NSB på hva som kan gjøres fram til Follo-banen åpner, forklarer Haabeth.

Utfordrende på Vestre linje

Hver eneste dag gjennomføres 30.000 daglige togreiser på Østfoldbanen. Daglig går det 106 persontog fra Østfoldbanen inn mot Oslo S.

Men spesielt på Østfoldbanens Vestre Linje er det altså flere utfordringer, konstaterer både NSB og Østfold fylkeskommune.

Partene ønsker nå å se på hvilke tiltak som kan bedre situasjonen for de reisende både på kort og lang sikt. På møteagendaen torsdag sto blant annet følgende tema:

  • Hva er de framtidige planer for tilbudet på Vestre linje?
  • Er det muligheter for flere avganger mellom Oslo og Gøteborg?
  • Hvilke konsekvenser gir omorganiseringen av jernbanesektoren i Norge?
  • Hvordan samordne priser/billetter for buss og tog?

Viktig å finne gode løsninger

Fylkesordfører Ole Haabeth mener det er svært viktig for Østfold-samfunnet at partene finner fram til gode løsninger.

– Vi vet at vi har en sterk befolkningsvekst, samtidig som det er utfordrende å skape nok arbeidsplasser fylket. Da vet vi at mange av dem som flytter til fylket vårt fortsatt skal jobbe i Oslo og Akershus. Da er det svært viktig at vi finner løsninger på kapasitetsproblemene på Østfoldbanen. Ellers risikerer vi at det blir flyttet mye trafikk tilbake til veiene, og det ønsker vi ikke, sier Haabeth.

Markedsansvarlig for Østfoldbanen Terje Andersen i NSB roser Østfold fylkeskommune for initiativet, og tar med seg innspillene i arbeidet framover.

-Vi er i utgangspunktet klare for å kjøre flere togavganger, men må forholde oss til at BaneNor – som eier sporene – har sagt at det ikke kan skje før Follobanen åpner. Da handler det om å øke kapasiteten innenfor dagens rammer. Det jobber vi med hele tiden. Vi får inn helt nye moderne tog hver tredje uke, og på strekningen Oslo-Stabæk har dette bidratt til at vi har klart å øke kapasiteten. Da må vi se om vi etter hvert kan få til dette på Vestre linje, sier Andersen.

Pressemelding fra Østfold Fylkeskommune. 

Kommentarer

kommentarer