Fredag 12. april feirer Thor-Martin Hallesby sin aller første fullengder Ten cold days med slippkonsert på Aladdin scene.
Om to små uker skjer det. Thor-Martin Hallesby skal gå ut på Aladdin scene, ta gitaren fatt og spille seg gjennom sin aller første soloskive. Med fullt band i ryggen. Låtene er plukka fra hele katalogen til Thor-Martin. Noen er over tjue år gamle, andre har bare et par år på nakken.
– Det er ganske deilig å få ut dette nå, sier Thor-Martin. Jeg er perfeksjonist, jeg gjør alltid om på ting. Til og med utgitte låter føles ikke helt ferdige, jeg vil ofte gjøre om på dem også. Her har jeg med låter jeg laga da jeg var i starten av tjueåra. Det er en deilig følelse å få dem helt ferdige, og få ferdig alt det visuelle rundt også.
Vi sitter på Kulturhuset og prater. Manager Jonas Wille er også der, han er en slags tause Birgitte i sofaen ved siden av oss enn så lenge.
Hvordan funker det å sette nye og gamle låter side om side på en plate?
– Det funker fint, og det føles helt riktig. Jeg lager den samme musikken som før, det henger i meg. Den nyeste låta på denne plata er fra 2019. Jeg er glad i de gamle låtene, og jeg føler de fortjener en plass her. Og selv om jeg var veldig ung da jeg skrev dem, så føler jeg at både tekst og musikk er like aktuelt i dag. Det er ganske tidløst. Det ironiske er at jeg blir veldig fort lei mine egne ting, og så ender jeg opp med å utgi tjue år gamle låter.
Inspirasjoner?
– Det er flere. Gregory Alan Isakov for eksempel, han er en stor helt for meg, jeg kan se likheter med min låtskriving der. Josh Rouse, Elliott Smith, Whiskeytown, Mark Kozelek, Bright Eyes og Ben Kweller er andre.
Hvordan begynner musikere egentlig å lage en låt? For Thor-Martin begynner det ofte med ord.
– Hos meg er det gjerne en linje som kommer til meg. Kanskje fra en film, eller en bok jeg har lest. Et sitat som fenger meg, en linje som gir mening. Så går den på repeat i hodet mitt, og så kommer det kanskje en tekstlinje til. Så kommer melodien etter det. Det er sånn det som regel skjer.
Teksten skaper grunnlaget for resten altså.
– Men det som er drawbacket er at jeg aldri blir like fornøyd med resten av teksten, som linja alt starta med. Det kan gjøre at jeg ofte stopper opp, at det tar tid. Jeg må være fornøyd før jeg går videre.
Tekst er viktig for deg?
–Ja, tekst er viktig. Samtidig som jeg ikke helt vet hva jeg skriver om. Jeg er ikke en sånn Stein Torleif Bjella-type, jeg er ikke en historieforteller. Jeg er mer på stikkord. Jeg liker å skrive i stikkordsform.
Du formidler en stemning?
– Ja, det vil jeg si. En følelse, en stemning. Kanskje noen ting som betyr ekstra mye for meg, noe som har skjedd. Det er rart, for ti år etterpå så skjønner jeg plutselig hva teksten handler om.
Er det teksten du tweaker på da, når du er perfeksjonist?
– Åh, det kan være alt. Tekst, melodi. Mangel på et eller annet catchy som bør være der inne. Uttrykket i låta, dynamikken. At det har en topp, og en stemning nede også. Det er vanskelig å forklare. Jeg bare vet når det er bra nok.
Plata er spilt inn i Geir Sundstøls studio i Oslo. Kompis og manager Jonas satte i gang en innsamling for å finansiere innspilling av og med de beste.
Les mer om innsamlingsaksjonen og platekontrakten som fulgte i disse HA-sakene:
Har skrevet platekontrakt med Hallesby
Landslagstreneren og musikeren
Thor-Martin var tre turer i Oslo med kassegitaren for å spille inn låtmaterialet sitt i Geirs studio.
Hva har Geir fått gjøre med låtene dine?
– Geir har fått så og si frie hender. Etter at jeg var der og spilte inn låtene, har han fått leke videre med dem. Så har vi sendt frem og tilbake, og han har skapt masse. Men det er alltid meg og gitaren i bunnen, skjelettet ligger der.
Han skjønner greia di?
– Ja, han forstår meg godt. Jeg har ikke vært redd for å gi dette her til ham, for han er så eksepsjonelt god. Det han har hørt og gjort, har vært helt riktig. Dette har vært en prosess som har vært både spennende og morsom.
Tause Birgitte i sofaen lurer på om det er lov å skyte inn noe. Jeg og Thor-Martin nikker. Jonas kan godt få lov til å prate, han er tross alt en ganske viktig brikke i dette plateprosjektet.
– Dette her er jo låter som du har i din ryggmarg Thor-Martin, sier Jonas. Derfor har det vært veldig spennende å nettopp gi Geir frie tøyler, for å se hva som kan skje av friskhet med låtene. Det var jo noe av poenget. Gamle låter kan få nytt liv ved at nye øyne og ører ser og hører.
Thor-Martin nikker.
– Det som er gøy, er at Geir har sklidd skikkelig ut noen ganger på et par av låtene mine, og gjort ting som jeg aldri ville funnet på med egne låter.
Eksempelvis?
– Along Your Way er et bra eksempel. Originalen er ganske rett frem, mye kassegitar og mye harving. Den ble strippa ned og gjort om til en sånn Beach Boys-aktig greie. Jeg ble sykt overraska da jeg hørte den etter at Geir hadde jobba med den.
– Den ble nesten litt sånn Love Actually-aktig, legger Jonas til. Og Lonely as Today, som var litt rockete, den har blitt helt rolig og seig.
Låtene på plata er plukka fra den svære katalogen Thor Martin har jobba frem over de siste tjue åra. Jonas og Thor-Martin har kommet frem til låtutvalget sammen.
– Jeg mener at disse tjue låtene er de beste, sier Jonas. Men personlig mener jeg at det er så mange bra låter i katalogen hans at det er nok til tre plater.
Er dere fornøyde med plata?
– Veldig, svarer Thor-Martin.
– Den blir kjempebra, sier Jonas. Jeg har hørt sangene mange ganger før, og synes det er bra fra før, men for min del har det vært spennende å vente på resultatet etter Geirs arbeid. Og kvaliteten på denne plata er utrolig bra. Lyd, musikere og koring og alt er bra, men det er fortsatt Thor-Martins stemme som bærer det. Det er bra.
Jonas har fulgt Thor-Martins musikkarriere i mange år. Thor-Martin har sendt låter til kompisen, som Jonas har lytta til og lagra på et sikkert sted.
– Hvis jeg skal beskrive musikken til Thor-Martin, sier Jonas, ville jeg sagt at man kan pakke det inn i hvilken som helst sjanger, og det vil fremdeles funke. Sangen, melodien og teksten er så bra at du kan pakke det inn i en rufsete pønklåt, eller en countryvise, eller en ren rockelåt, og det blir like bra.
Selv om de ikke har plata i henda ennå, er Thor-Martin og Jonas allerede i gang med å planlegge neste plateprosjekt.
– Vi har allerede plukket ut låter til neste plate og satt dato for neste innspilling, forteller Jonas. Det er min jobb; å skape fremdrift. Så kan Thor-Martin spille gitar og synge.
Studiomusikerne Geir Sundstøl hanket inn til innspillinga hadde dessverre ikke kapasitet til å bli med på turné i forbindelse med slipp, så da begynte Jonas jobben med å stable på plass et band til slippkonserter og videre turnévirksomhet.
Enda en gjeng du må slippe til musikken din Thor-Martin?
– Det går veldig fint. Jeg har ikke vært bestemt på at ting må låte akkurat som på plata. Noen av låtene har fått enda en ny form i liveversjonene. Det er fint synes jeg.
– Thor-Martin har gitt bandet mye frihet, sier Jonas, jeg tror det skaper en bandgreie, et fellesskap.
– Jeg synes det er riktig å gjøre det sånn, sier Thor-Martin, og jeg mener det låter bedre også. Dette er dritfine folk, vi har det bra på øving. Det låter kule.
Vinylen er på vei til Norge, og slippkonsertene er planlagt. Det offisielle slippet blir på platebutikken Big Dipper i Oslo torsdag 11. april. Fredag 12. april blir det slippkonsert på Aladdin scene.
Hvordan blir det å få plata i hånda?
– Det blir veldig bra, svarer Thor-Martin. Jeg har gitt ut et par singler før, men aldri en hel plate. Jeg gleder meg til å se den. Og jeg har jobba mye med coveret.
Coveret ble en helt egen greie for Thor Martin.
– Coveret består av elementer fra mange ulike ting som har vært viktige for meg i livet. Bilder fra ulykken min, bilder fra den gangen jeg lå for døden som nittenåring. Jeg elsker dyr, så det har vært viktig for meg å få med dyr på coveret.
Thor Martin har lagt inn en liten hyllest til faren sin i coveret også. Han døde for noen år siden.
– Faren min har fulgt meg hele veien, han var min største fan. Vi har hørt mye på musikk sammen, og jeg har blitt veldig inspirert av de tingene han hørte på. Han var en god, fin og lun mann, som jeg skulle ønske fikk oppleve dette her. Så jeg ville gjerne ha med en liten hilsen til ham på coveret. Coveret blir veldig personlig, der er det mye historiefortelling.
Illustratør Jon Arne Berg har tegna dyra på coveret. Tony Næss er art director og kreativ leder for coverprosjektet, og Ruben Gran er bidragsyter på tekstfronten. Det er mange som er involvert i plateprosessen hans, og flere av dem stiller opp gratis.
Fantastisk lag dere har da!
– Det er et nydelig lag, sier Thor-Martin.
– Dette prosjektet har vært så positivt, sier Jonas, det er så mange mennesker som har lyst til å bidra. Folk stiller opp, det er mange som vil det her. Bare sånne ting som at vi får låne bil gratis av Jensen og Scheele når vi skal hente bandet på Gardermoen, og at musikerne bor gratis på Thon hotell og Fredriksten hotell! Det er jo utrolig generøst.
– Og så spiser de gratis på Bryggerhuset, legger Thor-Martin til. Tenk på det.
Og midt i det her står du, Thor-Martin?
– Ja, det er veldig spesielt. Det er magisk. Det føles som jeg har mange som heier på meg.
Under Kulturnatten 2023 hadde Thor-Martin konsert på Aladdin. Der ble det klart hvor mange fans han har i Halden.
– Jeg ble faktisk ganske rørt den kvelden, forteller Jonas. Det ble stappfullt. Thor-Martin har spilt i byen i mange år, og alle har alltid snakka om hvor god han er. Hvor god låtskriver han er, og den teften han har for melodi, og hvor bra han synger. Folk har ikke fått nok av ham. Her ble det veldig tydelig.
Hvordan var den kvelden for deg Thor-Martin?
– Jeg var veldig nervøs. Jeg trodde jo ikke at det skulle komme så mange. Men det var en deilig følelse, et kick på en måte. Når man begynner på en låt på scenen, og så begynner folk å klappe fordi de kjenner igjen låta.. Det er en utrolig deilig følelse.
Thor-Martin gleder seg til slippkonserten på Aladdin i april.
– Jeg er skrudd sammen sånn at jeg ikke helt klarer å forvente noe i forkant. Men jeg gleder meg jo, det blir kjempefint.
Konserten på Aladdin starter med oppvarming av Omar Østli og Markus Berntsen! Det blir fint! Men skal du ha billetter til dette her, så bør du raska på – for her går det unna!
Billetter til konserten finner du her!
Studiomusikere:
Thor Martin på gitar og vokal
Erland Dahlen på trommer og perk
Audun Erlien på bass
David Wallumrød på Juno 6 og Wurlitzer
Håkon Brunborg på Viola
Andreas Bratlie på tablas
Runa Cecilie Waterloo Hovstein, Julie Dahle Aagard og Karin Okkenhaug på koring.
Og Geir Sundstøl da, naturligvis, han trakterer jo en hel haug med instrumenter i studio, i tillegg til at han korer.
På scenen har Thor-Martin med seg:
Øyvind Storli Hoel på bass
Bjørn Sæther på trommer
Bjarne Gustavsen på tangenter
Nikolai Grasaasen på gitarer og pedal steel..
..og Espen Jamne van Groningen på lyd.
Forsidefoto: Nikolai Grasaasen.
Kommentarer