Vil friste tyskerne til Østfold

Om et par uker setter flere Østfold-bedrifter kursen mot Grüne Woche i Berlin. Der skal de friste det tyske publikumet til å bli kjent med hva Norge, Østfold og Halden kan by på.

Grüne Woche er en messe i Berlin med omtrent en halv million besøkende. Det er 1500 utstillere fra 60 forskjellige land og midt i dette mylderet skal Østfold markedsføres. Fra Østfold skal blant annet Curtisen, Viltkokken Brith Bakken, Haldenkanalen Regionalpark, Smaalensgåsa og Bamsrudlåven Gårdsis delta.
– Formålet med deltagelsen fra Norges side er å bygge nettverk, samle regionen, stimulere til produktutvikling og innovasjon, samt generell omdømmebygging omkring Norge og regionene. For Osloregionen har deltagelsen på IGW blant annet gitt resultater i godt samarbeid mellom alle som arbeider i skjæringspunktet mellom mat, opplevelser og reiseliv. Bedriftene får gode muligheter til å markedsføre eget produkt og bedrift, samt knytte kontakter med andre bedrifter, skriver Fylkesmannen i en pressemelding.

Premkamon Gøts fra Fredrikstad er lærling på Curtisen. Hun skal være med på messen for å representere Curtisen og Østfoldregionen.
– Mange tyske turister kommer til Norge over Svinesund. Vi ønsker at de skal stoppe i Halden, den første byen de kjører forbi. Her kan de se den fantastiske festningen og smake på norsk mat med gode norske råvarer på Curtisen, sier hun i en pressemelding fra Fylkesmannen.

Elisabeth Dammyr er daglig leder i Haldenkanalen Regionalpark og hun ser mange muligheter i det å delta på messen i Berlin.
– Aktivitetsferier med kortreist mat er noe Haldenkanalen ønsker å vise frem. En matopplevelse med hos Curtisen i kombinasjon med båttur på Haldenkanalen – det er gode anledninger for å reise til Norges vakreste og eldste kanal, frister hun.

Kommentarer

kommentarer