-Vi gleder oss nå!

Nå nærmer operaforestillingen på Fredriksten festning seg med stormskritt! Opera Østfold er i rute, og på mandag tar de i mot solister og korister på Place d’Armes.

Nå nærmer det seg altså dere! Om noen få uker blir det vakker sang og musikk og heftig drama på Place d’Armes når operaforestillingen Il Trovatore inntar festningen. De av dere som har gått seg en tur på festningen i det siste har kanskje sett det; Tribunene som plutselig dukket opp. Grusveien langs Place d’Armes som brått var asfaltert. Det store sceneanlegget, som har vokst og utviklet seg for hver dag som har gått.

Jeg møter Opera Østfold-sjef Pål Scott Hagen og produksjonskoordinator for operaen Pernille Jørgensen på Place d’Armes for å høre hvordan de ligger an før årets operaforestilling.

Er dere i rute?

-Ja, sier Pål fornøyd, vi er i rute. Det er tusen ting å tenke på, men dette er godt planlagt. Nå er det bare å få lagt puslespillet ferdig og få alle detaljene på plass. Den siste finishen legger vi når solister og korister er på plass, da må vi gjøre de siste justeringene før det er klart for forestilling. Denne arenaen her gir oss en haug med muligheter, samtidig som den gir oss en haug med utfordringer. Men det er jo det som er morsomt også.

Motorsykler og amerikanere

Det er relativt stille og rolig på Place d’Armes denne torsdagsformiddagen. På scenen står det en fyr og maler, og under går noen arbeidskarer frem og tilbake, bærende på diverse ting. Men skinnet bedrar. Mer enn 400 personer er involvert i forestillingen, når man teller alt fra solister til arenavakter. Det er ikke noen liten produksjon dette her.

-De er faktisk 117 bare på scenen i denne forestillingen, forteller Pål.

Når alt står ferdig bygd må opera-teamet finne ut om det funker som de har tenkt. Kan solistene gå ut og inn der de har planlagt? Kan koristene stå og vente bak den stolpen uten å synes? Sånne ting er det vanskelig å finjustere før solister og korister kommer og befolker scenen. Og de kommer på mandag. Pernille kjører skytteltrafikk mellom kontoret og Place d’Armes i disse dager. Det er mye å tenke på, og hun har ansvaret for å koordinere det hele.

-Opp her skal det kjøres motorsykler, sier Pernille og klapper på rekkverket der hun står. Det er mye å tenke på, og vi skal sørge for at det blir optimalt både kunstnerisk og sikkerhetsmessig. Det er jo helt annerledes å rigge opp en scene utendørs, i et område hvem som helst kan ferdes i underveis. Vi stenger jo ikke festningen mens vi er her.

På «motorveien» som går opp fra grusveien og ender brått i ingen ting skal det altså kjøre motorsykler. På den asfalterte veistubben langs Place d’Armes skal det kjøre motorsykler, amerikanere og militærbiler.

Highway på festningen. Med autovern! Foto: Ellen Midtfjeld.

-Det er veldig morsomt å kunne bruke biler og motorsykler, sier Pål, festningen som arena gir oss jo muligheten til å kunne gjøre det.

Verdensartister på scenen

Pål er godt fornøyd med solistene og operakoret fra Gøteborg.

-Vi har alltid hatt gode artister her, sier han, men i år har vi verdensartister på scenen. Solister som står på Metropolitan, La Scala og Arena di Verona. Og så har vi kjempegode norske artister, det er en veldig god miks. Og så har vi det profesjonelle koret fra GöteborgsOperan, et av Sveriges tre profesjonelle operakor. Vi hadde et veldig godt amatørkor før, men det fordret at vi måtte jobbe mye på kveldstid og i helger over lang tid. Det blir slitsomt i lengden.

Vi går en tur opp på tribunen, for å se scenen slik publikum vil se den. Dette blir storslagent, det skal være sikkert. De som sitter på de øverste plassene skuer ut over hele plassen og store deler av festningen.

-Det er fint uansett hvor man sitter på disse tribunene, sier Pål mens vi går oppover. De som sitter nederst på de første radene sitter rett foran solistene, men de som sitter på de øverste seteradene får jo oversikt over hele området her.

Vi stiller oss på det høyeste punktet på tribunen. Utsikten over scenen og festningen er formidabel. Pernille blir ropt ned av noen som står nede på veien, og jogger ned til bakkeplan for en kort konsultasjon. Hun er ettertraktet vare om dagen, telefonen hennes ringer ustanselig.

Scenen til Il Trovatore tar form!
Et tidlig utkast til scenens utforming. Denne modellen ble vist på Opera Østfolds presskonferanse i høst. Foto: Ellen Midtfjeld.

Billettsalg og værmelding

-Billettsalget går fint, forteller Pål. Vi har solgt omtrent seksti prosent av billettene, det vil si over fem tusen billetter. Vi har et mål om cirka sytti prosent belegg.

-Men det er billetter igjen, skyter Pernille inn, ingen av forestillingene er helt utsolgt ennå!

Været er x-faktoren.

– Det er nå vi begynner å følge med på værmeldinga, sier Pål, vi kommer nok til å være innom den ganske ofte fremover.

Pernille ler. Hun har vært innom tanken på å ringe Meterologisk institutt. Vi skal ikke se bort i fra at de får en telefon eller tre fra Halden i ukene som kommer.

Vind er den store skrekken i løpet av prøveperioden. De høye lyd- og lystårnene som er satt opp til forestillingen er utsatt i voldsomme vindkast, men på kveldstid på forestillingene har det heldigvis aldri vært et problem.

Opera til folket

Opera Østfold vil nå hele folket når de setter opp opera på festningen.

-Vi ønsker å legge til rette for at det ikke skal være så høye barrierer for folk flest å komme hit og se opera, sier Pål. Vi vil treffe bredden, ikke bare dem som er faste abonnenter på Den Norske Opera & Ballett. Og ved å lage en utendørs opera føler jeg at vi gjør det. Her trenger du ikke å pynte deg for å komme, kanskje det er litt enklere for noen å oppsøke opera i disse omgivelsene. Opera var jo folkets kunst i starten, for flere hundre år siden. Vi ønsker å komme litt tilbake til det. Opera til folket.

I tråd med denne tanken sender Opera Østfold i samarbeid med Den kulturelle skolesekken Aasmund Kaldestad og Tenorane ut på en rundreise til ungdomsskoler i Halden og de videregående skolene i Østfold med en kortversjon av Il Trovatore, med forestillingen Trubaduren på Tenoranevis. 1500 elever har nemlig fått gratisbilletter til generalprøven, og Aasmund & Co skal gjøre ungdommene kjent med musikken og historien, for å varme dem opp til forestilling.

-Mange av disse ungdommene har aldri hørt opera før, sier Pernille, men mange synes det er en utrolig kul opplevelse når vi snakker med dem etterpå.

Statister og korister i Il Trovatore vil bære slike kostymer. Alle illustrasjonene er ved kostymesjefen selv, Else Lund.

Vi gleder oss nå

Pernille og Pål skal tilbake til kontoret. Nå venter tre uker med knallhard jobbing. Heldigvis synes de det er gøy.

-Jeg gleder meg veldig til å se artistene på scenen her, sier Pernille. Det er da man virkelig ser resultatet av all jobbinga, og det er da vi får se hvordan helheten blir. Det blir virkelig kult.

-Ja, vi gleder oss nå, sier Pål, jeg merker det. Vi har utrolig gode solister, et flott kor og et dyktig orkester. Det blir kjempebra alt sammen. Vi vil levere kvalitet, og det gjør vi også. Vi bygger dette sten for sten. Kvalitetsmessig har disse operaene vært gode helt siden starten, men det blir bedre og bedre for hvert år.

Les om handlingen i Il Trovatore her på Opera Østfolds hjemmesider.

Se tegninger av kostymene og les litt mer om Il Trovatore her: 

Maktkamp, hevn og kjærlighet

Kommentarer

kommentarer