Vellykket satsning på natur og kulturopplevelser

– Utrolig morsomt og lærerikt å være med, utbryter Kasper fra Skogsliv. Han ble kjent for hele Norge gjennom NRK innslag om han og hans familie på tur i skogen og Dagbladet har også skrevet om sønnen som sov ute i 27 kalde grader.
– Jeg har min første dag på jobb i Skogsliv her i dag. Jeg har lært og blitt inspirert og har Regionalpark Haldenkanalen å takke for at jeg nå er grunder og driver eget. Jeg skal nå leve av og drive med det jeg brenner for, villmarksopplevelser.
Toppbilde: Kasper Engelhardt-Bergsjø (Skogsliv) ble gratulert av Vidar Østenby (Regionalpark Haldenkanalen) som vinner av det beste nye opplevelsesproduktet i 2016.
Foto: Åse Gustavsen, Drivkraften

Inviterte til produktutvikling langs Haldenkanalen
Regionalpark Haldenkanalen satser på utvikling av produkter for besøkende og har kjørt et halvårig produktutviklingsprogram for lokale aktører. Programmet startet med en fellessamling på Rømskog hvor deltagerne var med på et faglig miniseminar med tema ”felles ståsted og identifisering av muligheter”. Her fikk de gode verktøy og ble kjent med (potensielle kunde-) personas som Lycra-Lasse, Grafiske Greta, Minne Marius og Solveig Sangglad, blant mange. Gruppene jobbet godt og energien og lysten økte ved å samle aktører og rett og slett bli bedre kjent.

Mellom samlingene har deltagerne fått veiledning i grupper og oppfølging i utvikling av egne produkter av et fagteam fra Mimir og Haldenselskapet Drivkraften. På den avsluttende samlingen nå i mars var 20 tilbydere av opplevelser, reiseliv og arrangement samlet på Halden Brygge. De har alle vært med på Regionalpark Haldenkanalens Produktutviklingsprogram 2016 og presentert sine egne opplevelsesprodukter. Deltagerne (tilbyderne) og fagteamet har jobbet iherdig med å ferdigstille produktene som ble presentert for deltagerne – av deltagerne. Finalen og høydepunktet var kåring av det beste nye ”opplevelsesproduktet” og prisen på kr. 10.000,- sammen med heder og ære gikk til Kasper Engelhardt-Bergsjø i Skogsliv som har utviklet en Beversafari.

RPHK_IMG_3366

Deltagerne på Regionalpark Haldenkanalens Produktutviklingsprogram 2016 sammen med arrangørene Mimir og Drivkraften samt Innovasjon Norge.
Foto: Åse Gustavsen, Drivkraften
Alle er vinnere
– Alle her er vinnere og jeg synes alle imponerte stort i dag, stråler daglig leder i Regionalpark Haldenkanalen Vidar Østenby. I tillegg til førsteprisen til Kasper i Skogsliv deler vi også ut to pris til. Gratulerer til Vibeke Ringbu med SUP Rømskog og Reidar Joval og Hans Lervik med ”Gjeddefiske for jenter” med delt andreplass og kr. 5000,- hver.

Vibeke gir padletimer for de som vil prøve brettpadling eller Stand Up Paddling (SUP) på Vortungen ved Rømskog SPA, Rømsjøen ved Kørren og Rødnessjøen ved Tangen i Ørje. Reidar og Hans som tilbyr Gjeddefiske for jenter har til sammen over 50 års erfaring med fiske og tilbyr guidede fisketurer for å fange ”Nordens krokodille” i Marker.

Uavhengig om man vinner eller ei har alle deltagerne i Regionalpark Haldenkanalens Produktutviklingsprogram 2016 mulighet til å få ta del i testmarkedsføring av egne produkter. Noen utvalgte produkter skal løftes av Regionalpark Haldenkanalen i brosjyrer, på nett og på messer – for å nå ut til og få flere besøkende til Haldenkanalens mange tilbud.

Og selv om Regionalpark Haldenkanalen nå har kåret det beste nye ”opplevelsesproduktet” og tester produktene i markedet er utviklingsprosessen fortsatt i gang. Produktene skal utvikles og konkretiseres enda mer, testes igjen i marked og kvalitetssikres. Og her vil det være muligheter for publikum til å være med og teste mange av disse flotte opplevelsene. Ta kontakt med oss i Regionalpark Haldenkanalen.

RPHK_vinnere_alle_IMG_3396

Vinner Kasper Engelhardt-Bergsjø (Skogsliv) sammen med vinner av delt andreplass Vibeke Ringbu (SUP Rømskog), Vidar Østenby (Regionalpark Haldenkanalen) og Reidar Joval og Hans Lervik (Gjeddefiske for jenter) som også fikk delt andreplass.
Foto: Åse Gustavsen, Drivkraften

Støttet av Innovasjon Norge
Deltagerne har vært med på et halvårig program i regi av Regionalpark Haldenkanalen og medfinansiert av Innovasjon Norge. De som driver med opplevelser, reiseliv og arrangement i området rundt Haldenkanalen, det være seg naturbaserte aktiviteter og arrangement innen sykling, fiske, padling, overnatting og servering, ble invitert med og hele området langs Haldenkanalen er representert.

Pressemelding fra Regionalpark Haldenkanalen.

 

Del artikkelen:

Kommentarer

kommentarer