Vakker førjulsmusikal-kveld i teateret

Søndag kveld bød Sanne Kvitnes og hennes ensemble på en følelsesladet og vakker førjulsmusikalkonsert i Fredrikshalds Teater. 

Jeg føler meg alltid glad og heldig når jeg går på konsert. Men det er jo litt ekstra glitter og stas over det å få lov til å sitte blant publikum og høre flinke folk synge og spille akkurat nå, for i disse dager er dette absolutt ingen selvfølge. Heldigvis ble ikke Sanne Kvitnes’ førjulsmusikalkonsert i Fredrikshalds Teater avlyst! Heldigvis fikk vi sitte i den vakre salen, på de harde setene, og se og høre Sanne og hennes vesle ensemble lage førjulsmagi på scenen.

Sanne har blitt en vaskeekte musikalstjerne. Hun har gjort mye kult, men det kuleste så langt er vel at hun gestaltet sjølveste Florence i Chess, en av de råeste og mest kjente musikalkarakterene gjennom tidene, og dette attpåtil på Folketeateret i hovedstaden! Og det gjorde hun til stående ovasjoner fra både publikum og anmeldere. Når Sanne nå kommer hit til byen for å synge, er det litt som om verden kommer til Halden. Enda Sanne faktisk er født og oppvokst i byen. For dette her er bare så innmari, innmari godt levert.

Musikalskattene drysser over oss i teateret søndag kveld. Vi får høre låter fra blant annet Charlie og sjokoladefabrikken, Mack & Mabel, og dessuten Chess. Og Meet Me in St. Louis. Har du ikke hørt Sanne synge Have Yourself a Merry Little Christmas, sier du? Synd for deg.

Det er ikke bare stemmeprakten til Sanne som imponerer. Men når det er sagt: jøje meg for en stemmeprakt! Sanne kan saktens trøkke til så luggen blåses bakover, og i neste øyeblikk holder hun publikum åndeløse med den skjøreste, lille glassklare tone. Men Sanne er også en forteller av rang, hun forteller historier så jeg blir aldeles overbevist om at det hele handler om meg. Når hun synger Send In The Clowns, er det som om hun puster fortryllet luft i en liten boble som vi flyr av gårde i sammen. Jeg synker inn i sangen, glemmer hvor jeg er, og blir med inn i en verden av skuffelse, bitterhet og avvisning. Den rungende applausen sprekker boblen, og henter meg tilbake til teateret.

Sanne er absolutt ikke alene på scenen denne søndagskvelden, hun har blant annet med seg to suverene musikere. Ved flygelet sitter Trond Lindheim og legger sine magiske strøk på det hele, og på den andre siden av scenen finner vi multiinstrumentalist Jon Rørmark som kyndig akkompagnerer på både kontrabass, trekkspill og klokkespill med mer.

Trond Lindheim, en vanvittig dyktig pianist med hestehale på hodet.
Multiinstrumentalist Jon Rørmark byr endatil på en vakker serenade med trekkspill. Julaften på boks!

Og sist, men på ingen som helst måte minst, har Sanne har med seg en annen stor stemme på scenen. André Søfteland må være den ultimate konsertkompanjongen for Sanne Kvitnes. André har lang fartstid i musikalenes verden, og kommer inn med jevne mellomrom og strør ytterligere lag med stjernestøv på en allerede glitrende kveld.

Mannen med den store stemmen: André Søfteland.
Sanne strør Pandurosnø på André, som blir helt satt ut av snøfeen.

Jeg synes en førjulskonsert blir ekstra fin hvis det ikke bare ringles med bjeller og lesses på med glitter og julemoro, men man også tør å ta i de såre følelsene. For som Sanne sier, så er ikke jula bare tiden for glede, den er også en tid der mange kjenner på sorg og savn.

– Jeg tør gjette på at åtti prosent av dere er enige i at jula ikke bare er en enkel tid, sier Sanne fra scenen. Det er alltid noen som mangler, rundt julebordet eller på julekorta. Jula er en stor tid for savn.

Sanne og André: veldig fine sammen på scenen.

Sanne vet å putte alle de riktige ingrediensene inn i en førjulskonsert. Dette er julestemning på et ikkefjasete og vakkert vis, og en julekonsert til både glede og ettertanke.

Kan ikke dette bli en tradisjon da? Kom tilbake neste jul også Sanne!

 

Kommentarer

kommentarer