Truth or Consequences

Søndag femte september kl.19.00 vil Mattias Cantzler’s utstilling «Truth or Consequences» åpnes med to performancer av henholdsvis Sigmund Skard og Risto Holopainen på Halden Eksperimentelle KunstSenter.

Mattias Cantzler arbeider med eksperimentelle prosesser som etterligner vitenskapelige metoder. Han vil vise et utvalg fra sitt nye prosjekt «Truth or Consequences» i vinduene til Halden Eksperimentelle KunstSenter (H.E.K.S) fra 5. til 26.september.

De to videoene som vises er en del av totalt åtte animasjoner som tar utgangspunkt i kart utgitt av Bureau of Land Management i USA (BLM).

Hver animasjon er basert på 2000 biter av et istykkerrevet kart som visualiserer forskjellige kategorier av rettigheter og restriksjoner for landområder i USA. De animerte kartene viser områdene «Truth or Consequences» i New Mexico og «Bluff» i Utah, hvor kartets farger definerer ulike typer eierskap. Fargen hvit representerer for eksempel privat eiendom, rosa viser til militært område og statlige områder markeres i blått. Eiendommene fragmenteres og abstraheres gjennom animering hvor former og rutenettets geometri refererer til byråkratiske og imperialistiske metoder for oppdeling av land.

Cantzler er kompromissløs i sin konseptuelle og utforskende tilnærming til de temaer han jobber med. De medier han tar i bruk har alltid en vekselvirkning mellom hva han finner i sitt materiale og hans ideer, men konseptet ser alltid ut til å vinne når valg må taes.

Sigmund Skard vil fremføre sin performance «Anden som mål (Measuring with breath)», over en distanse på Nordsiden. Verket vil finne sine grønne lunger, steinkast og øyemål gjennom Skard sine eiendommelige funderinger over hvorfor ting er som de er. Og han vil sannsynligvis legge til egne metoder og enheter som vi ikke visste at vi savnet.

Skard sine stillferdige performancer er resultatet av langvarige observasjoner av fenomener han samler gjennom fotografi og video. Metoden hans er leken og underfundig og hans historiefortelling skaper en gjenklang i oss. Men selv om jeg aldri klarer å sette fingeren på det så er jeg sikker på at det er noe som lurer under overflaten.

Til slutt vil den spillemansprispåhängda komponisten Risto Holopainen fremføre performancen «Blaker Skanse» for melodica, lergök og serpentin (evt. andre instrumenter og med medhjelper(e)). Overraskelser kan kanskje ventes.
Holopainen er komponisten som ikke liker lyd, han er dadaisten i oss alle. Konserter er en pine for ham, spesielt hans egne. Allikevel gir han seg aldri og gir oss stadig nye klanger til vår glede og forargelse.


Mattias Cantzler er født i 1976 i Mjölby, Sverige og bor i Oslo. Han er utdannet ved Fatamorgana (København), Nordland Kunst og Filmskolen (Kabelvåg) og Statens Kunstakademi i Oslo. Cantzler har hatt utallige utstillinger, bl.a. Skulpturtriennalen (Oslo), Konstepidemin (Göteborg), Liljevalchs Konsthall (Stockholm), Contexts International Festival of Ephemeral Art (Sokolowsko), Galleri 54 – GIBCA Extended (Göteborg), High Desert Test Sites (Arcosanti) og Edge of Wrong (Cape Town).

Sigmund Skard er født i 1952 i Sveio i Hordaland og har studert ved kunstakademiene i Oslo og München. Han har vist og fremført sine verk fra nord til sør i Norge, fra øst til vest i Europa og blitt invitert til Amerika og Japan for å presentere sitt smått skrudde blikk på verden.

Risto Holopainen er født i 1970 i Sverige hvor han studerte komposisjon i Härnösand. Senere flyttet han til Norge hvor han studerte ved musikkonservatoriet og senere tok en doktorgrad i selvorganisert musikk med autonome instrumenter. Holopainen har produserte verker for ensembler, elektroakustisk musikk, tekst til lyd komposisjoner, videoer og animasjoner. Han har vært co-redaktør for Parergon, jobbet i åresvis med koreografen Vivild Bergesen og blitt «påhängd en Spellemannspris» i 2009. Spellemannsprisen ble utdelt til stedfortredere mens Holopainen satt i studioet sitt og hadde det «jättefint».

Kommentarer

kommentarer