Stilsikker og vittig Figaro i teateret

Fredrikshald Theaterselskabs leverte en stilsikker og vittig premiere på Beaumarchais klassiker Figaros Bryllup i Fredrikshalds Teater onsdag kveld. 

Figaros Bryllup utspiller seg på grev Almavivas slott i Sevilla mot slutten av 1700-tallet. Figaro er grevens tjener, han er forlovet med grevinnens tjener Susanna.

Figaro (Ketil Ravneng) og Susanna (Gro Janet Haug Mo) er forlovet, og dypt forelsket. Dette er ekte kjærlighet altså folkens.

Rundbrenneren grev Almaviva har imidlertid skumle planer om å gjøre krav på en eldgammel rett som innebærer at greven har førsterett på alle bruder i egnen. Og greven har nå kastet sine øyne på Susanna! Dette vil naturligvis ikke Figaro vite av. Han legger en plan for å lure greven, slik at han får gifte seg med en ubesudlet Susanna. Men det er ikke bare Figaro som kan legge intrikate planer, og hvem lurer hvem til slutt?

Susanna er ikke spesielt fornøyd med at grev Almaviva (Johnny Nilsen) har kastet sine øyne på henne.
Grevinnne Almaviva (Hilde Bateman) sitter i sitt budoar og vansmekter mens ektemannen er ute og frir til alle andre enn henne.

Figaros Bryllup er en politisk satire i komisk drakt; et klassisk oppoverspark skrevet i en tid der oppoversparkene snart skulle få hoder til å rulle. Harmløst i 2023, men ganske så farlig på slutten av 1700-tallet. Formen er en typisk, romantisk forviklingskomedie; en intrigekarusell med situasjonskomikk og lettbeint humor i tradisjonell 1700-tallsdrakt.

Utkledning, lureri og forvikling i Figaros Bryllup.

Men sammen med pudder, parykker og intrikate plott serverer Figaros Bryllup også utilslørte stikk til aristokratiet og dets maktmisbruk.

I Figaros Bryllup fremstilles adelskapet som dårer, og tjenerfolket som de skarpsindige.

Ketil Ravneng gjør en feiende flott Figaro! Han er helten i stykket; en ung, freidig og rappkjefta intrigemaker. Med det velkjente Ravneng-glimtet i øyet maner han frem en Figaro som er kjapp i tanken, staut i moralen, og som med letthet kan utmanøvrere sin herre.

Ketil Ravneng overbeviser. Igjen.

Gro Janet Haug Mo gestalter en vinnende og småfrekk Susanna; en av stykkets sterke kvinneskikkelser, og en dame du helst ikke peller på nesa.

Gro Janet spiller en lun, klok og fin Susanna.

Hilde Bateman viser nok en gang sitt treffsikre, komiske talent i sin tolkning av grevinne Almaviva. En forsmådd kvinne, men rak i ryggen allikevel. Grevinnen viser seg dessuten som en meget kapabel intrigemakerske, hun legger nemlig egne planer for å lure sin notorisk utro ektemann.

Dyktige Hilde Bateman.

Grev Almaviva skal være en smått latterlig og dekadent figur, og dette vil jeg påstå har blitt Johnny Nilsens ekspertise. Den forfjamsede og lettlurte herremannen er en karakter herr Nilsen gestalter med bravur.

Johnny gjør en god greve; en forfinet slask som sleper på A-ene.

Birollene i stykket er også fornøyelige karakterer. Hva med den elskovssyke og fortumlede Cherubino for eksempel? Eller den forfyllede gartneren, som er mest opptatt av sine istykkertråkkede meloner? Eller den fjonge og småsleske Don Basilio?

Geir Andersen spiller en snørrhoven og vittig Don Basilio, en sidekarakter som fremkaller latter i salen.
Jonathan Mellegård Andersen er så elskelig og fin som den elskovssyke Cherubin.
Dag Andersen stepper inn for en syk Marcus Hannestad på imponerende vis!
Dag er full gartner, og blir så morsom at Johnny nesten mister maska.
Siv Stang og Lars Hammer skaper lattervekkende øyeblikk på en sofa som Marcellina og Bartholo.

Fredrikshalds Teater er en vakker og riktig ramme for denne stilsikre og rendyrkete varianten av Figaros Bryllup. Mellom brødrene Berglunds gjennomførte kulisser, og Merethe Brækkes detaljrike og vakre kostymekreasjoner, skapes det flotte scenebilder som nesten kunne drevet stykket fremover alene.

Flotte kulisser i et flott teater.
Sjekk kostymene til Merethe!

De fine scenebildene akkompagneres av levende og tidsriktig musikk. Tradisjonen tro benytter Theaterselskabet seg av et knippe musikere som pimper opp klassiske stykker med klassisk musikk. Ganske så stemningsskapende.

Orkesteret! Sven Lundestad, Knut Henriksen, Ole Hermann Huth og Merete Olsen Carr.

Lyssettingen til JDM lysdesign er som vanlig upåklagelig:

Fanchette (Julie Helen Johansen) i grevens hage.
Greven kjefter på tjeneren Pedril (Anita Grandahl).

Det er lite som oppleves som kontroversielt med Figaros Bryllup i Fredrikshalds Teater i dag. Med unntak av Figaros anti-aristokratiske monolog i andre akt, der alvoret plutselig trer inn, er det mest fjas og forviklinger. Men når Figaro står alene i grevens fasjonable hage og holder sin alvorlige enetale, blir det underliggende temaet plutselig projisert på veggen i caps lock. Og når man vet at den franske revolusjonen snart skal banke på døren, kan man forstå at sådanne spark til adelskapet var farlige å skrive inn i et teaterstykke i 1770-årene.

Ketil imponerer med en sju minutter lang monolog i andre akt, der Figaro snakker rett fra hjertet.

«Figaro drepte adelen», skal en av den franske revolusjonens ledere, Georges Jacques Danton, ha sagt. Grevens rett til Susannas møydom blir et grelt symbol på borgerskapets maktmisbruk. Og Figaro går adelen rett i strupen:

– Adel, formue, rang og embeter. Det er slikt som gjør en mann hovmodig! Og hva har de egentlig gjort for å fortjene disse privilegier? De har kun blitt født!

Med dette som bakteppe blir undersåttenes intrigemakeri overfor herrefolket mer enn bare skøy.

Er du glad i det tradisjonelle teateret, sånn som jeg? De fjonge parykkene og kjolene, forviklingene og intrigene? Med en langt alvorligere undertone? Da bør du virkelig ta deg en tur og se dette, du kommer ikke til å angre!

Her kan du kjøpe billetter og se oversikten over forestillingstider.

Se flere bilder fra forestillingen her.

I rollene:

Figaro: Ketil Ravneng

Greven:  Johnny Nilsen

Grevinnen: Hilde Bateman

Susanna: Gro Janet Haug Mo

Cherubino: Jonathan Mellegård Andersen

Marcellina: Siv Stang

Bartholo: Lars Hammer

Don Bazilio: Geir Andersen

Dommer: Dag Andersen

Antonio: Marcus Hannestad (stand in på premieren; Dag Andersen)

Pedril m fl: Anita Grandahl

Fanchette: Julie Helen Johansen


Bak scenen: 

Regi: Johnny Nilsen og Ketil Ravneng

Suffli: Anita Grandahl

Kulissemakere: Ola og Pontus Berglund

Koreografi: Sara Stang Møller

Kostymemaker: Merethe Brække

Parykk og sminke: Lillian Thorbjørnsen

Lysdesign: JDM Lysdesign

Inspisient: Synnøve Sørland

Scenearbeider: Inger Nybøle Ånnerud

Pr/marked: Halvor Nome

Økonomi: Grete Ludvigsen


«Pierre Augustin Caron de Beaumarchais var en fransk komedieforfatter; opprinnelig urmaker. Han ble ansatt ved hoffet, giftet seg rikt og tok navnet Beaumarchais. I 1770-årene skrev han to av århundrets ypperste komedier, det vittige intrigestykket Le Barbier de Séville, med sosial brodd, og Le Mariage de Figaro (oppført 1784), som særlig fikk betydning gjennom sitt politiske innhold.

Store Norske Leksikon


 

 

 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer