Sommerutstilling på Galleri Strømsfoss

Årets sommerutstilling på Galleri Strømsfoss er åpnet! Utstillingen viser arbeider av glasskunstner Jeanne-Sophie Aas, smykkekunstner Elisabeth L. Due, smykkekunstner Thea Wates og kalligraf Helene C. Jenssen

Tittelen for utstillingen, Morfologier, viser til arbeidenes ytre form, strukturene i materialene, overflatenes ulike uttrykk, og hvordan de ulike kunstnerne kommuniserer på tvers til tross for enkeltindividenes individuelle språk.

Elisabeth L. Due viser PEBBLES , en kolleksjon hun har jobbet med helt tilbake til tidlig karriere for 20 år siden. Pebbles er stadig i utvikling!
Pebbles  er engelsk ord for små rullestener som hun gjennom årene har plukket på stranden. De slutter aldri å inspirere med de uendelige formene, fargene og tekstur. Hun lager de i mange størrelser og viser de denne gang i sølv og forgylt sølv. De kommer som ringer, ørepynt og anheng. Nytt i år er også perlepebbles laget etter barokke ferskvannsperler. Kanskje er du heldig å få deg en LYKKEPEBBLES i år?

Elisabeth har 7 års utdanning i smykkefaget. 3 år gullsmed i Norge og 4 år i London med bl.annet en bachelor i jewellery design fra Central ST.Martins College of art and design. Hun har stilt ut i innland og utland. Naturen er hennes inspirasjonskilde og Aremarks skoger har en utømmelig kilde. Elisabeth er en ildsjel for norsk design og har viet mye av sitt liv til å promotere små verksteder rundt omkring i landet i sitt smykkegalleri, Sugar Shop i Oslo. ( etablert i 2003) Hun er meget opptatt av at vi skal ta vare på håndtverks – yrkene i Norge og har hatt mange praksiselever fra gullsmedlinjene. Nå er hun glødende opptatt av Galleri Strømsfoss, en ny arena til å fremme norsk kunst og kultur.

Helene C. Linghard Jenssen er en av Norges få profesjonelle kalligrafer. Hun har en BA i kalligrafi og bokbinding fra University of Surrey, Roehampton, London. Helene har siden hun flyttet tilbake til Norge i 1998 kombinert kunstnerisk virksomhet med undervisning i kalligrafi, grafisk design og typografi bl.a. på Oslo by steinerskole (siden 2001), og i kalligrafi på institutt for Design på NTNU Gjøvik (siden 2009). Hun har vært gjesteforesleser på KHIO en rekke ganger og holdt workshops i inn- og utland. Helene arbeider ved siden av sine faste engasjementer frilans som kalligraf og grafisk designer og har vært representert i en rekke internasjonale publikasjoner. Helene har stilt ut flere ganger i inn- og utland, og er for tiden også representert i vandreutstillingen Letters Hand Made (London/Wells/Shrewsbury/Halifax) Helene er medlem av Grafill, Letter Exchange (UK) og Bibliofilklubben.

Kalligrafi for meg handler like mye om tekstur, rytme, strekens særpreg og musikk som ordenes innhold. Arbeidene skal kunne fungere som bilder og ikke bare tekst, der de formidler en stemning eller et budskap som kan tolkes på ulike måter. Å kunne lese ordene er ikke nødvendigvis det viktigste, men heller kanskje opplevelsen av å plutselig oppdage dem etter å ha betraktet verket en stund.

Jeanne-Sophie Aas har arbeidet som glasskunstner siden 2008. Hun har nylig åpnet Oslo Glass Studio (glassblåseri, butikk og galleri) på Kirkeristen, sammen med Kjersti Johannessen og Ina Kristine Hove.

Hennes brennende lidenskap for glass som materiale fikk henne til å studere i Frankrike, Sverige, Tyskland, USA og Tsjekkia. Hun er allsidig innen glassfag og kan arbeide med mange teknikker, b.l.a. glassblåsing, ovn teknikker, glassmaleri, blyglass og slipe teknikker. Det er viktig for henne å forske både på det kunstneriske uttrykket og materialets grenser. I portfolioen hennes finner man arbeider i mange formater: smykker, brukskunst, skulpturer, installasjoner, fotografi, video kunst, m.m.

Hun stilter ut arbeidet sitt på nasjonale og internasjonale kunstutstillinger. Skulpturer fra hennes “Origin” serie har blitt innkjøpt av Dronningen Sonja og Zelezny Brod Glass Museet i Tsjekkia.

» Å jobbe med glass føles som et forhold: et samarbeid der vi både har behov og grenser. Vi oppdager og vokser sammen, men vi er også i stand til å skade hverandre. Varmt glass må håndteres forsiktig mens kaldt glass er hardt, men skjørt. Det kan knekke lett, men kan også brenne meg eller få meg til å blø underveis. Glass er min valgte partner, fordi skaperverket er en prosess som ikke kan skje uten samhandling og gjensidig respekt. «

Thea Kittilsen Wates er en norsk smykkekunstner som har bodd i Brighton siden 1990. Hun har studert tredimensional design ved University of Brighton og spesialiserte seg i plast og metall. Etter studiene hadde hun mange ulike jobber. Blant annet som regnskapsfører, rulleskiinstruktør og som ansatt på et pilates institutt. For fem år siden ønsket hun igjen å fokusere på smykkekunst og tok derfor opp verktøy og kompetanse fra universitetet.

Naturen og sjøen er Theas største inspirasjons kilder. Hennes første kolleksjon er inspirert av skjærgården langs Norges kyst. Hun vokste opp i Oslo og tilbrakte alle somrene som barn på Tjøme med familien. Mønsteret og teksturen på smykkene er bobler du finner i vannet som du ser når du svømmer, og formen er inspirert av hennes mors kjærlighet for store ringer.

 

 

 

 


 

Kommentarer

kommentarer