SMARTinger fra Gimle skole

Covid 19 stoppet ikke Ungt Entreprenørskap fra å arrangere årets SMARTing-konkurranse, der barn fra fylkets barneskoler konkurrerer om hvem som kommer opp med den smarteste oppfinnelsen. Fire smartinger fra Gimle skole stakk av med andreplassen med sin oppfinnelse: Maledronen!

Hvert år konkurrerer smartinger fra barneskoler i hele fylket om å komme opp med den beste oppfinnelsen i Ungt Entreprenørskaps store SMARTing-konkurranse. Vanligvis går fylkesfinalen av stabelen på Høgskolen i Østfold, men i år ble det ikke mulig å holde finalen i samlet flokk. Ungt Entreprenørskap inviterte dermed fylkets barneskoler til å delta på digitalt vis, og 26 grupper meldte seg på. Finalen ble holdt via Teams! Emma, Engla, Julie og Tuva fra sjuende klasse på Gimle skole kapret andreplassen i årets finale med sin smarte Maledrone; en drone som kan male hus og andre større ting med spraymaling. Jeg treffer jentene på skolen, på første skoledag tilbake etter en lang koronapause.

Er det deilig å være tilbake på skolen?

-Ja, kjempedeilig sier jentene, det er fint å få treffe hverandre og lærerne igjen!

SMARTing-konkurransen er et gruppearbeid, men hvordan skal man lage en oppfinnelse sammen når man ikke kan treffes? Og når oppfinnelsen må lages ut fra det man har hjemme? Vel, først må man snakke sammen på Teams, og drodle rundt hva man skal finne på. Det brukte jentene litt tid på. Først begynte de å snakke om en malerobot. Men det ble litt vanskelig å gjennomføre. Hvordan skulle en malerobot klatre oppover en vegg for eksempel? Engla kom på en løsning

-Vi hadde snakka lenge om den maleroboten, og lurt på hvordan vi skulle løse det. Men så kom jeg på det med drone, forteller Engla. Jeg vet ikke helt hvor jeg tok det fra!

Neste skritt var å bygge en maledrone hjemme, en konstruksjon som kunne overbevise juryen om at nettopp deres oppfinnelse var den smarteste. Jentene satte i gang i hvert sitt hus med saks, papp, lim og doruller.

Fire unike maledroner! Flere av jentene brukte doruller som dyser.

Maledronen fungerer sånn at man heller maling oppi en beholder på toppen av dronen.

-Og så har man en app man skal laste ned, forteller Engla, som kontrollerer hvor mye maling dronen spruter og hvordan den flyr.

Jentene fulgte spent med da finalen gikk av stabelen på nett.

-Først ble vi skuffa over at det ikke ble førsteplass, sier Emma, men så ble vi glade etterpå. Andreplass er jo faktisk ganske bra!

Gruppa synes de har lært seg mye om å kommunisere bedre på internett i løpet av konkurransen. Men de har lært andre ting også.

-Alle på gruppa har blitt mye mer kreative, forteller jentene når de skal oppsummere prosjektet. Og vi har lært hvordan vi kan utvikle ideer og hvordan vi kan finne mange positive og negative ting om ideer.

Julie med sin maledrone.
Tuva med sin maledrone.
Emma, Engla, Julie og Tuva! Foto: Ellen Midtfjeld.

Kommentarer

kommentarer