– Senta er en drømmer

Den dyktige sopranen Cornelia Beskow gestalter den kvinnelige hovedrollen som Senta i Opera Østfolds oppsetning av Den flyvende Hollender på Fredriksten festning neste uke.

Har du veiene forbi Fredriksten festning i disse fine junidager, så stopp opp liten stund når du nærmer deg Place d’Armes og lytt: Kanskje har du flaks, kanskje hører du Cornelia Beskows vakre sopran klinge over eldgamle festningsmurer? Cornelia synger nemlig rollen som Senta; en ung kvinne som er besatt av myten om Den flyvende hollender. Nå er premieren kun en liten uke unna, og det øves heftig på Place d’Armes!

Hvem er Senta? 

– Senta er en ung kvinne som lever et trygt liv i et lite kystsamfunn, forteller Cornelia Beskow. Det er et ganske rutinepreget liv, og et liv hun vil ut av. Senta kjeder seg. Hun ser horisonten, og vil vite hva som finnes bortenfor den.

Cornelia i riggen på Place d’Armes. Foto: Erlend Stærk.

Senta er en ensom sjel. Moren er død for lenge siden, og faren er en relativt kald og fjern fyr. Heldigvis har Senta en god og omsorgsfull venn som heter Erik.

– Senta og Erik vokser opp sammen, og han er alltid veldig snill mot henne. Erik vil at Senta skal gifte seg med ham, men Senta er nok ikke så interessert. Hun synes Erik er kjedelig. Snill og søt, men litt kjedelig.

Magnus Staveland synger rollen som Erik i «Den flyvende Hollender». Foto: Erlend Stærk.

Senta er en drømmer, hun drømmer seg bort fra det lille samfunnet hun lever i. Og favoritthistorien hennes er sagnet om Den flyvende Hollender; fortellingen om skipskapteinen som trosset Gud, og ble dømt til å seile de syv hav til evig tid.

– Senta flyr inn i fantasien, hun rømmer vekk fra verden og inn i historien om Hollenderen. Hun blir mer og mer dratt inn i historien, mer og mer besatt av myten. Jeg tror at for henne blir eventyret nesten mer virkelig enn selve virkeligheten.

Slik sagnet forteller, får Hollenderen lov til å gå i land i ett døgn hvert syvende år for å finne kjærligheten. I Wagners opera går Hollenderen i land i nettop Sentas lille kystby.

– Det er uklare grenser for hva som er virkelig og ikke i denne operaen. Skjer alt dette i hennes fantasi, eller kommer virkelig Hollenderen til henne? Uansett bestemmer Senta seg for å bli en del av myten, og beslutter at det er bare hun som kan forløse denne fordømte skipskapteinen.

Kosma Ranuer spiller Hollenderen. Foto: Stein Johnsen.

Senta er en drømmer, men hun har også et mørke i seg.

– Senta har en destruktiv side, forteller Cornelia, det er noe som drar henne mot mørket og døden. Kanskje ikke jorden er hennes plass, kanskje havet er hennes plass?

Foto: Erlend Stærk.

Hvordan jobber du med å bli Senta?

– Det er en god rolle å jobbe med. Senta er ikke så vanskelig å forstå, hun har veldig tydelige retninger, og det er jo fint når man står på en scene. Hun er en tydelig karakter, man kan lett skjerpe henne i en bestemt retning, for man vet godt hvor hun vil. Det er jo en takknemlig jobb å spille en karakter med sterk og tydelig vilje.

Er det en fin rolle å spille?

– Ja, helt herlig. Det er utrolig morsomt å få lov til å fortelle et eventyr fra start til slutt. Og så er det jo fantastisk musikk!

«Cornelia Beskow ble uteksaminert fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i juni 2012, fullførte masterstudiet ved operahøgskolen i Stockholm i 2015, og har allerede bemerket seg i store roller på Kungliga Operan i Stockholm. Cornelia debuterte i Wagner som Wellgunde i den kritikerroste produksjonen av «Rihn gull i Dalhalla» i Sverige 2013, og har opptrådt som Annina i «La Traviata», Marianne Leitmetzerin i «Der Rosenkavalier» og Axinja i «Lady Macbeth» av Mtsensk, alle produksjoner av Det Kongelige Teater i København. Hennes store gjennombrudd kom som Sieglinde i «Valkyrian» ved Kungliga Operan i Stockholm i mai 2017. Samme år vant hun fire priser i verdens største Wagnerkonkurranse i Århus. I 2018 medvirket hun i jubileumskonserten på Kungliga Operan for Birgit Nilssons 100-årsdag, som også ble sendt på OperaVision.

Cornelia Beskow gjestet Opera Østfolds Operagalla i forbindelse med Fredriksten Operafestival sommeren 2021. I år har hun høstet gode anmeldelser for tittelrollen i Janáčeks opera «Jenufa» på Den norske Opera & Ballett, og mottok det anerkjente Birgit Nilsson stipendiet for unge, lovende sangere våren 2022″ (Tekst: Opera Østfold).

Les mer om Cornelia Beskow på hennes hjemmeside. 

Vil du bli bedre kjent med den fordømte skipskapteinen? Han kan du lese mer om her, i dette intervjuet med den dyktige barytonen Kosma Ranuer:

Den fordømte skipskapteinen

Det er mange flinke solister med i Den flyvende Hollender! Les mer om dem her. 

Billetter til Den flyvende Hollender finner du her.

 

Forsidefoto: Stein Johnsen.

Kommentarer

kommentarer