Pang-åpning med bravo-rop!

Sesongåpningen til Opera på Bryggerhuset satt som et skudd med fullt hus og et Østfold- trekløver i storform! Sopran Ida Gudim, tenor Eirik Grøtvedt og pianist Eirik Haug Stømner gav publikum en sjarmerende, humoristisk og nydelig aften.

I Bryggerhuset Syd er bordene fulle av forventing og hygge denne torsdagskvelden i oktober. Det høres ut til at kjærlighet står i høysetet da Eirik Grøtvedt setter anslaget med blomsterarien fra Bizets ”Carmen”, mens Ida følger opp med ”Che fiero momento”, Orfeo ed Euridice av Gluck. Eirik har flere humoristiske ess i ermet for kvelden.  ”Tollekniven” blir en hymne til Gro Harlem Brundtland, hvor han synger ”Jeg er fra Norge og jeg er god” til latter og begeistring for de fremmøtte.

Eirik Grøtvedt med humoristiske ess i ermet. Foto: Malin Østli.

Kveldens første av mange bravo-rop kommer under Idas fremføring av Griegs udødelige ”Solveigs sang” med en glidende overgang til en mer ukjent amerikansk arie ”The trees in the mountain” fra operaen ”Susannah” av Charlie Floyd. I begge møter man en kvinneskikkelse som lengter etter sin kjære, noe Ida formidler med sine selvsikre, sarte toner som skaper stor empati blant publikum.

Eirik byr på seg selv som den fordrukne Klein Zack i det han skåler mot publikum og kaster nedpå et lite glass øl. Om det er ølen eller hukommelsens feil at noe av teksten uteblir halvveis vites ikke, men han får god hjelp og suffli fra kveldens eminente pianist, så vi er raskt tilbake inn i Klein Zacks univers med lekende toner fra tangentene.

Eirik Haug Stømner ved tagentene. Foto: Malin Østli.

Et verdig punktum før pause får vi med duetten ”Parigi o cara”, hentet fra La Traviata av Verdi. Ida og Eirik skaper et samspill og innlevelse som gjør at vi blir dratt rett inn i historien om Alfredo og Violettas fremtidsplaner og kjærlighet til hverandre, flott akkompagnert av Eirik Haug Stømner.

Ida Gudim og Eirik Grøtvedt. Foto: Malin Østli.

Andre avdeling inneholder et variert program med miks av opera og klassisk musikk. Eirik gir publikum arier fra både Mozart og Tchaikovsky, og forteller gjerne forhistorien slik at vi får et innblikk i hvem han ønsker å portrettere. Når ”O, sole mio” jomer i veggene er det lett å tenke seg til italienske gatehjørner og varmere strøk. Eirik sørger for at operaklassikeren ikke blir en klisjé med sin tolkning til stormende jubel blant publikum.

Ida tar oss med på en reise til en låt som ofte blir brukt i jazzens verden, nemlig ”Summertime” fra operaen Porgy and Bess og videre til arien ”Quel guardo il cavalliere» fra Don Pasquale av Donizetti der hun når de høye toner og byr på en forførende avslutning.

”Man borde inte sova” av Wennerberg legger opp til at kvelden er på hell, men det er umulig å sove her! Selv om noen lukker øynene og drømmer seg bort i de vakre tonene som fyller Bryggerhuset denne kvelden.

En innholdsrik aften avsluttes med duetten ”Tonight” fra musikalen ”West side story”. Det er ingen tvil om at det har vært en meget god kveld når publikum klapper fram et ekstranummer som så treffende blir ”Lippen Sweigen”.

Eirik Grøtvedt, Ida Gudim og Eirik Haug Stømner. Foto: Malin Østli.

Neste Opera på Bryggerhuset er 22.november med sopran Beate Mordal og mezzosopran Mari Askvik som begge var med i Opera Østfolds siste oppsetning Tryllefløyten på Fredriksten festning. Det er duket for et gledelig gjensyn med to spennende sangerinner som lett fanger sitt publikum.

Skrevet av: Pernille Elise Jørgensen, Opera Østfold

Bilder: Malin Østli, Opera Østfold

Kommentarer

kommentarer