Øvelser i tilpasning

20/11 kl.19.00 vil Halden Eksperimentelle KunstSenter (H.E.K.S) slippe løs Johanne Birkeland og Kine Kvernbråten for en ukes lang sesjon i vinduene. Denne helgen vil de akkompagneres av Sysselmann og Acharya/Thapaliya som vil sette stemningen for uken. Men hold også av neste lørdag da vi vil feire ferdigstillingen med nok en fest i Svenskegata.

Startskudd med konserter: lørdag 20/11

Performativ installasjon i vinduer: 20-27/11

Ferdigstillingsfest med konserter: lørdag 27/11

Utstillingen står til 4/12

Til utstillingen «Øvelser i tilpasning» har Birkeland/Kvernbråten med seg flere brukte telt som vil dekonstrueres for å å rekonstrueres inn i vinduene til H.E.K.S. Sammen med materialet og arbeidsprosessen vil kunstnerene inngå som likeverdige komponenter i en performativ installasjon. Øvelser i tilpasning: telt, er både en tilpasning av teltene til rommet, men også en tilpasning av oss til et ukjent system.

Telt viser til fortellinger om flukt og fornøyelse, rekreasjon, desperasjon og midlertidighet, et behov for å komme nærmere naturen eller beskytte seg fra den. Teltene bærer på egne, for oss ukjente historier, relasjoner og minner. Når teltene tilpasses et innendørs miljø, er sporene etter opprinnelige funksjoner og former fortsatt synlig, men teltene oppfyller ikke lenger sine opprinnelige intensjoner. Birkeland og Kvernbråten sin tilpasning foreslår en fremmed fortsettelse av teltet, hva det skal beskytte mot eller bringe nærmere.

Øvelser i tilpasning: telt kan oppleves gjennom vinduene på H.E.K.S hele døgnet i perioden 21.11 – 28.11. Når prosessen er ferdig, har en tekstil teltkonstruksjon vokst frem i rommet.

Duoen Birkeland/Kvernbråten arbeider hovedsakelig med det de kaller performativ installasjon. Ved å forplikte seg til spesifikke steder og spesifikke materialer, oppstår reelle arbeidssituasjoner som ikke lenger følger sin opprinnelige hensikt. De leter etter betydninger av hverdag, arbeid og sted gjennom å utforske måter å tilpasse oss på.

Nærhet til manuelle prosesser, materialer og steder står sentralt i samarbeidet, prosjektene vises gjerne i sanntid foran publikum i lange strekk.

Sysselmann sysler med musikalske reiser inn i mørke,rituelle atmosfærer av den ambiente sorten. Elektronisk fremført i fjellets hastighet, med akustiske innslag av lydskapende objekter,instrumenter,unike feltopptak og vokal chants. Meditativ i øyeblikket, beikmørk i sinnet. Sysselmann har gitt ut to plater på tipitoken records (http://tipitoken.com/) og EP’en Ritual of the Aurora Noir på Winter-Light (2019 https://www.winter-light.nl ). Thomas Narverud er en del av kunstner/arborist-kollektivet Harpix Heartwood Empire (https://www.harpix.no/)

Keshav Raj Acharya og Surendra Thapaliya vil fremføre tradisjonell nepalsk musikk på de nepalske instrumentene sarangi (strykeinstrument) og madal (tromme). Acharya er en multiinstrumentalist med bakgrunn fra østlig klassisk musikk. Han har studert etnomusikologi ved universitetet i Kathmandu, og kom til Norge for å fullføre med en master ved universitetet i Oslo. Thapalya spiller bansuri (fløyte) og madal i østlig klassisk tradisjon, og har blant annet spilt på operaen i Oslo. Hvorfor Acharya og Thapalya måtte til Norge for å studere disse instrumentene er ukjent, men det gir i alle fall oss en mulighet til å nyte deres toner.

 

Kommentarer

kommentarer