Nykommere i Blåseensemblet

I juni fikk Det Norske Blåseensemblet to nye ansatte som vil bidra på svært ulike måter i orkesterets maskineri. En av dem spilte tverrfløyte i et halvt år, og har siden aldri tatt i et instrument – den andre egner hele sitt liv og virke til oboen.

Oboist Boris Fatulaev og kommunikasjons- og markedsrådgiver Gun-Helen Johansen er begge nyansatte i Det Norske Blåseensemble, men ingen av dem er nye ansikter i ensemblets korridorer. Gun-Helen Johansen har assistert markedssjef Christer Elnes med stort og smått siden august 2019, og fikk fast ansettelse nå i juni. Boris har vært obovikar i ensemblet i flere år, og har nettopp takket ja til en fast stilling i orkesteret. Begge begynte altså som vikarer i det ærverdige Blåseensemblet.

Gun-Helen var aktivitetskoordinator i Handel i Halden da hun startet i et deltidsvikariat for Christer da han skulle ut i femti prosent pappaperm i august i fjor. Noen måneder senere skulle Gun-Helen få prøve seg alene.

– I januar gikk Christer ut i full perm, forteller Gun-Helen. Da var jeg her alene for første gang. Det var skremmende i starten, dette er jo seriøse greier. Den første konserten jeg var helt alene på var nyttårskonserten. Det er ikke noe man tar lett på!

Hva gjør egentlig en kommunikasjons- og markedsrådgiver i et blåseensemble? Sosiale medier er et av Gun-Helens arbeidsområder. Blåseensemblets venneforening er et annet. I tillegg til å promotere konserter har markedsavdelingen ansvaret for blåseensemblets profil utad. Det innebærer også ansvar for nettside og programblad og kontakt mot media. Men markedsavdelingens oppgaver er mange flere enn det.

– En av arbeidsoppgavene til markedsavdelingen er å være til stede på alle konserter med blåseensemblet, forteller Gun- Helen. Vi står i døra og ønsker velkommen, og snakker med publikum før og etter konsertene og i pausene.

Gun-Helen har jobbet i Blåsensemblets administrasjon i snart i ett år.

Hvordan har dette året vært?

– Utrolig lærerikt. Jeg har jo bakgrunn og erfaring innen markedsføring og salg fra før, men jeg har aldri jobbet i en institusjon som denne før. Jeg har lært utrolig mye om musikk! Det er superspennende.

Gun-Helen er født og oppvokst i Halden, og hadde naturligvis vært på konserter med Blåseensemblet før hun begynte å jobbe i markedsavdelingen. Men musiker, det er hun ikke. Gun-Helen er en av få ansatte i dette maskineriet som ikke har musikerbakgrunn.

– Jeg spilte tverrfløyte i Idd skolemusikkorps i et halvt år, forteller Gun-Helen. Jeg er kanskje det nærmeste man kommer fullstendig tonedøv. Jeg har i hvert fall fått høre helt fra jeg var liten at jeg helst ikke bør synge. Men jeg er veldig glad i musikk, og jeg digger Blåseensemblet.

Har du noen favorittopplevelse med Blåsensemblet så langt?

–Det blir kanskje The Mission. Det er kanskje det kuleste konseptet jeg vet om. The Mission  er et godt eksempel på hvor bredt spekter det er i dette orkester. Blåseensemblet spiller ikke bare barokkmusikk og annet klassisk repertoar, det er et vanvittig mangfold. Men nyttårskonserten i Sarpsborg kirke i år kommer også høyt opp på opplevelseslista mi. Da var jeg ikke så stressa lenger, og klarte å nyte konserten på en helt ny måte. Jeg satt på gulvet oppe på galleriet, helt ute av syne for både musikere og publikum, og bare lytta. Det var fantastisk.

Hør Blåseensemblet spille The Mission her: 

I juni fikk Gun-Helen fast jobb i Blåseensemblets markedsavdeling.

– Det var veldig deilig å få fast jobb, da kan man være med på planlegginga og se fremover på en annen måte. Og så er det veldig fint å jobbe med Christer, vi jobber godt sammen. Han er veldig inkluderende, han spør ofte hva jeg mener om ting og vi har en god dialog. Men jeg møter denne jobben med stor respekt. Det er kulturarv vi sitter med her.

En oboist fra St. Petersburg

Boris Fatulaev er en stille og beskjeden fyr fra Russland. 25-åringen er Blåseensemblets yngste skudd på treet, og i juni fikk han fast stilling som oboist i ensemblet. Boris spilte sine første obotriller allerede som 11-åring, og siden har han tilbragt utallige timer foran notearkene. Da tiden kom for å velge studieretning bestemte Boris seg for å forfølge drømmen om en karriere som musiker, og flyttet til Norge for å studere ved Barratt Due.

– Mens jeg tok bacheloren min ved Barratt Due søkte jeg om plass på vikarlista til Det Norske Blåseensemble, forteller Boris, jeg ville gjerne spille der.

Etter en audition fikk Boris navnet sitt inn på Blåseensemblets gjeve vikarliste. Da han flyttet til München for å studere videre fløy han rett som det var til Norge for mindre spilleoppdrag i orkesteret i Halden.

– I 2019 ble jeg spurt om et lengre vikariat, forteller Boris. Da følte jeg meg veldig heldig.

Boris begynte i vikariatet høsten 2019. Litt over ett år senere er han fast ansatt i Det Norske Blåsensemble. Det er et tynt nåløye å passere.

– Jeg er veldig glad for at jeg fikk fast jobb, sier Boris. Alle her er veldig hyggelige og inkluderende. I store symfoniorkester er det ikke alltid så lett å komme inn i miljøet, men her har jeg blitt tatt veldig godt i mot. Alle prater med alle, og de er hyggelige mot nykommerne. Og så er de veldig dyktige.

Boris Fatulaev. Foto: Ellen Midtfjeld.

Boris leier et rom på Snippen, han trives godt i Halden.

– Jeg liker meg godt i denne byen, spesielt nå på sommeren. Høsten og vinteren var ganske mørk, da passer det fint å gå en tur på Siste Reis og ta en øl. Men våren og sommeren i Halden er veldig fin.

Blåsensemblets varierte repertoar faller i smak hos Boris, til tross for at det var litt utfordrende i starten.

– Blåsensemblets repertoar er som en salat, sier Boris, de spiller alt mulig! Det var tøft å henge med i høst, vi hopper jo fra barokk til pop, det tar tid å venne seg til. Vi må også spille uten noter, som i The Mission, det var også ganske tøft. Men dette er et lærerikt og morsomt sted å jobbe.

Boris bruker dagene på å øve. Musikerne møtes for å spille flere ganger i uka, frekvensen er naturligvis noe avhengig av hva som står på agendaen for orkesteret .

Hva gjør du på fritiden?

– Jeg trener litt, jeg må prøve å komme i form! Men jeg har ikke så mye fritid. Når jeg ikke øver bruker jeg ganske mye tid på å lage rørblad til oboen min. Det tar utrolig mye tid. Og så bor kona mi i Oslo, så jeg er ofte der og besøker henne.

Oboen har ikke munnstykker som mange andre blåseinstrumenter, oboistene spiller i grunnen på tilpassede sivrørfliser som er satt sammen og festet til en metallhylse. Når musikeren putter rørbladet i munnen og blåser luft mellom flisene, vibrerer de og lager lyd.

Profesjonelle oboister lager som regel sine egne rørblad. Det er en tidkrevende prosess, og man må vite hva man gjør. Dessuten går rørbladene fort i stykker, så oboistene må stadig lage nye. Boris bestiller materialene han trenger på nett, og sitter hjemme ved stuebordet og lager rørblad til instrumentet sitt.

– Først må man dele røret forsiktig opp i mindre biter, forteller Boris, så må man spikke på bitene for å få dem akkurat så tynne som man trenger. Det tar lang tid.

Dernest binder Boris sammen sivrørbitene sammen med tråd og fester dem til en liten metallhylse som sitter festet i en korkbit. Et rørblad tåler kanskje ti konserter, kanskje to.

Hva slags musikk liker du best å spille?

–Jeg liker det meste, og finner alltid noe jeg liker i den musikken vi spiller. Men jeg er nok mest fascinert av musikk fra romantikken, det kommer så mye fin musikk fra den epoken. Blåseensemblet spilte Brahms i fjor høst, det synes jeg var utrolig fint. Det er nok det aller beste jeg vet å spille.

 

 

Kommentarer

kommentarer