-Nå må vi smi mens jernet er varmt

Marita Rognøy har lagt ned halvannet års arbeid i Arrangørkonferansen, og tilbakemeldingene etter konferansen har vært veldig, veldig gode. Nå håper hun Halden kan dra videre nytte av alt arbeidet hun og de andre bak arrangementet har lagt ned.

Arrangørkonferansen i Halden ble en dundrende suksess. Nå har organisator og primus motor Marita Rognøy endelig landet etter suksessen, men det tok tid. Hodet har vært fullt av tanker etter konferansen.

-Jeg sitter igjen med en veldig god følelse, sier Marita, tilbakemeldingene har vært fantastiske. Folk er utrolig fornøyde! Og dette er et svært kresent publikum.

Det startet for halvannet år siden. Først måtte Marita sørge for at konferansen skulle bli lagt til Halden, og det var en jobb i seg selv. Da det ble klart at konferansen faktisk kom hit til byen var det bare å brette opp ermene.

-Jeg ville jo selvfølgelig at konferansen skulle bli perfekt, forteller Marita, jeg ville at det skulle være det lille ekstra hele tiden. Og det føler jeg at vi fikk til. Det er de små detaljene som blir prikken over i-en på en sånn ting. Men det ble rett og slett veldig vellykka. Det var til og med noen av deltagerne som mente at konferansen burde legges til Halden hvert år. Det er jo litt av et kompliment!

Marita Rognøy i teltet under Arrangørkonferansen. Foto. Brygga kultursal v/Martin Gundersen.

Var du nervøs i forkant?

-Ja. Veldig. Jeg sov nesten ikke uka før konferansen.

-Alle leverte hele veien

Deltagerne av Arrangørkonferansen fikk velge mellom en rekke aktiviteter på konferansens første dag. For eksempel: Joggetur langs fjorden med Olav Lundanes, guidet tur på festningen med Magne Rannestad, guidet tur på Rockehuset med Espen Holtan og Henrik Diesen, og videre til Athletic Sound der Kai Andersen og Dag Sigmund Johansen guidet og fortalte.

Guidet tur i Athletic Sound på Arrangørkonferansen. Foto: Nordic Media Lab.

Det siste aktivitetsvalget fredag kveld var en tur med MS Tista opp til monolittbruddet med Thor Edquist.

-Jeg var kjempebekymra for at turen med MS Tista, forteller Marita, for jeg hadde ikke tenkt på at det ble mørkt i oktober! Men de som var med på turen kom tilbake med stjerner i øynene, og syntes det hadde vært helt magisk. Det hadde vært tente lanterner og superkoselig, og de hadde jo fått se festningen opplyst fra vannet.

I tillegg til alle fredagsaktivitetene fikk deltagerne på konferansen oppleve en mengde andre ting i løpet av helgen. Bankett i et digert telt på Place d’Armes for eksempel. Og fyrverkeri, og fakkeltog.

Et kjempemessig telt ble satt opp på Place d’Armes i anledning Arrangørkonferansen. Koselig, ikke sant? Foto: Nordic Media Lab.

Marita er veldig fornøyd med Arrangørkonferansen selv og roser samarbeidspartnerne sine.

-Brygga kultursal og Thon leverte bra, sier Marita, og samarbeidet med kommunen generelt har vært veldig bra. Underleverandørene leverte også, både på overnatting og bespisning. Vi fikk vist frem bredden ved Halden, og alle leverte hele veien.

Må ha klare mål for hvor vi vil

Marita har lagt ned mye arbeid i det her, og nå håper hun at Arrangørkonferansen kan få gode ringvirkninger for Halden. Men hun er klar på at vi må utnytte momentet vi har nå, og bruke det vellykkede arrangementet til å komme oss videre.

-Jeg håper jo at dette gjør at flere vil legge sine arrangementer til Halden, sier Marita, og at folk får øynene opp for at dette er et ideelt sted å legge konferanser og andre større arrangementer. Men da kan vi ikke lene oss tilbake og hvile på laurbærene. Nå må vi brette opp ermene og smi mens jernet er varmt. Vi må legge sten for sten, og så må vi tenke på hvordan vi markedsfører Halden, og hva vi vil sitte igjen med som resultat. Vi må ha noen klare mål for hvor vi vil videre.

Marita ønsker seg en komité, som setter seg ned og finner nye arrangementer og får konferanser lagt til Halden.

-Vi kommer aldri til å komme videre hvis vi ikke begynner å se på skuldersesongene til Halden, sier hun.

Skuldersesongene?

-Hodet er sommeren. Det er Haldens beste sesong. Høsten, vinteren og våren er Haldens skuldersesonger. Vi bør finne gode arrangementer til Haldens skuldersesonger, ellers får vi aldri flere hotellplasser for eksempel. Da stagnerer vi. Nå sitter vi med all denne kunnskapen og erfaringen, vi vet for eksempel at en konferanse på maks 250 personer er hva vi bør jobbe for å få til byen. Når det gjelder arrangement på Fredriksten kan man selvfølgelig tenke mye større, men på grunn av kapasitet på konferansesaler, samt bespisning til lunsj og middag er nok 250 det vi bør satse på inntil vi får fylt opp hotellene i den såkalte skuldersesongen. Klarer vi det, vil også hotellene kunne bygge ut og vi kan satse på enda større grupper.

Forsidefoto av fakkeltoget: Nordic media Lab

 

Kommentarer

kommentarer