Lager workshop i formidling

Denne våren kommer det et nytt og spennende tilskudd til Halden kulturskoles mangfoldige kurspark. I mai skal nemlig Sanne Kvitnes ha workshop i formidling for ungdom på kulturskolen.

Jeg treffer Sanne og kulturskolerektor Anne Navestad på kulturskolen for å høre mer om hva dette dreier seg om.

-Workshoppen er Sannes idé, forteller rektor Anne, og det er hun som skal stå for undervisningsopplegget. Så hun kan egentlig fortelle selv.

Og Sanne forteller.

-Jeg har gått på mange skoler og kurs som har lært meg å synge, men ingen av dem har lært meg noe om formidling. Kursene har handlet om sangteknikk, aldri om kunsten å fortelle en historie. Poenget for meg med å stå på en scene er å fortelle en historie. Uansett om jeg synger, danser eller spiller skuespill så er det formidlingen som er det viktigste.

Kunsten å formidle som sanger var altså noe Sanne måtte lære seg selv. Da hun studerte klassisk teater i London falt noe plutselig på plass.

-På studiet var det mye fokus på at vi som skuespillere måtte bruke egne følelser og personlige erfaringer når vi sto på scenen. Det er jo det som kalles method acting. Jeg fikk en liten aha-opplevelse den gangen, og skjønte at jeg måtte ta disse teknikkene med meg inn i sangen også.

Sanne begynte rett og slett å metodeskuespille når hun sang. Mange timers selvstudium fulgte. Og resultatet har vi jo sett. Sanne er en formidler.

-Det er jo en grunn til at vi synes det er en god idé at nettopp Sanne skal ha dette kurset, sier Anne.

Da Sanne tok kontakt med kulturskolen i vinter for å høre om en workshop i formidling kunne være interessert tente Anne umiddelbart.

Sanne Kvitnes viste sin formidable formidlingsevne i sin egne musikkteaterforestilling «Si at du behøver meg», på kultursalen i fjor.

60 prosent skuespill

Mange unge som ønsker å stå på scenen og synge tar sangkurs eller timer hos sangpedagog. Det sangtekniske er viktig, men det er ikke alt i følge Sanne og Anne.

-På en konsert kan jeg nesten få mer ut av opplevelsen dersom sangeren er en god formidler, enn hvis han eller hun har perfekt stemme og sangteknikk, sier Anne. Hvis man synger helt perfekt, men ikke har noe formidlingsevne blir jo konserten fort litt kjedelig.

-Se på Ole Paus for eksempel, legger Sanne til, han har jo ingen stor sangstemme. Men han har en formidlingsevne og en publikumskontakt ut av en annen verden. Når man er på konsert med ham forsvinner man inn i den verdenen han skaper fra scenen.

Man skal være skuespiller, når man står på scenen og synger?

-Ja, helt klart. Jeg mener at sang er 60 % skuespill. Folk kan sikkert være uenige i det, men det er sånn jeg ser det.

Sanne mener formidlingsevnen ligger i oss alle. Man må bare lære seg noen triks for å bruke den fullt ut.

-Alle kan formidle. Det eneste som stopper oss fra å gjøre dette på en scene er frykt. De fleste av oss klarer å sitte og fortelle en venn en personlig historie, da er man jo en formidler. Vi har det i oss, og vi må bruke av oss selv når vi står på en scene. Men frykten kommer litt i veien. Jeg skal lære kursdeltagerne noen triks som lurer denne frykten litt. Noen triks som hjelper deg til å gjøre historien du skal formidle på scenen til din egen, uten at du føler deg helt naken.

Forkunnskaper og tilbakemeldinger

Sannes workshop vil bestå av to fulle dager med undervisning på kulturskolen, lørdag 11. og søndag 12. mai.  Arbeidsmaterialet vil være musikkteater.

-Alle deltagerne vil få prøve seg alene, i en duo og i en gruppe, forteller Sanne. Dette skal vi gjøre for å se hvordan fokuset endrer seg når man gjør noe sammen, versus når man synger alene. Kurset vil i all hovedsak bestå av praksis.

Påmeldingen foregår gjennom kulturskolens nettsider, som normalt. Men her gjelder det å være tidlig ute, for det er ikke plass til så mange! Kurset vil være rettet mot ungdomsskoleelever og videregåendeelever.

-Vi forutsetter noe forkunnskap i sang, forteller Anne, man bør ha sunget litt før man tar dette kurset. Dette er ikke for nybegynnere, og man kommer ikke hit for å lære seg å synge.

-Alt foregår foran andre, forteller Sanne. Man skal synge foran andre og få tilbakemelding foran andre. Derfor krever det litt erfaring. Men det blir trygt og godt, vi skal være i vår egne lille boble. Man kan lære veldig mye av å høre på andres tilbakemeldinger, og ved se på andre prøve seg.

Etter første, skriftlige påmelding skal ungdommene som vil melde seg på sende inn en liten videosnutt til Sanne der de synger sånn at Sanne kan tenke ut hvilken musikal som kan passe til vedkommende.

-Materialet vi skal bruke bør være noe som passer til kurseltagerne, forteller Sanne, derfor er det greit for meg å høre stemmen til deltagerne først.

Sanne har fått med seg Ove Billington som pianist på workshoppen, så det skal ikke stå på akkompagnementet!

Vi går inn i kultursalens storstue, for å ta noen bilder.

-Her er det lenge siden jeg har vært, utbryter Sanne, og går ut i midten av rommet. Det er her kurset hennes vil finne sted i mai. Lokalene rommer mange minner, Sanne har lang fartstid ved Halden kulturskole.

Sanne og Anne.

Når vi er tilbake på kontoret ringer Sannes telefon. Det er Kjell Hagen fra Sparebankstiftelsen. Sanne ser på oss når de er ferdig prata.

-Vi fikk støtte!

Anne jubler.

-Yes!

Workshoppen i formidling for ungdom falt i smak på Sparebankstiftelsen. Nå er det bare å begynne å forberede kurs.

-Dette blir veldig gøy, sier Sanne, jeg gleder meg!

Kurset koster 1200 kroner, og dette inkluderer altså to kursdager, samt lunsj og frukt begge dagene. Vil du melde deg på, eller kjenner noen som kan tenkes å dra nytte av kurset? Gå inn på kommunens hjemmeside da vel!

Kommentarer

kommentarer