Kunst på Kokkekollektivet

Ta deg en tur på Kokkekollektivet! Foruten god mat og hyggelig service får du bonusen av å kunne ta en nærmere kikk på Anne Sofie Heidenbergs heftige prints. De henger nemlig på utstilling i restauranten.

Hvis du har vært på Kokkekollektivet i det siste har du kanskje sett dem; De småabsurde, uttrykksfulle og fargerike printene som henger i rammer på veggen? En rødvinsdrikkende grønn fyr med bart på rosa bakgrunn, som står og ser på et bilde av en annen bart? En syngende grønt vesen, under et blått romskip? Det er Anne Sofie som har tegnet dem. På iPaden sin.

(B)ART. Henger på Kokkekollektivet.
We are not her to f*** spiders. Henger også på Kokkekollektivet.

Tegning har vært en del av livet hennes siden Anne Sofie var liten. Da hun skulle velge videregåendelinje var Tegning form og farge på Risum et naturlig valg.

-For meg som var sjukt skolelei på slutten av ungdomsskolen var det utrolig bra at jeg kunne gå på den linja. Jeg fikk et mye bedre snitt der enn jeg hadde fått på allmenn-linja, og så fikk jeg allikevel generell studiekompetanse. Jeg lærte også utrolig mye på den linja, fikk inn masse grunnteknikker og fargelære og sånne ting i tillegg til kunsthistorie og mye annet gøy.

Det ble allikevel ikke tegning da hun flytta til Oslo for å studere. Det ble sykepleierstudiet. På fritida ville Anne Sofie gå på konsert. Hun var ofte på Rockefeller, men konsertkjøret ble dyrt. Studielånet strakk ikke til.

-Jeg hadde hørt at man fikk gratis inngang på konserter hvis man jobba der, forteller Anne Sofie. Så jeg søkte om jobb. Da jeg kom på intervju spurte de «hva slags vakt vil du være?» Jeg fortalte at jeg studerte på sykepleieren, og kunne førstehjelp. Det syntes de var fint. Jeg fikk jobben.

Anne Sofie jobba seg opp på Rockefeller. Etter hvert ble hun sikkerhetsansvarlig under arrangementer.

-Til slutt ble det Rockefeller på heltid, så det ble bare to år på sykepleieren for meg. Etter å ha jobba som sikkerhetsansvarlig på Rockefeller i mange år ble jeg arrangementsansvarlig. Det var kjempegøy. Men det ble ikke mye tegning i de åra der.

Etter å ha jobba på Rockefeller i ti år snudde Anne Sofie nesa mot øst og flytta tilbake til Halden. Hun er utrolig glad for årene på Rockefeller, men ønska seg rett og slett et roligere liv. Da hun var tilbake i hjembyen fant hun frem tusj og papir og begynte å tegne, men snart gikk hun over til digital tegning. Nå tegner Anne Sofie på iPad, og legger ut på Instagram. Der har hun over 2300 følgere.

SLØTS. Henger på Kokkekollektivet.

-Jeg tegner et eller annet hver dag, forteller Anne Sofie, men det er ikke alle tegningene det blir noe av. Jeg forkaster mye. I løpet av en måned blir det kanskje to, tre tegninger jeg er såpass fornøyd med at jeg og legger dem ut på Insta. Men jeg tegner hele tiden.

Dette er ikke den første utstillingen Anne Sofie har hatt i Halden. I våres ble hun spurt om å lage en aldri så liten utstilling i forbindelse med Berusalems konsert på Vannvogna. Anne Sofie syntes det var en fin og myk start på utstillingskarrieren.

As useful as tits on a fish .
Uten tittel.

-Det ble liksom ikke så svært når jeg gjorde det på den måten, sier Anne Sofie. Det ble ikke så skummelt. Det var den første gangen jeg så folk stå lenge og kikke på bildene mine. Det var gøy, men ganske rart.

Mange spør Anne Sofie hva som er meninga bak bildene hennes.

-Det er ikke alltid det er en klar tanke bak, sier hun. Noen ganger kommer folk med tolkninger som jeg liker godt, de kan til og med være bedre enn mine egne. Da bare tenker jeg: Ja, den tolkningen tar jeg, den var fin! Jeg synes det er artig når folk kommer med egne tolkninger, for det er jo ut fra deres egne tanker og erfaringer. Mange av titlene på bildene mine kommer fra andre. Det synes jeg er gøy.

Tegningene kommer av seg selv når Anne Sofie setter pennen på nettbrettet. Hun tenker aldri konseptene ferdig på forhånd, hun bare begynner å tegne.

-Jeg hører på podcast eller lydbok mens jeg tegner. Eller Dagsnytt 18. Da hører jeg på at de krangler i bakgrunnen, og så kikker jeg opp på TVen innimellom. Kanskje jeg ser en morsom bart, eller kanskje har de sagt et eller annet morsomt ord. Jeg er glad i morsomme ord. Sånne ting blir fort med i tegningene. Jeg har en venninne som akkurat har fått barn nummer to, og driver og ammer. En dag sto storebroren og så på at moren ammet babyen og så sa han: Mamma, jeg skal koke puppene dine. Det syntes hun var så gøy at hun la det ut på Facebook. Da jeg leste det måtte jeg tegne bildet «Mom, I’ll cook your tits» etterpå.

Mum, I’ll cook your tits (skisse).

Det er mye humor i Anne Sofies bilder.

-Humor er viktig for meg. Galgenhumor er gøy, men jeg synes også det er gøy med litt sånn barnslig humor. Pupper, tisser og mensen er gøy å tegne, det er moro å sjokkere litt.

Anne Sofies kunst er ærlig. Hun liker ikke den glossede virkeligheten som folk lager seg på insta og face.

-Jeg har en favorittkunstner på Insta; Venus Libido. Hun er opptatt av å formidle hvordan kroppene våre egentlig ser ut. Jeg liker hennes stil, den er veldig ærlig. Jeg ønsker meg at ting ikke skal være så perfekt. Det er faktisk et mål for meg, å vise at ting ikke må være perfekt. Streken min er heller ikke perfekt, ting må ikke alltid være symmetrisk og vakkert.

Anne Sofie brenner for mange ting, men bildene hennes har ikke klare budskaper. Hun vil helst at folk skal legge det de vil i bildene. En av favorittene til Anne Sofie er YR!:

FY! Bildet henger på Kokkekollektivet.

-En fyr jeg kjenner har hengt dette bildet på innsiden av inngangsdøra si, forteller Anne Sofie. Han har fortalt meg at han blir bedre forberedt på å møte verden og alle slags mulige folk når han går ut, fordi det siste han ser før han går ut er bildet mitt. Det er fint synes jeg.

Du kan se Anne Sofies kunst på Kokkekollektivet, men du kan også følge henne på Insta og Facebook.

Kommentarer

kommentarer