Kommune og innbyggere deler elbiler

Lavere kommunale utgifter til transport, redusert klimautslipp og utjevning av sosiale forskjeller er målene for en innovativ transportløsning som ble åpnet i Halden torsdag.  – Det er et sånt kinderegg jeg liker, sier statssekretær Paul Chaffey.

Halden kommune har inngått en avtale om å leie en rekke elbiler fem dager i uka mellom klokka 8 og 16. I helgene og på kvelden, når de fleste kommunalt ansatte har gått hjem fra jobb, vil utleiefirmaet gjøre de samme bilene tilgjengelig for byens innbyggere. Ved å dele på bilparken oppnår man flere fordeler.

– Dette er delingsøkonomiens kinderegg. Vi blir mer miljøvennlige da vårt CO2-regnskap blir mye bedre. Det vil utjevne sosiale forskjeller. Og på toppen av alt dette sparer også kommunen penger på prosjektet, sier ordfører Thor Edquist i Halden kommune.

Torsdag 24. januar åpnet ordføreren og statssekretær Paul Chaffey den fremtidsrettede transportløsningen i Halden.

Torsdag var det offisiell åpning av elbil-løsningen. Foto: Halden kommune.

– Jeg tenker at et konsept som kombinerer det å bidra til å redde kloden fra klimaendringer, er brukervennlig og gjør hverdagen enklere for innbyggerne og til og med effektiviserer offentlig sektor så vi kan bruke mer penger på andre tjenester – det er et sånt kinderegg jeg liker. Jeg tror mange har noe å lære av det Halden gjør her, sier statssekretær Paul Chaffey i kommunal- og moderniseringsdepartementet.

Kommunen sparer penger
I 2017 brukte Halden kommune 2,3 millioner kroner på kjøregodtgjørelse til ansatte som brukte privat bil i jobben. Ved å ha en bilpark tilgjengelig for egne ansatte er målet at utgifter til kjøregodtgjørelse vil bli redusert vesentlig. Ved at bilparken deles med innbyggerne kan kommunen eie færre biler og dermed vil kostnadene til transport totalt reduseres for kommunen.

I første omgang skal Halden kommune leie 20 elbiler av ulike typer som dekker forskjellige behov. Det kan bli flere på sikt. Kommunen har også kjøpt inn en rekke elsykler som vil være tilgjengelig for kommunalt ansatte gjennom det samme systemet. Det er etablert ladestasjoner for disse bilene og syklene i Halden sentrum og det er planlagt å utvide med ladestasjoner utenfor sentrum ved noen av kommunens institusjoner som også er tett på boligområder.

– Med denne løsningen vil elbilene være lett tilgjengelig både for kommunalt ansatte og byens innbyggere. Kommunen leier bilene når vi trenger dem. Når vi ikke trenger dem slipper vi å betale, for da leier utleiefirmaet ut bilene til andre innbyggere i Halden, sier Martin Vik, leder for kommunikasjon og digitalisering i Halden kommune.

Utjevner forskjeller

Det tilrettelegges for utleie på timebasis til publikum. Det vil gjøre det enklere for flere å ha tilgang på bil når man bare trenger det en gang i blant. I tillegg vil prosjektet tilrettelegge ekstra for at personer med begrensede ressurser skal få mulighet til å låne elbil kostnadsfritt for blant annet å transportere egne barn til fritidsaktiviteter.

– Noen kan erfare at man klarer seg fint uten egen bil. For andre kan dette bety at man velger bort å eie en bil nummer to. Det er en stor miljøgevinst. For de som ikke har mulighet til å eie egen bil, kan dette være løsningen som gjør at man likevel kan kjøre barna på en fotballkamp en gang i mellom. Dette vil bidra til å utjevne forskjeller mellom de som eier egen bil og de som ikke har den muligheten i dag, sier Martin Vik.

Paul Chaffey, Martin Vik og Thor Edquist ved elbilen som har stått parkert utenfor rådhuset denne uka.

Miljøgevinst
Miljøhensyn er også en viktig del av denne satsingen. Attraktive byer trenger mindre eksos fra bil. Prosjektet skal motivere og engasjere både kommunalt ansatte og innbyggere til å ta i bruk mer miljøvennlige mobilitetsløsninger. Derfor er miljøgevinsten trolig enda større enn at flere kommunalt ansatte i Halden vil kjøre fossilfritt i tjenesten.

– Med denne løsningen vil flere få mulighet til å teste elbil og elsykkel og dermed vil satsingen trolig bidra til at flere vil endre sine transportvaner til fordel for miljøet, sier Vik.

Mobilitet for smarte byer
Denne transportløsningen er en del av Smart City Halden. Dette er Halden kommunes satsing på nytenkende og innovative prosjektideer. I 2018 førte denne satsingen til at Halden kommune vant «Årets smartbyløsning» med en annen løsning innen helseområdet.

Mobilitetsløsningen som tas i bruk nå er muliggjort med økonomisk støtte fra Miljødirektoratet og Fylkesmannen i Oslo og Viken.

– Dette er en fremtidsrettet transportløsning som vi tror vil bli kopiert av andre kommuner. Vi ser på dette som mobilitet for smarte byer, sier ordfører Thor Edquist.

Også Paul Chaffey tror løsningen fra Halden vil bli kopiert av andre norske kommuner.

– Ja, jeg tror det. Jeg tror mange kommuner er i ferd med å se på hva de kan gjøre, men det vi ofte er dårlig til i offentlig sektor er å lære av hverandre og bruke de erfaringene andre har gjort. Noe av det som gleder meg mest i Halden er at allerede i utgangspunktet så er noe av målsettingen å dele erfaringer og gjøre ting som ikke bare bidrar i Halden, men som kan bidra i hele Norge og kanskje til og med kan ha en global betydning. Det mener jeg er noe av det ansvaret vi har, sier Paul Chaffey.

Blir tilgjengelig nasjonalt
Det statlige selskapet Entur, som jobber med å gjøre transportløsninger landet rundt tilgjengelig for flere, vil jobbe for å inkludere elbil-delingen i Halden i egne og andre kanaler de samarbeider med. Dermed vil besøkende til byen enkelt kunne finne løsningen selv om de ikke er kjent med den fra før.

– Det Halden har gjort veldig bra er å nyttiggjøre seg nasjonale løsninger for å gjøre mobilitetstilbudet tilgjengelig for alle i mange kanaler. Vi tenker at det tilbudet som er i Halden vil bli tilgjengeliggjort i et brett antall kanaler også Enturs nasjonale reiseplanlegger, sier administrerende direktør Johnny Welle i Entur.

Tekst og foto: Halden kommune.

Kommentarer

kommentarer