Johannes Tvedt stiller ut på Vannvogna

Fredag 2. oktober klokken 18 åpner billedkunstneren Johannes Tvedt dørene for Retrospektiv utstilling på Vannvogna i gågata. Utstillingen er en samling av malerier fra hele hans kunstnerkarriere.

Det lave murhuset bak Vannvogna er hans tilholdssted, her maler Johannes Tvedt når han bor i Halden. Kunstneren residerer egentlig i hovedstaden, men med kjæreste i Halden måtte det bli et Halden-atelier også, siden såpass mange uker og måneder ble tilbragt her i byen. Jeg besøker ham i det vesle atelieret i Repslagergata, stabler med malerier på gulvet, veggene er også fylt med kunst. En egen stabel ved døra skal straks henges opp inne på Vannvogna, i dag skal det gjøres klart til utstilling.

– Jeg liker meg her, sier kunstneren og ser seg omkring i atelieret sitt, det er et fantastisk flott atelier. Jeg kjente det med en gang jeg kom inn her den aller første gangen; at her kan jeg arbeide.

Nå har Johannes malt i sitt Halden-atelier i snart tre år. Og tiden han har tilbragt i byen påvirker naturligvis Johannes’ kunstnersinn.

Tilbringer man noen år i Halden kan man ikke unngå å bli gjøre seg noen tanker om Karl XII. Her er svenskekongen sett med en ekspresjonistisk kunstners øyne. Flott, eller hva?

Johannes Tvedt ble født i Stavanger i 1950. Han startet på Kunstakademiet i Oslo i 1981, og holdt sin debututstilling på Galleri 27 i Oslo i 1985. Johannes ble innkjøpt av Nasjonalgalleriet og hadde flere utstillinger på Galleri 27 i årene som fulgte. I 1988 debuterte han på Høstutstillingen, og i 1992 deltok han på en stor utstilling på Kunstnernes Hus i Oslo. Johannes hadde da etablert seg som en av de toneangivende kunstnerne i den norske ny-ekspresjonismen, inspirert av ekspresjonistiske malere som for eksempel Munch.

Johannes ble tidlig inspirert av ekspresjonistiske kunstnere. Her ser dere Johannes maleri «Dorota i hagen».

Utstillingen på Vannvogna skal henge i to uker, og den er åpen hver dag til og med søndag 11. oktober. Åpningstidene kan du finne HER.

– En kunstner må vise frem bildene sine, sier Johannes, en kunstner skal ikke sitte og ruge på malerier i atelieret sitt. Det er meningen at folk skal komme og se bildene, det er jo hele meningen med kunsten. Jeg har kalt dette en Retrospektiv utstilling, her er det bilder begynnelsen og helt opp til nå. Det eldste bildet er fra 1972, og det siste har jeg malt i år. Vi snakker altså om 48 års arbeid som er samlet på ett brett.

Johannes har altså blitt regnet som en av de viktigste malerne i den norske ny-ekspresjonismen, og den fremste norske representanten for det såkalte «ville maleri».

– Jeg ble veldig interessert i Det ville maleri på 80 og 90-tallet. Det begynte i undergrunnskulturen i Tyskland, de malte kjempestore bilder med litt slafsete teknikk, bildene fremstilte for eksempel rockemusikere. Storbyfortellinger.

Johannes Tvedt ved sitt ville maleri «Store mennesker» på Vannvogna.

– Dette bildet har jeg kalt Store mennesker. Jeg har vært veldig opptatt av gudemotivene i gresk kunst, disse gudene som er så fantastisk store. Mye større enn det lille mennesket.

Johannes og kjæresten Dorota henger opp kunst på Vannvogna. Det er mange bilder som skal henges opp, nærmere seksti faktisk!
En krok i kunstnerens hyggelige atelelier!

– Fargene er min store lidenskap, forteller Johannes. Jeg bruker å si at hadde det ikke vært fargene så hadde jeg ikke blitt kunstner. Det er noe med fargene som gjør at jeg fortsatt kan sette i gang med nye bilder.

Skjønnhetsbegrepet i kunsten er nær lagt død i vår tids estetikk, men for Johannes har begrepet fremdeles relevans.

– Som kunstner i dag blir man nesten latterliggjort hvis man begynner å snakke om skjønnheten i kunsten. Men det er fantastisk viktig for meg. Det er alltid en estetisk understrøm i mine bilder.

Vernissagen for utstillingen avholdes fredag fra 18-20.

Kommentarer

kommentarer