Inspisienten

Det er mye jobb bak enhver kulturproduksjon, og ofte mange mennesker involvert. I denne artikkelserien snakker vi med noen av dem som aldri står på scenen, men som allikevel er uvurderlige i produksjonens store tannhjul. 

Når man sitter i salen som publikummer og ser et teaterstykke eller en konsert er det ikke så lett å forstå omfanget av hva som skjer backstage, eller hvor mye arbeid det har vært i forkant av forestillingen. Artistene som står på scenen får naturlig nok mest oppmerksomhet og applaus. Men rundt i kulissene rundt og bak scenen svinser det mange kultursjeler som sørger for at produksjonen blir en realitet, freelancere og frivillige som ofrer blod, svette og tårer for at forestillingen skal bli best mulig. Inspisienten er en av dem.

Rakk du å se Fredrikshalds Theaterselskabs oppsetning av En folkefiende i Fredrikshalds Teater før koronakroken ble slått på døra? Stykket ble en stor suksess. På scenen briljerte skuespillerne, og imponerte med stilsikre replikkvekslinger og eminent skuespill. Men i kulissene, utenfor publikums synsrekkevidde står det mange. Blant annet Synnøve H. Sørland. Skyggen som går, kledt i svart og usynlig for publikum. Synnøve er inspisient.

Synnøve har gjort det til vane å kle seg i svart, for ikke å synes i kulissene. Også når jeg treffer henne på Bryggerhuset er hun svartkledd. Som de andre i Fredrikshald Theaterselskab er hun veldig fornøyd med hvor bra En folkefiende ble.

En folkefiende i Fredrikshalds Teater ble en suksess, før koronaviruset kom til Halden og satte en stopper for videre forestillinger. Foto: Ellen Midtfjeld.

-Det er veldig godt å få så gode kritikker, siden vi har lagt ned så mye arbeid, sier Synnøve. Vi har jo tross alt jobbet med dette i snart et år, og de siste månedene før forestilling er intense.

Men hva gjør en inspisient?

-En inspisert er en slags koordinator, forklarer Synnøve. Inspisienten har ansvaret for scenen, det er det som er mitt område. Jeg har ansvar for alt som går inn mot scenen. Sånn rent teknisk sett betyr det at jeg blant annet har ansvaret for å evakuere scenen hvis noe skjer. Publikum i salen evakueres av brannvakta, mens scenen og artistene på scenen er mitt ansvar. Kunstnerisk sett har jeg ansvar for å koordinere scenografi, kostymer, lys og lyd og spesialeffekter inn mot scenen. På gresk betyr inspisient å etterse. Det er en ganske god beskrivelse for hva jeg gjør synes jeg.

Inspisienten skal altså holde i alt som går inn mot scenen. I teateroppsetninger er inspisienten et bindeledd mellom regissør og produsent.

I ly av kulissene smyger Synnøve seg hit og dit under konserter og teateroppsetninger. Med kjøreplan, mobil og lommelykt i lomma, og alltid med oppmerksomhet rettet mot scenen. Synnøve må ha øynene på scenen til enhver tid under en forestilling. Hun er støttepersonell i kulissene, og har oversikt over alle scener, alle låter på programmet og alle replikker som skal fremføres. Inspisienten cuer start og pauser av forestillingen eller konserten.

Synnøve i kulissene under «En folkefiende» i Fredrikshalds Teater. Foto: Ellen Midtfjeld.

-Alle scener i en produksjon har sin egen logistikk, forteller Synnøve. Det å være inspisient er som å være en baker som skal lage en kake – det spiller ingen rolle om det er sjokoladekake eller marsipankake. Ingrediensene endrer seg for hver gang, men fremgangsmåten er den samme. Med erfaring lager man seg en arbeidsmetode som kan brukes uansett om det er en konsert, en festival, en teateroppsetning eller andre eventer.

Det finnes ingen formell utdanning for inspisienter i Norge, det er et yrke man må lære seg gjennom erfaring.

-Det er læretid som gjelder her, forteller Synnøve, sceneerfaring er alfa og omega. Den eneste måten å bli en god inspisient på er gjennom å få erfaring fra alle mulige slags oppsetninger. Konserter, teaterforestillinger, festivaler og andre arrangementer.

To linjer gjennom livet

Og erfaring har Synnøve plenty av. Hun har jobbet store deler av arbeidslivet sitt innenfor sosial- og helse samt kriminalomsorgen, men ved siden av har det alltid vært kultur. Hele veien. Og livets vei har tatt Synnøve på kryss og tvers av Norge før hun havnet her i Halden.

Synnøve er født på Nordfjordeid. Hun vokste siden opp i Bergen og Florø, men i løpet av sitt liv har hun bodd i både Kristiansund, Follo, Trondheim og Bergen. Synnøve har studert litt forskjellig, både dans og drama, samt 1. avdeling juss ved Universitetet i Bergen.  Men hovedbolken av studietiden ble tilbragt i Trondheim, der det ble tre år på lærerutdanningen. Mens hun gikk på lærerhøyskolen i Trondheim ble Synnøve valgt til leder for Trondhjem Studentersamfund. Det var hennes første møte med å organisere store arrangement. Med ståplasser kan Storsalen på Samfundet romme 1700, og huset er godkjent for 3000 mennesker.

Synnøve avbildet foran Samfundet da hun ble valgt til leder i 1992. Foto: Adresseavisa.
Dette bildet er en gave fra fotoklubben på Studentersamfundet til Synnøve da hun gikk av som leder 17. mai 1993. Inni bukken ser du Thor Heyerdahl, filosof Nina Karin Monsen og tidligere prorektor ved Uio Jacob Stephan Jervell. Alle tre var debattanter på Samfundet i Synnøves periode som leder.

-Jeg har hatt to linjer gjennom livet, forteller Synnøve. Helt siden studiedagene har jeg jobbet med å arrangere kultur på fritiden. Kultur er ekstremt viktig for meg. Vi må ha kultur i livene våre. Her vil jeg sitere Milan Kundera, som sa uten ånd så var vi et rør.

Bluesfestival og fengselskultur

Synnøve har jobbet på Kristiansund Bluesfestival i flere år, hun har jobbet på Nordland Musikkfestuke, vært inspisient under Trondheims Tusenårsjubileum, jobbet på Jazzfestivalen i Molde, og vært leder for både Bluesfestivalen i Kristiansund og Jazzklubben  i Trondheim. Blant annet.

I 2010 flyttet Synnøve til Halden. Men hvorfor flytter hun fra alle venner og jobb i Trondheim, der hun hadde bodd i 20 år, til lille Halden? Svaret er Halden fengsel. I 2010 har Synnøve rukket å jobbe i kriminalomsorgen i mange år, blant annet som metode- innholdsrådgiver i Kriminalomsorgen region nord. Når hun besøker Halden for å se hvordan prosessen med det nye fengselet skrider frem får hun lyst til å skifte beite.

-Tanken på å være med å bygge opp et helt nytt fengsel fascinerte meg sterkt, sier Synnøve. Jeg søkte permisjon fra jobben min i Trondheim, og fikk jobben som kulturansvarlig i Halden fengsel.

Jobben innebar blant annet å arrangere konserter, events, workshops, foredrag og andre aktiviteter for de innsatte. Synnøve kjøpte seg hus rett under festningen og ble haldenser. Sakte men sikkert ble hun kjent med kulturhalden. I fengselet laget de radiosendinger under navnet Radio Inside, med blant annet Trond Henriksen. Idéen bak ble utarbeidet av Ole Evenrud og leder av Halden fengsel, Are Høidahl. Radioprogrammene ble sendt på lufta av tidligere Radio Prime her i Halden.

-Det var alle slags temaer i sendingene, forteller Synnøve. Det var gode programmer.

Samtidig med jobben i fengselet jobbet Synnøve som frivillig noen år på Feelgood. Her ble hun kjent med enda flere i kulturhalden, og snart kom oppdragene. Synnøve jobbet i sikkerhetsteamet på Tons of Rock i tre år, og siden fulgte jobber for den kulturelle skolesekken; Fargespill og Jul på Rød på Rød Herregård.

Det ene bringer med seg det andre, og snart jobbet Synnøve både for Multicultura og Barnas verdensdager. Hun ble leid inn som inspisient i forbindelse med 2018-jubileet for Karl den XIIs fall, og hun har vært inspisient ved en rekke store konserter i byen.

I 2017 ble Synnøve med i styret for nyopprettede Fredrikshald Theaterselskab. Foreningen har gjort stor suksess med sine oppsetninger Jeppe på Berget i 2018, Den Stundesløse i 2019 og En folkefiende i 2020.

Det øves mot » Den stundesløse» på Strupe i september 2018. Sufflør Christin Abrahamsen, regissør Jan de Vibe og inspisient Synnøve sitter og følger med når skuespillerne leser replikker.

-Jeg interesserer meg bredt for kulturlivet i Halden og byens utvikling, sier Synnøve, og derfor takket jeg ja til å være styremedlem i Halden Kulturråd. Jeg driver i dag mitt eget firma og har kontorplass på Blender Collective. Hjertet mitt banker for Halden, jeg har blitt godt mottatt, og Halden har blitt mitt hjem.

Alltid først inn – alltid sist ut

Det første Synnøve gjør når hun «flytter inn» til en scene før forestilling er å gjøre seg kjent med lokalet, finne nødutganger og bli kjent med teknikerne i produksjonen.

-Så må jeg finne meg en fast plass ved siden av scenen. Helst til venstre for scenen. Jeg må finne meg en fast plass sånn at folk vet hvor de skal finne meg hvis de lurer på noe. Men jeg er jo så gammel i gamet at da jeg startet hadde man jo ikke mobiltelefon eller samband  sånn at alle kunne få raskt tak i meg. Vi hadde Meeting Point i gamle dager.

Synnøve sitter i kulissene med lommelykt og kjøreplan på «En folkefiende» i Fredrikshalds Teater i mars i år.

En scene kan være så mangt. Det kan være hjørnet på en restaurant, det kan være en kirke, en teatersal eller en kultursal. Hvor tilrettelagt det er for å sette opp en kulturproduksjon varierer sterkt. Synnøve er ofte den aller første i en produksjon som stiller, sammen med teknisk personell.

-Inspisienten skal alltid være den første inn og den siste ut, sier Synnøve.

Bombetrusler og vann fra taket

Synnøve har opplevde mye gjennom sin lange erfaring som kulturarbeider. Bombetrusler, bommer som har ramlet ned foran nesen til folk, og vann som renner fra taket er bare noe av det hun har opplevd på scenen.

-Jeg står og skal introdusere på jazzfestivalen i Oslo med stappfull sal, forteller Synnøve, og plutselig detter det vann fra taket. Det bare datt vann. Det stakk i føttene, for det var så mye elektronikk på scenen. Jeg kom meg av scenen og ba folk trekke ut. Da var det noen håndverkere som hadde saget over hovedvannledningen i etasjen over.

Kaospilot er et godt ord for Synnøves stilling i en kulturproduksjon.

-Du må tåle å stå i kaoset, ler Synnøve, det er jeg faktisk ganske god på. Jeg løper aldri. Hvis noen av de som kjenner meg godt hadde sett meg løpe hadde de tenkt nå er det alvor! Ro fremfor alt. Hvis jeg mister kontrollen og får panikk vil det smitte videre, jeg kan ikke bli stresset. Jeg skal være den som forebygger kaos, og skal være i forkant av eventuelle problemer som oppstår. Både før forestillingen, og under forestillingen. Jeg har jobba tjue år i kriminalomsorgen, og den menneskekunnskapen jeg har derfra kommer godt med når jeg jobber som inspisient.

Synnøve går live på samme måte som skuespillerne eller artistene på scenen. Hun skal vite når alle skal på scenen, og sørge for at ting går smooth underveis i forestillingen. Når en forestilling er sømløs har Synnøve gjort en god jobb. Overganger og sceneskifter skal  gå knirkefritt. Oversikt er alfa og omega. Synnøve kan lukke øynene og lytte til replikkene og sanger, hun vet akkurat hvor skuespillere og artister står når de lirer av seg sine linjer og sanger.

Synnøve var inspisient på Bamse Mork-Knutsens minnekonsert i Kultursalen i februar. Her er hun Backstage underveis i konserten. Foto: Bodil Stensvik.

Jobben min er å koordinere

Teateroppsetninger er ekstra tidkrevende kulturproduksjoner for alle som er involvert. Ensemblet møtes for å øve stort sett alle helger i månedene før en forestilling, og inspisient Synnøve er med på alle møter og øvinger frem mot en forestilling. Før oppsetningen av En folkefiende i teateret i år var det en lang høst med mange forberedelser. Etter jul tettet det seg til.

-Vi har øvet hver helg siden januar, og da sitter jeg sammen med sufflør og regissør og følger med på teksten og hvordan scenene utarbeides. Uten alt dette forarbeidet er det umulig for meg å gjøre en god jobb under forestillinger.

Skuespillerne øver inn replikker. Kostymøren planlegger kostymer. Rekvisitøren sørger for alt som trengs av rekvisitter på scenen. Inspisienten gjør sine egne forberedelser før en oppsetning.

-Jeg lager en kjøreplan tidlig i løpet. Der finner du alle innganger og utganger, og oversikt over hvilke skuespillere/artistersom er på scenen. Alt må være planlagt til den minste detalj før forestillingene begynner. Det spiller ingen rolle hva oppdraget er, om det er en stor bursdag eller bryllup, teaterforestilling eller konsert. Jobben min er å koordinere.

 

Layout: Halvor Nome.

Kommentarer

kommentarer