Imponerende og leken konsert for lykkelig publikum

Kammermusikk i Halden

Fredrikshalds Teater, torsdag 3. februar

Kammermusikk i Halden har flyttet konsertserien sin til Fredrikshalds Teater. Torsdag fikk vi oppleve sopranen Beate Mordal i musikalsk følge med pianist Ivar Anton Waagaard. De fremførte et generøst, allsidig program for et lykkelig publikum, som endelig kunne gå på en levende konsert. Og for en konsert!

Beate Mordal blir presentert som en ny stjerne på den norske sopranhimmelen, og har allerede hatt flere store roller og har en imponerende merittliste for sin unge alder. I 2017 sang hun Pamina i Opera Østfolds oppsetning av Tryllefløyten, og hun debuterte som Papagena ved Det Kongelige teater i København to år tidligere.

Beate Mordal. Foto: Aasmund Kaldestad.

Programmets første del bestod av nordiske sanger, og startet med Seks sange av Edvard Grieg, opus 48. Mordal er en fri og ledig formidler, hun har levende kroppsspråk og fin innlevelse. Stemmen er utrolig bevegelig, den skinner både i høye toner, i dramatiske partier og i vemodig klang. Det er så man kan undres hvor den vevre skapningen henter all sin stemmekraft og styrke fra. Hun balanserer alle stemningsleier og tonehøyder og overbeviser med strålende teknikk. Grieg, Peter Heise og Sibelius har alle forskjellig stemning og uttrykk. Det ble en fantastisk avslutning på første avdeling med to sanger av Sibelius, hvor uttrykket spente fra stort volum til vemodig dramatisk i utrolig samspill med pianisten. Ivar Anton Waagaard er en imponerende pianist som spenner over et rikholdig register.

Ivar Anton Waagaard og Eva Mordal. Foto: Aasmund Kaldestad.

Annen avdeling var helt annerledes. Her ble det cabaret-sanger som startet med Francis Poulenc. En helt annen musikk, et annet uttrykk og stil. Men stemmen hennes kunne ikke passet bedre. Hun lekte seg gjennom  Benjamin Brittens Funeral Blue og Johnny med imponerende bravur, Kurt Weill følsomt sunget, og til slutt en sang fra Cole Porter Kiss me Kate, So in love.

Det vil si. Ikke helt til slutt. Ekstranummeret var The girl in 14 G av Jeanine Tesori. Et humoristisk bravurnummer som svinger innom både klassisk og jazz. Et forrykende lite sceneshow, som ble et flott punktum på en flott konsert, servert av to eminente musikere.

 

Kommentarer

kommentarer