Imponerende og gripende julekonsert

Chestnuts Quintet:

Eirik Grøtvedt, tenor / Carl-Christian Kure, baryton / Jonas Østervold, fiolin / Sebastian Dankel, cello / Eirik Haug Stømner, klaver

Eivind Hannisdal, komponist, arrangør og produsent

Fredrikshalds Teater, søndag 18. desember

Chestnut Quintets første julekonsert i teateret ble holdt i 2014, og har siden blitt en årlig juletradisjon. Programmet er blitt foredlet og videreført fra år til år, og søndagens konsert var definitivt en innholdsrik, gjennomarbeidet, helstøpt og imponerende konsert på høyt nivå. Konserten har også opparbeidet seg et stort og engasjert publikum, som visste å sette pris på prestasjonene.

De to sangerne i vakker samklang (Eirik Grøtvedt og Carl-Christian Kure).

I Corona-året 2021 var Chestnuts derimot forhindret fra å avholde konserten. Det hadde komponist Eivind Hannisdal laget et fint og sorgmuntert åpningsnummer av, der baryton Carl-Christian Kure satt med dagboken og mintes den tiden da alt var forbi, selv julekonserten, den siste og eneste venn. En uhøytidelig og morsom åpning til stor begeistring for alle oss i salen.

Carl-Christian Kure, for anledningen i pysj, mimrer trist om fjorårets avlyste konsert, men blir hentet av Eirik Grøtvedt så han kommer tidsnok til årets.

Du grønne glitrende tre ble fremført i et spennende og florlett arrangement, som lot Kures vakre stemme og teksten stå klart frem. Johannes Brahms Allegro fra klavertrio nr. 2 ble fremført med stor innlevelse, varme og intenst samspill.

I Largo fra klavertrio nr. 2 i e moll fikk trioen andre utfordringer i et forrykende, krevende samspill. Det er musikere som kjenner hverandre, som lytter og fremhever hverandre på en eksemplarisk måte.

Trioen lytter konsentrert til hverandre. De leverte et tett og sublimt samspill.

Mellom disse trioene sang Kure Have yourself a Merry little Christmas følsomt og vakkert, mens Grøtvedt fremførte Sidste reis av Eivind Alnæs med stor og varm stemmeprakt. Før denne sangen ble det fremhevet at musikernes intensjon også var å minne om de vanskeligstilte i dagens krigssituasjon, og da kunne det ikke passe bedre med å avslutte første del av konserten med Harald Sæveruds Kjempevise-slåtten, skrevet i 1943 til Heimefrontens store og små kjempere. Haug Stømner leverte en kraftfull, eminent fremførelse av dette intense klaverstykket, som komponisten også kalte «opprørsballade».

Eirik Grøtvedt fremfører Sidte reis med Eirik Haug Stømner på klaver.

Etter pausen startet det med Eirik Grøtvedt på galleriet, der han fremførte Mitt hjerte alltid vanker melankolsk og vakkert, nesten a capella, bare til tider fulgt av lange strøk på cello, et fint, forsiktig og lydhørt arrangement.  Derfra ble det en sømløs overgang til Edvard Griegs andante fra cellosonate i a-moll, nydelig fremført av Sebastian Dankel.

Jeans Sibelius Julvisa og Demanten på marssnön er det ikke så ofte vi får høre, de ble begge vakkert og inderlig tolket av de to sangerne med Haug Stömner på klaver. Det hev ei rose sprunge ble fremført av begge sangere og strykerne, følsomt og nennsomt. Gripende. Så ble vi ristet løs i en munter Disney-medley, avsluttet av en nydelig fremførelse When you wish upon a star.

O helga natt var det absolutte bravurnummeret, aldeles praktfullt fremført av alle, og ikke et øye var tørt, som det heter. Men som om ikke det var nok, fikk vi også Deilig er jorden som ekstranummer, arrangert for kor, bifalt av et stående publikum som deltok i allsangen.

Kvelden siste nummer, O helga natt, ble fremført med stor bravur fra samtlige utøvere.

Jeg vil avslutte der jeg begynte, nemlig at denne julekonserten er et originalt, gjennomarbeidet og herlig sujett, den nesten optimale julekonsert, som vi håper de vil fortsette å eksperimentere og foredle videre.

Alle foto: Kristin Søhoel.

Kommentarer

kommentarer