Hofmann slipper plate

Etter snart tretti år på beina, slipper rockebandet Hofmann endelig sin første plate! Lørdag kom fullengderen Andre Sia.

Hofmann så dagens lys på slutten av 90-tallet, da Lars Nordgaard og Thomas Hansen begynte å jobbe sammen på Elektrovacuum. De fant fort ut at de hadde mye av den samme musikksmaken og bestemte seg for å møtes på fritiden for å spille litt kassegitar sammen.

– I begynnelsen var det kun Lars og Thomas som satt på gutterommet og spilte litt tvilsomme cover av Suzanne Vega’s «In Liverpool», forteller Magnus, men de fant fort ut av at de burde ta dette et steg på utsiden av husets fire vegger.

Gutta gikk deretter ut på leting etter flere medlemmer, og Ole-Jørgen Gløboden og Marius Nilsen ble raskt rekruttert på trommer og orgel. Dette endte opp med å bli en slags «prototype» på det bandet som går under navnet Hofmann i dag.

– Når det kommer til sjanger så er vi alle litt usikre på hvordan vi ønsker å svare på dette spørsmålet, forteller Magnus. Bandet har jo alltid hatt den norske rocken i bunnen, men har gjennom tidene eksperimentert med ymse andre sjangere blandet inn i det man via de «fire store» kan klassifisere som rock på norsk. Dette føler vi også fører til at vi ikke direkte kan sammenlignes på noen enkel måte med andre band, men det får være opp til lytteren å bestemme selv. Selv ønsker vi å omtales som «Slærverock»! Vi føler denne tittelen passer lyden vår godt – da ting skal låte så organisk som mulig, men samtidig så tight at man aldri mister rockefoten mens man hører på.

Nå er altså bandets første plate her. Hofmann hadde alltid ambisjoner om å komme seg i studio for å spille inn skive når det først startet opp på slutten av 90-tallet. Det endte dessverre kun med en håndfull demoer når bandet ble oppløst noen år senere.

– Rundt tjue år senere snakker Thomas Hansen og Lars Nordgaard sammen og finner ut at de skal sette sammen bandet igjen for å endelig få spilt inn en ordentlig versjon av «Blomst», som var en av låtene de likte best – og som de mente fortjente en ordentlig omgang i studio.

De rekrutterte dermed Fredrik Weme på trommer og etter hvert Magnus Frøhaug-Berger på bass. Fredrik hadde ingen annen erfaring med Hofmann fra tidligere enn det lille han hadde hørt via andre bekjente, men Magnus var godt forberedt da han hadde vært fan av bandet så lenge han kunne huske – og dermed kunne en del av låtene fra før av.

Magnus Frøhaug-Berger.

– Så ført øvingen var i gang så merket vi at flyten var såpass god med den gjengen vi var nå, at slusene for nye låter åpnet seg for fullt. Plutselig satt vi der med en salig blanding av tretten gamle og nye låter som var klare for innspilling.

Låtene er det primært Lars som står for. Han pleier å møte opp på øving med et eller annet konsept han har testet ut på kassegitaren hjemme på gården i Aremark. Etter en rask gjennomgang i lokalet så settes prosessen med å sy dette sammen til et fullstendig produkt i gang.

– I enkelte tilfeller så er hele låten «ferdig» før vi kobler i instrumentene, mens i andre så jammer vi oss frem til vi er fornøyd med egen innsats.

Gutta bestemte seg derfor for å finne et studio der de kunne spille inn den etterlengtede debut-skiva, og falt helt pladask for Tilt Recording Studios i Strömstad.

I studioet i Strömstad.

– Det var ikke langt hjemmefra, men det var som å være i et storslått studio midt i Los Angeles! Fult av duppedingser og flipperspill, samt det mest profesjonelle oppsettet vi noen gang hadde sett. Etter en rask samtale med studiotekniker, produsent, mixmaster og moromann Max Dahlby bestemte vi oss for å booke en uke sammenhengende i Strömstad.

Innspillingen i Strömstad gikk etter planen.

– Vi møtte opp i Strömstad på en mandag, og så føltes det ut som om vi ikke gikk ut igjen før søndagen etter. Alt var nytt for flere av oss, da det kun var én av oss som hadde tidligere erfaring med studiojobb i bandsammenheng. Så fort «altmuligmann» Max våknet til litt så tok han styring og sendte oss inn på stier vi ikke tidligere hadde tenkt på. Vi mener hans input var uhyre viktig når det kommer til det sluttproduktet vi sitter igjen med.

Lars Nordgaard.

Hofmanns første album har fått tittelen Andre Sia. Dette har medført at bandmedlemmene har fått spørsmål om det er religiøse tilsnitt i tekstene.

– Og ja, noen av låtene tar helt klart for seg temaer som kan virke samfunnskritiske imot de spirituelle og religiøse aspektene som vi mennesker har bygd vårt samfunn på. Bortsett fra det så pirker vi vel borti klassiske temaer som hat, død og til dels kjærlighet. Man kan nok godt også merke litt forskjell på tekstene som var skrevet for over 20 år siden og de vi har skrevet i dag. I gamle dager var øl-rocken på topp – og det var nok veldig lett å la seg rive med på denne trenden når det kom til låter man skulle komponere selv.

Thomas Hansen.

Hvor henter dere inspirasjon til musikken deres?

– Inspirasjonene kommer nok litt fra det dagligdagse når det kommer til teksten på en låt. Man kan nesten si at det kommer an på dagsformen og hva som skjer i livet akkurat der og da. Når det kommer til andre band og artister som inspirerer oss så blir det nok litt vanskeligere. Enkelte låter på skiva har noen og tjue år mellom hverandre – og inspirasjonene samt medlemmene som utgjør Hofmann har endret seg i løpet av denne lange perioden. Inspirasjonene til dagens oppsetting av Hofmann er alt fra myk og god americana til den særeste prog-rocken.

Bassist Magnus har vært fan av bandet siden han var liten – og han mener selv at Hofmann var med på å utforme hans egen spillestil oppigjennom årene. Personlig mener låtskriver Lars at han henter mye inspirasjon fra band som Cardigans, Spidergawd, Zeppelin og Porcupine Tree.

Er dere fornøyde med plata?

– Vi er strålende fornøyde med både prosessen og resultatet! Skulle vi gjort noe annerledes så hadde det nok vært et lengre opphold i studio – eller færre låter! Det er alltid kult med tilbakemeldinger fra folk som hører låtene våre for første gang. Man sitter jo igjen med en følelse av at det vi har produsert er bra greier, men man stoler ikke helt på det før man hører det fra folk man vet er ærlige.

– Spesielt kult er det jo når folk begynner å grave i hva tekstene som Lars har skrevet! Det er på en måte et lite mysterium rundt lyrikken og tematikken i låtene der selv ikke medlemmene i bandet er helt hundre prosent sikre på om det er dype meningsfulle tekster, eller god gammel svada!

Fredrik Weme.

Rekkefølgen på låtene har bandet benyttet relativt grei tid på å planlegge.

– Lytteren skal på en eller annen måte bli tatt med på en liten reise, eller en berg-og-dal-bane om du vil. Vi er i alle fall sikre på at folk vil sitte igjen med en god følelse om de bestemmer seg for å høre igjennom albumet fra start til slutt. Det er nemlig slik det er ment til å være!

Har dere slippkonsertplaner?

Ønsket om en slippfest for albumet har vært der siden før vi gikk inn i studio, men grunnet uforutsette hendelser så ble vi nødt til å legge fra oss alt fra promoteringsplaner til slippfest. Planen var egentlig å slippe en singel litt her og litt der før vi til slutt slapp albumet i vinter med en stor fest, men når ting oppstår så blir det én singel i uka og album rett etter. Vi drømmer om å komme oss tilbake i studio i nærmeste fremtid – og låtene ruller ut av hue til Lars som aldri før. Da skal vi ha slippfest. Da skal alt gjøres riktig!

 Her kan du høre Andre Sia

 

 


 

 

 

 

Kommentarer

kommentarer