«Händels Messias» tilbake i Immanuels kirke

Det Norske Blåseensemble gjenopptar førjulstradisjonen med «Händels Messias». Med seg på laget har de et stjernelag med solister, kor og dirigent fra England. Dette blir garantert en mektig og vakker musikkopplevelse.

Tre år på rad, fra 2009 til 2012, hadde Det Norske Blåseensemble førjulskonserter med Händels Messias, fremført med ensemblets egen Stian Aarskjolds unike arrangement for blåsere.
– I desember i fjor fremførte vi «Händels Messias» sammen med BBC Singers i London for fullsatte kirker og trampeklapp. I år gjør vi det samme i Norge, men denne gangen med Schola Cantorum og dirigent Steven Devine fra England, sier produksjonssjef Heidi Raude i Det Norske Blåseensemble.

Kjøp billetter til konserten i Immanuels kirke fredag 4. desember her.

 

Foto: Thomas Andersen
Foto: Thomas Andersen

 

Stort, mektig og klangfullt
Dette trekløveret samarbeidet i fjor under oppsetningen av Juleoratoriet av Bach.
– Dynamikken og samarbeidet mellom blåseensemblet, koret og dirigent Steven Devine fungerte utmerket. Derfor er det med stor gjensynsglede og begeistring vi møtes igjen for å fremføre Messias, sier Raude.
Hun lover et verk med en rekke musikalske høydepunkter.
– Det blir stort, mektig og klangfullt, høy gåsehudfaktor og garantert førjulsstemning, lover Raude.
Under konserten i Sarpsborg er det Sarpsborg Kammerkor som overtar for Schola Cantorum.

– Fullspekket med fantastisk musikk
Steven Devine flys inn fra London for å dirigere Messias.
– Musikerne i Det Norske Blåseensemble er blant de beste jeg noen gang har jobbet med. Deres fleksibilitet og stilfullhet gjør dem til utrolig gode musikere. Sammen med de ungdommelige, uttrykksfulle og disiplinerte stemmene i Schola Cantorum blir helheten vi kan skape sammen fantastisk, sier Devine.

Han mener det er mange årsaker til at «Händels Messias» har beholdt sin status som så kjent og populært verk.
– Først og fremst fordi den er fullspekket med fantastisk musikk man aldri blir lei av å lytte til. Den tar publikum med på en musikalsk følelsesmessig reise, fra det gripende og rørende til storslagne og gledelige, sier dirigent Steven Devine.
– Personlig har jeg et svært nært forhold til «Händels Messias», og fremførte verket første gang da jeg var musikkstudent på universitetet. Jeg føler meg heldig som kjenner det så godt, og nå får muligheten til å dele min kjærlighet til det med musikere og publikum i Norge, legger han til.

Vil du vinne to billetter til konserten? 
Les mer på Det Norske Blåseensembles facebookside

 

HER ER HISTORIEN OM HÄNDELS MESSIAS – om hvordan en libretto med bibelske tekster, en deprimert komponist og 23 sagnomsuste dager resulterte i et av verdens mest kjente, musikalske verk.

Messias er det mest kjente oratoriet av Georg Friedrich Händel, som har bidratt sterkt til at han ble en verdenskjent komponist. Han komponerte oratoriet i tiden fra 22. august til 14. september 1741, og det ble urfremført under en veldedighetskonsert i Dublin 13. april 1742. På denne tiden skal Händel ha vært gjeldstynget, deprimert og syk etter en lang karriere fylt med seier og suksess, spektakulære investeringer, fiaskoer og brutal konkurranse.

Det startet med at presten og forfatteren Charles Jennens, en god venn og samarbeidspartner, kom med en helt ny libretto (tekst) til Händel. Dette var en samling bibeltekster som omhandler Jesu liv, han vil Händel skal bruke som utgangspunkt for et engelsk oratorium. Komponistens første reaksjon skal ha vært at han kastet alle tekstene fra seg fordi han ikke orket å skape noe. Senere tok han tekstene tilbake og startet arbeidet.

I løpet av 23 dager hadde han skrevet hele Messias-verket – på ikke mindre enn 260 håndskrevne sider med cirka tre timer musikk. Vi får trolig aldri vite hva som egentlig skjedde disse tre ukene sensommeren i 1741. Noen skildrer Händel med øynene fulle av tårer mens oratoriet ble notert i et rasende tempo, mens andre kilder antyder at høyere makter styrte pennen. Historien forteller også at Händel skrev seg frisk fra sin depresjon og fikk kreftene og livet tilbake. Uansett ble dette oratoriet en gedigen suksess fra første fremføring, og har siden den gang beholdt sin ikonstatus.

Verkets tekster er utelukkende hentet fra Det gamle og Det nye testamentet og de tre delene konsentrerer seg om profetiene og fullbyrdelsen av disse, om lidelsen og oppstandelsen og den siste om Messias og livet etter døden. Oratoriet er ikke liturgisk musikk, altså ikke skrevet for bruk i messe, men har etter Händels død blitt et av de mest sentrale verk som knyttes til vår adventstid og julefeiring. For hvem kjenner vel ikke igjen det legendariske hallelujakoret som avslutter annen del?

Konsertdatoer «Händels Messias»:

Torsdag 3. desember kl. 19.00. Sofienberg kirke, Oslo. Kjøp billetter

Fredag 4. desember kl. 19.00. Immanuels kirke, Halden. Kjøp billetter

Lørdag 5. desember kl 19.00. Sarpsborg kirke, Sarpsborg. Kjøp billetter

Søndag 6. desember kl 19.00. Hærland kirke, Eidsberg. Kjøp billetter

Artikkelen er betalt av Det Norske Blåseensemble.

 

 

Kommentarer

kommentarer