Guiding på Fredriksten som skolefag

– Kjempespennende, noe helt annet enn vanlig klasseromsundervisning, sier Saif Mohammad, som var en av elevene på utdanningsprogrammet hvor reiseliv er en del av pensum.

 Å forstå og presentere et helhetlig reiselivsprodukt er et sentralt kompetansemål på utdanningsprogrammet salg, service og reiseliv. Og et bedre eksempel på det i Halden enn Fredriksten festning er vanskelig å finne.

Totalt 32 elever har satt seg som mål å utdanne seg innenfor denne bransjen, og kanskje også i fremtiden være involvert i en del av det helhetlige reiselivsproduktet som festningen har vært, og i stadig større grad vil være.

Kommandanten ønsket velkommen
Å invitere disse 16-18-åringene opp på en eget guidet tur på festningen er dermed svært relevant. Sammen med kommandant Magne Rannestad ønsket guide Silje E. Hansen elevene velkommen til Fredriksten festing og tok dem med gjennom sentrale historiske hendelser i festningens historie.

– Synes dette var veldig interessant. Vi fikk lære om mye vi ikke kjente til fra tidligere, sier Mohammad, som sammen med sine medelever hadde fått tildelt oppgaver tilknyttet besøket på festningen.

Blant annet skal elevene selv være med på å markedsføre festningen på sosiale medier.

Besøk fra Spania
– Målet er at vi gjennom dette prosjektet og våre ungdommer skal møte ungdommen der ungdommen er. Når elevene selv får fortelle om reisemålet, blir det en annen historie som fortelles enn i de mer tradisjonelle kanalene vi får presentert festningen, sier Mari Hauge Huseby, lærer ved salg, service og reiseliv.

Oppmerksomheten blant elevene var nok ekstra skjerpet blant noen da flere av elevene også skal forberede en egen guiding av festningen senere i høst. Da kommer en spansk delegasjon fra en samarbeidsskole i Valencia til Halden for første gang.

– En utrolig fin erfaring for elevene. Dette er utrolig flotte læringssituasjoner, sier Huseby.

Kommentarer

kommentarer