Growl Master: Sangteknikk for alle

Linda Grønhaug har jobbet som sangpedagog i over tjue år, og hennes filosofi er at alle kan lære seg å synge bare man bruker kroppen riktig. Nå har hun skrevet bok om sangteknikk.

I sitt hjem i Tistedal ønsker Linda alle mulig type sangere velkomne i sitt lille studio. Om du vil lære deg å synge pop med kraft og glød, eller om du vil growle som et kreatur fra underverdenen har ingen ting å si. Linda har vært undervist i det meste av sjangre.

-Jeg er en supernerd når det kommer til faget mitt, forteller Linda, jeg er veldig glad i å prate om sangteknikk og elsker å dypdykke i problemstillinger og områder i faget mitt.

Interessen for sang starter allerede i ungdomsårene for Linda. Hun vokser opp i Oslo, og synger i kor. Linda får også sangleksjoner av en litt alternativ, amerikansk sangpedagog på den tiden. Sangpedagogen er flink til å se hver enkelt elev, og skjønner at ikke alle elevene hennes skal presses inn i samme boks. Dette gjør inntrykk på Linda.

-Allerede da skjønte jeg at alle kan lære å synge, forteller Linda. Alle kan lære å bruke kroppen sin på riktig måte.

Et uendelig fag

Når Linda er i tjueårene utdanner hun seg selv til sangpedagog og sanger ved Musikerutdanningen ved Nordisk Institutt for Scene og Studio (NISS) i Oslo. NISS ble i sin tid startet som et alternativ til Musikkhøgskolen i Oslo. Siden tar Linda pedagogikk.

-Da skjønte jeg at jeg hadde funnet mitt kall, forteller Linda, jeg likte virkelig å undervise.

Hun utdanner seg videre innen pedagogikk, på Barratt Due. I tillegg tar hun flere tilleggsfag på Musikkhøgskolen.

-Det er jo mest fordi jeg er så interessert at jeg tar disse ekstrafagene, forteller Linda, og det er jo så mye å lære. Dette faget er uendelig.

Linda jobber etterhvert med sangundervisning. Hun underviser på private kulturskoler i Oslo, og hun tar i mot elever hjemme. Etter noen år i undervisningsrollen begynner Linda å lure på hvorfor noen elever har dårligere progresjon enn andre. Noen øvelser syntes å ha dårlig effekt på visse elever, samme hvor mye de øver.

Flue på veggen på Barratt Due

-I pedagogikken lærer vi at den og den øvelsen skal hjelpe på det og det problemet, forteller Linda. Og så lærer vi anatomi, men ikke nok. Det begrenser seg til litt om sangapparatet, og litt om pust. Jeg spurte meg selv: Hvorfor virker ikke denne øvelsen på dette problemet på denne eleven? Jeg iakttok dette over tid.

På Barratt Due er en del av undervisningsopplegget å få være flue på veggen under andre studenters undervisningstimer.

-Dette benytter jeg meg av, forteller Linda. Jeg hadde dobbelt så mange timer som de andre, for jeg synes det var så interessant. Etter hvert begynte det å danne seg et bilde. Jeg begynte å høre hvilke overtoner stemmene fikk når akkurat den og den muskelen ikke hadde sluppet taket og var litt stram. Da skjønte jeg at man ikke bare kunne kjøre på med mer av samme øvelse som ikke fungerer. Da må man finne en øvelse for å løse akkurat den spenningen. Jeg sier jo i boka mi at hvis du har en dør som er låst, så har du to muligheter. Den ene er nøkkelen som passer til døra, den andre er en øks. Nøkkelen er naturligvis det beste alternativet.

Blir du hes har du gjort noe galt!

Det var bare det å finne den nøkkelen da! Et virvar av ulike sangteknikker finnes der ute, og teoriene går ikke alltid hånd i hånd.

– Det finnes mange ulike sangteknikkmetoder, sier Linda, og noen av dem kræsjer rett og slett med hverandre. Det klassiske sangteknikken har et annet utgangspunkt og ideal enn for eksempel pop. Mikrofoner var ikke et tema den gangen den klassiske sangteknikken ble utarbeidet. Sangerne skulle stå på en scene uten mikrofon og nå ut til alle, de skulle synge gjennom orkesteret med bare stemmen sin. Tanken var at de måtte ta i. Den berømte sangeren Caruso sa i sin bok at du skal stå bøyd som en banan bakover for å ta i hardt nok. Dette strider mot kroppen, og hvordan anatomien fungerer! Hvis du står bøyd som en banan må du bruke kraft, ellers går ikke lyden gjennom. Da snakker vi om øksa. Hvis stemmen din tåler det er det jo greit, men de fleste stemmer tåler det ikke. Hvis du synger og blir hes etterpå så har du gjort noe gærnt.

Linda studerer videre, denne gangen til enhetsterapeut hos legen Audun Myskja. Myskja er også interessert i lyd. Linda går hos ham i fire år, og det siste året hun går hos ham fordyper hun seg i lyd. Myskja har skrevet mange bøker, og jobber mye med forskning. Etter tiden hos Myskja studerer Linda også grunnmedisin.

Fra pop til growling

Mannen til Linda får seg plutselig jobb i Fredrikstad. Paret søker etter et sted å bo i distriktet en hel sommer. Når de finner huset i Tistedal, faller de pladask.

Linda tar i mot alle typer sangere i sitt studio i huset i Tistedal, og elevene er alt fra syv til sekstisyv. Elevenes ambisjoner og foretrukne sjangre varierer også vidt.

-Jeg har undervist i alt fra jazz, blues, musikal, pop, rock og hip hop til metal, forteller Linda, men i det senere har jeg fordypet meg enda mer i dette med å synge hardcore uten å slite ut stemmen. De aller fleste sangstiler har viktige fellestrekk i sangteknikken, og hvis du lærer deg disse og bruker stemmen din korrekt, kan du både growle og screame uten å slite ut stemmen. Det handler alltid om å kunne bruke riktig teknikk, og ikke bruke kraft og makt.

Linda elsker å undervise i alle mulige stilarter, men det er jazz og blues som ligger hennes hjerte nærmest. Selv debuterte hun på JohnDEE i Oslo med en jazzkonsert det siste året hun gikk på NISS.

Det er ikke bare sangere som får hjelp hos Linda.

-Jeg har også hatt elever som ikke nødvendigvis skal lære seg å synge, men som sliter med heshet. Enten kronisk, eller i perioder. Jeg hjelper dem da å bruke muskulaturen – i hele kroppen. Og så hjelper jeg dem å bruke pusten riktig. Når vi har fått ryddet opp i dette får stemmebåndene lov til å slappe av og gå tilbake til den sunne posisjonen.

En annerledes sangpedagog

Linda jobber ikke som sangpedagoger flest.

-Jeg jobber nok mer i bredden når det gjelder muskler enn andre sangpedagoger, sier Linda. Jeg avkoder hvor spenningene til elevene mine er, og finner så ut hvordan vi kan løse opp spenningene deres. Muskler kan misbrukes. Veldig mange tar i for mye når de synger, de bruker kraft. Muskler har veldig ulike egenskaper og må trenes forskjellig. Noen muskler liker å trenes hardt, og vokser på det. Bicepsen din vokser med hard trening for eksempel. Men mye av den muskulaturen vi bruker når vi synger er av en helt annen sort. Hvis man kjører på med hardtrening på disse musklene reagerer de med å bli stivere. Når disse musklene blir stivere og mindre smidige blir du fortere hes. Nå må du også ta i mer før muskelen reagerer, så blir den enda mer stiv og hard.

Selv om Linda kan mye om muskler, og er veldig opptatt av hvordan de påvirker sangstemmen, er det klangen som er i fokus når hun underviser.

-Mest av alt jobber jeg med å justere klang. Folk har ofte ikke lært hvor de skal sette klangen, de har ikke noe bevisst forhold til det. Jeg hjelper dem å sette klangen på det stedet man får mest utbytte av den, sånn at de får bedre klang og finere overtoner.

Linda har en hodeskalle som hun bruker for å demonstrere for eksempel hvor man kan sette klangen.

Linda jobber også mye med pust.

-Hvis du ikke har lært deg å bruke de riktige musklene kan uheldige pustemønstre sette seg i kroppen, forteller Linda. Jeg avdekker hvor det er stramt hos eleven og finner ut hvordan jeg løser opp stramheten. Mange blir også overrasket over å få vite at muskler vi bruker til sang og pust, ikke bare har en «av/på»-bryter, men kan brukes på forskjellige grader, alt fra noen få prosent til maksimum. Man bruker jo helt forskjellig styrke og stramningsgrad i muskulaturen når man skal løfte opp et ukokt egg og når man løfter en tung stein. Det samme prinsippet gjelder i aller høyeste grad i sang; mange tar i altfor mye, når bare en brøkdel hadde vært mer enn nok. Tar du i bare akkurat passe, blir det mye lettere å få til en flott klang og eksempelvis den høye tonen.

Erfaring blir til bok

Etter mange år med sangundervisning får Linda stadig flere henvendelser fra elever om skriftlig materiell. Kan hun ikke skrive en bok?

-Jeg hadde rett og slett ikke hatt tid til å sette meg ned og systematisere metodene mine i bokform, forteller Linda. Men til slutt var det så mange som hadde spurt at jeg bare satt meg ned og skrev. Jeg brukte et halvår på boka, den kom i mai.

I boka har Linda sammenfattet sine metoder og teorier. Her kan du lese om riktig teknikk for alt fra vanlig popsang til growling. Boka krever ingen forkunnskaper, den er ment for alle som har lyst til å lære seg å synge riktig. Linda tar for seg muskler, pust, klang og alt som hun bruker av metoder i egen undervisning.

Lær å kjenn egen kropp

-Jeg lærer folk å jobbe med kroppen sin, forteller Linda. Elevene mine skal kjenne hva de ulike øvelsene gjør med kroppen sin. Jeg skal guide dem videre, men de skal kjenne etter selv. Ofte spør jeg; Hva kjenner du nå? Hva skjedde i kroppen? De fleste synes det er snålt å beskrive lyden og følelsen i de første gangene de her, men de blir fort vant til det.

Linda synes det er veldig gøy å følge utviklingen til elevene sine.

-De kommer jo hit med ulike problemstillinger, men etter noen ganger begynner stemmen å åpne seg opp. De blomstrer opp! Det morsomme er at evnene har vært der hele tiden, de har bare ikke hatt tilgang til dem.

Boka Growl Master kan du få kjøpt hos Køhn Libris!

Les mer om Linda og hennes virksomhet på hennes hjemmeside.

 

 

Kommentarer

kommentarer