Gjør seg klar for fremtiden

Marianne Hovland har vært i bensinstasjon-bransjen i flere titalls år og hun er vant med omstillinger og nye utfordringer. Nå går hun i bresjen for å få til flere ladestasjoner for elbiler i Halden. 

Bensinstasjonen på Øberg har holdt stand gjennom mange år og drives som både tradisjonell bensinstasjon og gatekjøkken. Marianne vet at markedet for elbiler vokser og at de må tilpasse seg for å overleve som stasjon for de kommende generasjonene også.

Torsdag kveld var 11 kursdeltagere samlet på Thon for å lære mer om elbillading for aktører som ønsker å tilby lading som en tjeneste. Marianne hadde tatt initiativ til kurset og blant deltagerne var det representanter fra Øberg bensinstasjon, Riis Elektro, Forsvarsbygg, Halden golfklubb og Halden kommune.
– Vi ønsket å lære mer om gode ladeløsninger som dekker flest mulige kundebehov. Vi ønsker å dekke kundebehov uavhengig av bilmerke, og eventuelt abonnement på ladestrøm. Elbilmarkedet er litt som Videomarkedet var i starten. En rekke store selskaper hevder  at de har den beste løsningen. Produsentene av ladestasjoner følger til dels ulike og ikke samvirkende standarder.  Kurset ga oss innsikt i løsninger som dekker de fleste kundebehov på en god måte, forteller Marianne. På kurset tok de for seg praktiske utfordringer som valg av leverandører, betalingsløsninger og mersalg.
– Strøm blir ikke likt bensin og diesel. Det vil helt sikkert medføre endringer i drivstoffsalgbransjen. Det er ganske utenkelig at et golfanlegg i dag selger bensin, mens det er meget naturlig at det i morgen selger fulltanking av elbilen, mens eieren likevel går en 18 hulls runde.

Kurskveld-1

På Øberg bensinstasjon har de diskutert dette en god stund allerede og er i gang med søknadsprosessen for å etablere en ladestasjon.
– Det har blitt naturlig for oss å begynne å tenke på kundens opplevelse mens elbilen lader seg opp. Da vil kunden tilbringe minst 20 minutter hos oss, mens de i dag kan bli ferdig med å fylle tanken på to minutter. Kan vi på Øberg tilby mat og underholdning/nyheter på nett tilpasset den tiden det tar å lade, undrer hun.

Hun er glad for at store aktører som Halden kommune og Forsvarsbygg viste interesse for å være med på kurset. Håpet er at samarbeidet kan bidra til at Halden tar en ledende rolle når bilparken skal over på nullutslippsløsninger.

Men samtidig er hun overrasket over at andre bedriftseiere i byen ikke er klar over de endringene som kommer fremover i bransjen.
– En lokal bedrift med over 30 ansatte driver virksomhet som blir forbudt om 5 år. Da finner jeg det merkelig at deres ledelse og tillitsvalgte ikke tar seg tid til et kveldskurs for å lære mer om elbiler og lading. En lønnsom omstilling til null utslipp vil kreve at man forbereder seg godt og jobber med dette over lang tid.

Marianne forteller at de vil arrangere flere møter for å drøfte ladestasjoner i Halden videre med interesserte aktører.

 

Kommentarer

kommentarer